zaterdag 12 december 2009

Links voor op een zaterdagmiddag ...


Empire komt met een positieve bespreking van de film waar ik dit jaar het meest naar uitkeek: Avatar. Als het goed is, ga ik er vrijdag heen. En dus kunnen jullie aanstaande zaterdag mijn bespreking van de film tegemoet zien.
Ander nieuws is dat regisseur James Cameron zich gaat bezighouden (als producer) met een nieuwe versie van Fantastic Voyage. Wauw! Een film die zich afspeelt in het menselijk lichaam, en in beeld brengt hoe bloedvaten, cellen, afweerstoffen et cetera eruit zouden zien als je ze van dichtbij zou kunnen bekijken. Ondanks al onze medische verworvenheden kunnen we ons toch nauwelijks een voorstelling maken van de wereld in ons lichaam. Ik ben erg benieuwd of deze film daarbij zou kunnen helpen. De eerste versie uit de jaren zestig (en het boek van Asimov) behoren tot mijn favorieten.

Sciencefictionwebsite IO9 publiceert de top 20 van boeken uit de jaren 00: er zitten interessante tussen, ook al weet ik dat ik ze niet allemaal kan lezen. Wat zei de Prediker ook al weer over boeken?

Een thema dat mij na aan het hart gaat is de relatie tussen geloof en wetenschap. Waarom lijkt er zo'n kloof te bestaan tussen beide? Tim Stafford probeert te laten zien wat het doel is van wetenschappers en waarom gelovigen dat zouden moeten bewonderen. Ik zal ook naar de komende delen van deze blogserie verwijzen, omdat ik denk dat meer mensen hierover zouden kunnen nadenken. 

In het kader van mijn recente berichten over wat we wel en niet kunnen als mensen, hier een interessante blog over een billboard van een Zuid-Afrikaanse kerk. Het lijkt erop dat ook christenen denken dat ze zichzelf kunnen veranderen (met een beetje hulp van God). Aan de andere kant: durf ik mijn 'projecten' los te laten en God zijn gang te laten gaan in mijn leven, met alle rompslomp die daarbij komt kijken? Hou ik niet liever zelf de controle?

Wetenschapnieuws: transplantatie van hersencellen bij de rat herstelt zijn leervermogen! Dit kan grote consequenties hebben voor de medische wereld, maar lijdt ook tot ethische vragen. En het 'mind/body'-probleem wordt nog eens aangescherpt: ben je een ander mens als je hersencellen van iemand anders in je eigen hersenen verwerkt?

En: een vulkaanuitbarsting in 1809 waar we nog niks over wisten ... Stel je voor: dat er een vulkaan uitbarst zonder dat iemand ervan afweet. Dat zou nu niet meer gebeuren (onderzeese vulkaanuitbarstingen daargelaten natuurlijk). De wereld is een stuk kleiner geworden ...