dinsdag 10 januari 2012

Links: zeenaaktslakken, Jupiter Ascending, aquariums en goede voornemens

Terug van weggeweest op mijn blog: de links naar ontdekkingen over vissen, dinosaurussen en andere planeten, naar fantasy- en sciencefictionnieuws en naar artikelen over het christelijk geloof die mij aan het denken hebben gezet. Wie mij volgt op Twitter zal veel van deze berichten herkennen, maar ik probeer ook unieke links te plaatsen. 

Zoals naar dit filmpje over zeenaaktslakken. Fascinerend! Helaas zijn deze niet te houden in het aquarium.

Een uitgestorven reuzenschildpad op de Galapagoseilanden blijkt niet uitgestorven te zijn. Uit genetisch onderzoek blijkt namelijk dat levende schildpadden deels het DNA van deze schildpad bevatten.

Maken de broers Wachowski - regisseurs van The Matrix en de vervolgen erop - een SF-film die zich in de ruimte afspeelt, en waarin koningin Amidala (Natalie Portman) een hoofdrol speelt? Met een titel als Jupiter Ascending lijkt het er wel op!

Een van de beste (en meest geeky) toiletten ooit. Voor Spider-Manfans dan.

Empire geeft altijd aan het begin van het jaar een overzicht van de te verschijnen films. En dit jaar zitten er behoorlijk goede tussen! Ik ben erg benieuwd. Er zullen dit jaar weer behoorlijk wat filmbesprekingen door mij worden geschreven.

Het zal mijn volgers niet zijn ontgaan dat ik nogal een aquariumliefhebber ben - met drie aquariums in mijn bezit en een vierde op het verlanglijstje. Als aquariumliefhebber heb ik soms behoefte aan inspiratie en die wordt ruimschoots geleverd door de jaarlijkse AGA International Aquascaping Contest (de resultaten voor 2011 staan nu online!). Hier zitten heel veel erg mooie aquariums tussen. Vooral bij de biotoopaquariums, en bij de kleinere aquariums vind ik veel inspiratie. Ik word het meest verbaasd door originele inrichtingen, zoals dit vogelnestje of deze weergave van de maan Pandora.

Op Internetmonk neemt Jeff Dunn zich voor om zich geen goede voornemens meer voor te nemen. Zijn enige voornemen is om 'dood' te blijven - op de manier waarop ik er ook over schrijf op mijn blog, namelijk om niet meer steeds bezig te zijn met het verbeteren van zichzelf. Dat mislukt toch. "I stink all right. I stink with the breath of one who has been talking a good game. Who says all the good and acceptable Christian things. I smell with the sweat and body odor of one who’s been working hard to build a healthy Christian life twelve ways. I wreak with the stench of doing, doing, doing. Then of being, being, being. I stink like last week’s fish. I’m dead, but I keep flopping around, hoping to impress myself, others and—most ridiculously of all—God with all my activity." Hij neemt zich voor om voor zijn leven afhankelijk te zijn van God - de enige die dode mensen kan levendmaken. In de woorden van Robert Farrar Capon:"Jesus did not come to teach the teachable, correct the correctable, or fix the fixable. He came to do one thing: Raise the dead."

Een interessant artikel suggereert dat veel evangelischen de bijbel op een verkeerde manier benaderen. "Too many expect the Bible to give the final word on all sorts of things–as if it were an owner’s manual or some sort of reference work that speaks to any and every issue." De bijbel zegt dus bijvoorbeeld niets over evolutie of andere onderwerpen. De bijbel heeft niet alle antwoorden, de bijbel is beperkt - omdat God zich beperkt. "We can only see God truly through the human form he has chosen to use. This is true whether we are talking about a first century working-class Jewish carpenter or literature written in ancient Hebrew and Greek: the power and glory of God revealed through what is despised and humble." Doet me denken aan mijn eigen gedachten over zwakheid van een tijdje geleden.

Bij een van mijn vorige artikelen op deze blog ontstond wat discussie over onze wil - en of we niet toch van Jezus dingen moeten doen. Nee - zal mijn antwoord zijn in mijn vervolgbericht. We zullen veranderen, we zullen sommige dingen nalaten en andere gaan doen, niet op basis van verplichting en onze wilskracht, maar omdat we ernaar verlangen - omdat we van Jezus zijn gaan houden. Het is gevolg, geen doel. Dit wordt mooi geillustreerd in een stuk op Mockingbird, waar in een interview iemand zegt: "Things don’t become obligatory. I’m not thinking, I’m doing this because you’re my girlfriend; I’m just thinking, I love Carrie." Het hele artikel is lezenswaardig. 

Andrew Jones beschrijft kenmerken van een nieuwe christelijke beweging in Azie. Inspirerend.