zaterdag 11 september 2010

Dino met bult, water op Mars, dr. Strange, man en vrouw, en moed en angst

De nieuwe dinosaurussoort Concavenator had een soort vin of bult op zijn rug (misschien bedoeld om vet op te slaan, zoals bij de kameel?) en haren of veren op zijn armen (en laat daarmee zien dat haar- of veerachtige structuren al vrij vroeg in de geschiedenis van de dinosaurussen ontstonden). En biologieblogger Darren Naish denkt er het zijne over.

Metingen aan de samenstelling van het koolstofdioxide op Mars laten zien dat er interactie plaatsvindt met vloeibaar water, dat dus aan de oppervlakte aanwezig moet zijn. En waar water is, is natuurlijk een kans op leven ...


Voor alle Star Wars-fans: The Solo Adventures. Wat zat er in de lading die Han Solo verspeelde en waardoor Jabba The Hutt premiejagers achter hem aan stuurde?

Mogelijk gaat Pixar werken aan de comicbookfilm Dr. Strange. Dat wordt interessant.

Ik ben in twintig jaar op behoorlijk veel gebieden van inzicht veranderd, vergeleken met mijn jeugd in een op zijn zachtst gezegd behoorlijk strenge en fundamentalistische evangelische kerk. Een van die gebieden is die van de verschillen tussen man en vrouw en hun rol in de kerk. Ik ben het nu volledig eens met Chaplain Mike op Internetmonk: "I believe the ideal situation is full partnership of men and women in the service of Gods kingdom. I do not believe that strong role distinctions were part of God’s creative plan ... The entire trajectory of Scripture points to a kaleidoscopic people of God, ever more diverse, with always surprising revelations of unlikely people using their gifts in unexpected and even subversive ways to encourage God's family and bless the world." Binnenkort moet ik maar eens een serietje schrijven over een paar punten waarover ik anders ben gaan denken en punten waarover ik nog anders moet/wil gaan denken.

Een bemoediging van Wayne Jacobson (op dit moment relevant voor mij): "Our lives are not at the mercy of the flesh of others, or even the capricious events of a fallen world. We live at times in the middle of a chapter, before his work is revealed and life rises out of the darkness."

In een interview met een schrijver over een boek over To kill a mockingbird, gaat het onder andere over moed (relevant in verband met mijn serie van dit moment, en mijn ervaringen van de laatste tijd): "Courage is not the absence of fear ... When we start talking about the resurrection, we know that courage might not win the day here and now. Courage is a matter of making right decisions and accepting that this might not work out so well for me."

Ik ben fan van de blog Experimental Theology. Hier legt de schrijver zijn bedoeling uit: "When you read this blog you are watching a person pick through the rubble of his faith, a person trying to find anything useful that has been left behind. So if you come here already living in a nice house what I'm doing here is, given your fireside view, going to feel destructive to you. But if you realize I'm actually standing on a heap of rubble hopefully you'll see that what I'm doing is constructive. I'm building, I'm not tearing down."