vrijdag 12 november 2010

Nieuwe Narniafilm, droge vissen, nieuwe hagedissen, opstanding en val

Er is een nieuwe trailer voor de derde Narniafilm, The Voyage of the Dawntreader, en die ziet er spectaculair uit. Een van de eerste besprekingen van de film neemt een van mijn bezorgdheden weg: het einde van de film blijkt het boek te volgen en is blijkbaar emotioneel en overweldigend. Precies zoals het hoort.

Garnalen zijn mijn favoriete aquariumdieren geworden. Daarom is het leuk dat ze al een paar honderd miljoen jaar meegaan. Een nieuw fossiel is de oudste garnaal ooit gevonden.

Als vis- en aquariumliefhebber (en biomedisch wetenschapper) moest ik wel gniffelen om deze videoclip: Get your stickle on. Hilarisch!

Over aquariums gesproken, en dus over vissen: de mangrovekillivis kan tot twee maanden in leven blijven op het droge (de omgeving hoeft alleen maar vochtig te zijn). Dit blijkt te maken te hebben met de bijzondere huid van deze vissen - hun huid bevat cellen die normaal alleen in de kieuwen van vissen voorkomen, die helpen met de uitwisseling van zouten.

Er worden nog steeds nieuwe diersoorten ontdekt, en op de vreemdste plaatsen. Zoals op de menukaart van vietnamese restaurants.

'Geeky' - een bekend thema uit SF-verhalen is dat van de dinosaurus die (in de ruimte/onder de aarde/ op een eiland) blijft overleven en zich doorontwikkelt. io9 geeft enkele voorbeelden ... (Is er iemand verbaasd over het feit dat mijn eerste langere zelfgeschreven verhalen precies hier over gingen?)

De vraag waar het om draait in het christelijk geloof is niet 'Hoe is de Aarde ontstaan?', of 'Hoe komt alles aan zijn einde?', of 'Heeft de mens nou een ziel of niet?', maar 'Is Jezus uit de dood opgestaan?'. Op Internetmonk ontspint zich een discussie aan de hand van opmerkingen van N.T. Wright: "Nobody was expecting this kind of thing; no kind of conversion-experience would have generated such ideas; nobody would have invented it, no matter how guilty (or how forgiven) they felt, no matter how many hours they pored over the scriptures. …In terms of the kind of proof which historians normally accept, the case we have presented, that the tomb-plus-appearances combination is what generated early Christian belief, is as watertight as one is likely to find."

Brambonius vraagt zich op zijn blog af waarom sommige Amerikaanse christenen zo bang zijn voor het pacifisme. "The first Christians were known to be willing to die for their faith, but not to kill." En hij citeert Greg Boyd, ook een van mijn favoriete auteurs.

Een overdenking op de Rabbitroom over een gedicht van Yeats, waarin de vraag wordt gesteld waar het bij de val van de mens om ging. "The affair in the Garden was not about keeping rules or breaking them so much as choosing the Desire of our souls or choosing His counterfeit. One fatal choice and the whole beauty of the created order was shaken, shattered. And might it not be so that every time a similar choice is made, every time the fatal image is taken for the real and the lie is plucked and swallowed that the Fall happens all over again, essentially if not actually?" En wat het antwoord is: "When the home of our thoughts shifts from ‘who am I?’ to ‘Who is He?’ I believe we begin to fathom the miracle of ‘Christ in us, the hope of glory’."