donderdag 5 augustus 2010

Yoko Tsuno, zoogdierachtige krokodillen, stekelbaarsjes, C.S. Lewis en Inception

Roger Leloup publiceerde de cover voor het 25ste Yoko Tsuno-verhaal (een van mijn favoriete stripseries). Een SF-verhaal. Met draken. Dat wordt vast indrukwekkend.

Interessant: een prehistorische krokodil leek wel wat op een zoogdier. Hij had verschillende typen tanden die leken op die van zoogdieren, een flexibele ruggengraat en was zo klein dat hij waarschijnlijk leefde van insekten. Het laat zien dat er in de tijd van de dinosaurussen meer soorten waren die een grote diversiteit vertoonden, dan alleen de dinosaurussen.

Stekelbaarsjes beschikken over een uitzonderlijk aanpassingsvermogen. Oorspronkelijk waren het zeevissen, maar ze hebben ook zoet water gekoloniseerd. Nu blijkt dat ze zich in slechts drie jaar kunnen aanpassen aan een koudere omgeving! Evolutie in de praktijk!

De ontdekking van de eeuw (als het waar blijkt tenminste): rotsen op Mars lijken op stromatolieten, algafzettingen die als fossiel zijn gevonden uit de tijd voor het meercellige leven op Aarde en ook nu nog (zeldzaam) voorkomen. Als het klopt, is er leven op Mars, of in elk geval geweest...

Een Indiase science fiction-film. Over robots. Inclusief danscenes. Zie hier de trailers.

Er komt een film over het leven van Lancelot en Guinevere na de val van Arthur.

Spreekt God nog tot ons? Bill Hybels denkt van wel. Zijn boek lijkt me interessant.

Ook interessant: N.T. Wright over C.S. Lewis. "This isn’t theory; like The Screwtape Letters and similar works, this is a direct report from the Front Line ... I do think he could have gone further in his understanding of the Christian hope, further towards the new creation, the new heaven and new earth, of which many of us gained our first inkling (important word!) through his writings, but which he never pulls together, and relates to Jesus and to Christian faith and life ...But Lewis himself would have been the first to say that of course his book was neither perfect nor complete, and that what mattered was that, if it brought people into the company, and under the influence (or “infection”) of Jesus Christ, Jesus himself would happily take over—indeed, that Jesus had been operating through the process all along, albeit through the imperfect medium of the apologist."

Op de blog Experimental Theology vond ik viavia een artikel over een belangwekkend vraagstuk, namelijk wat het betekent dat God liefde is, en tegelijk rechtvaardig en heilig. Heeft God een gespleten persoonlijkheid, en wil hij ons wel vergeven, maar kan hij het niet? Is God nog steeds stiekem boos op ons? Als we naar Jezus kijken, blijkt het antwoord 'nee' te zijn: "If Jesus is the Image of God then God doesn't seem overly concerned with his "holiness." God, if Jesus is to be believed, is holy because he loves us. That is what makes God so different, so "set apart." God loves in a way humans cannot. Selflessly." Er is geen conflict tussen de liefde en de rechtvaardigheid van God. De 19e-eeuwse schrijver George MacDonald stelde dat als Gods vuur ons verteert, dat het meest liefdevolle en genadige moet zijn dat we ons kunnen voorstellen. "When evil, which alone is consumable, shall have passed away in his fire from the dwellers in the immovable kingdom, the nature of man shall look the nature of God in the face, and his fear shall then be pure...Yea, the fear of God will cause a man to flee, not from him, but from himself; not from him, but to him, the Father himself..."
Ik zal trouwens nog vaak naar deze blog verwijzen: hij heeft namelijk een gedeelte over 'De theologie van Calvin and Hobbes'. Geniaal!

Sarah Clarksen vraagt zich in The Rabbit Room af wat de film Inception (een van mijn nieuwe favorieten) te zeggen heeft tot schrijvers. "What I create as an author is, to an extent, unfinished until it is met by the imagination of a reader. I cannot transmit my creation, with all my own images intact, into the brain of another. To enter my dream, my reader must begin to dream himself ... And what is the purpose of this dream? What do I offer the soul of a reader through my gift of story? ... Perhaps the gift of a good tale is the space in which to find and realize truth, to see it afresh, not merely have it imposed. Or perhaps, I make room so that another, more powerful Creator can implant an idea." Ondertussen is deze film volgens SF-auteur John C. Wright de meest geslaagde sciencefictionfilm ooit.