Een interessante tak van de wetenschap is de cryptozoölogie, waarbij men probeert het bestaan te bewijzen van diersoorten die alleen van incidentele waarnemingen en volksverhalen bekend zijn. Darren Naish toont een foto die in Australië gemaakt is en een mysterieus wezen laat zien. Zijn conclusie? Deze foto is waarschijnlijk niet vervalst (wat vaak wel het geval lijkt te zijn) en toont een onbekend dier: een overlevende buidelwolf of -leeuw?
Op de een of andere manier vind ik dit soort illustraties altijd inspirerend: wat als de mens is verdwenen en de natuur neemt opnieuw de overhand. Net als met mos overgroeide ruines van middeleeuwse kastelen hebben deze beelden iets romantisch (N.B. de historische periode van de Romantiek bedoel ik natuurlijk).
Een zee-egel die hout eet (van de zogenoemde 'wood-falls' waarover ik eerder schreef.) 
De reusachtige prehistorische 'terror birds' - vleesetende loopvogels - hadden een stevige snavel, die heel erg geschikt blijkt om prooi mee neer te steken. 
Voor de romantici onder ons: geeky huwelijkskaarten.
Auch ... 'Boys will be girls' en 'Girls will be boys'.
Een wat andere blik op het commentaar bij de TV-serie Life. Wordt de natuur gekenmerkt door een bikkelharde strijd om te overleven, of is die visie een vorm van 'calvinistisch darwinisme'?
Meer fantasievolle buitenaardse wezens in de langere versie van Avatar.
Jos Strengholt vraagt zich af waarom bepaalde voorgangers beweren dat God altijd eerst mensen confronteert met de Wet en pas dan met het goede nieuws. Jezus en zijn discipelen beginnen namelijk gewoon met het goede nieuws. "Mensen die beseffen dat er iets mis is met hun leven en die de weg terug  naar God willen vinden, hoeven niet eerst jarenlang onder zuchten en de  zwaarte van de Wet gebukt te gaan.  Jezus Christus biedt zichzelf aan  als de Weg naar God, zonder omweg via de Wet.  En als Jezus Christus in  ons leven is gekomen, gaan we in zijn licht onze eigen duisternis goed  zien."
Geinspireerd door een workshop op het Flevofestival schrijft blogger Eeuwigheid over de 'mindfullness'-rage. Volgens hem zit er een goede kant aan, maar is het niet hetzelfde als christelijke meditatie. "Uiteindelijk richt je je geest op het moment en dat geeft  waarschijnlijk best rust, maar Jezus zegt dat een ieder die vermoeid en  belast is bij Hem zelf mag komen zodat Hij rust zal geven. Het  object van christelijke mediatie zal dus Christus moeten zijn.  Oefeningen die zich richten op het nu in plaats van op Christus zijn  daarmee niet direct occult, maar ik zou veel liever zien dat christenen  hun leven verrijken met christelijke meditatie-oefeningen waar God zelf  centraal staat." Dit is geen eenvoudige weg: "Bidden is een oefening. God laat Zich niet voor ons karretje spannen en  wij hebben Hem niet bepaald in onze zak zitten. Gelukkig maar."
