dinsdag 31 augustus 2010

Oermensfeesten, vermomde octopussen, Terminator-opera, Jezus en het kruis en woede

Feestvieren blijkt een oude menselijke gewoonte. Het gebeurde namelijk 12.000 jaar geleden al!

Europa kende haar eigen variant van de velociraptor: de Balaur, een roofdinosaurus met niet een, maar twee klauwen aan de achterpoten, en een krachtige bouw. Dit dier was waarschijnlijk in staat om dieren groter dan zichzelf te doden. Ook interessant: hij leefde op een eiland, en vertoont dus veel van de aanpassingen die voorkomen bij andere eilandsoorten.

Een interessante octopussoort is een meester van de vermomming. Hij kan zowel zeeslangen nabootsen als platvissen, en waarschijnlijk nog veel andere vissoorten. 

Bizarre wetenschap: het zal sommige van mijn lezers wel bekend zijn dat bepaalde ongewervelde dieren een samenlevingsverband (oftewel: symbiose) aangaan met algen. Bijvoorbeeld koralen (maar ook sommige slakken) blijken afhankelijk van algencellen in hun eigen cellen om in leven te blijven. Nu blijkt dat sommige salamanders ook symbiotische relaties aangaan met algen. Algen omringen het embryo en produceren zuurstof. Zelf krijgen ze de afvalstoffen van de groeiende salamanderlarve. Maar nu blijkt dat de algencellen niet alleen het embryo omringen, maar ook voorkomen in de cellen van het embryo zelf. En zelfs in cellen van de volwassen salamanders! Er bestaat dus een soort kruising tussen een salamander en een plant.

Regisseur Darren Aronofsky gaat mogelijk de tweede Wolverine-film maken.

Terminator 2 - The Opera. Hilarisch! Met Robocop - The Musical als toegift.

En Empire komt weer eens met hilarische filmposters. Dit keer met een stripverhaal-sausje. Zoals Flashdance, V, Where's Wall-E en nog vele andere.

De Naked Pastor tekende Jezus op twaalfjarige leeftijd. Zijn leven werd gekenmerkt door het kruis. "Organizations and the cross don’t get along. Like the human being, at the core of an organization’s spirit is the overpowering need to survive and not die. The protection of the organism is the primary impulse of the human mind. It is the same with organizations like the church. The cross is antithetical to this. The cross may be hung, adored, preached and heard, but it is rarely taken up."

Goed advies over omgaan met boosheid en andere emotionele problemen. Je 'uitleven' op iets anders blijkt het probleem alleen maar te versterken. Bezig gaan met andere dingen blijken effectiever. "The correct answer to dealing with high emotional states is not, it turns out, to engage in them. (Remember Martin Luther's advice: "The remedy for curing desire does not lie in satisfying it, but extinguishing it.") ... Rather, the correct answer for dealing with emotions is to take some quiet time and spend it in an activity completely unrelated to the event in question. And then, when the emotion is gone, return to the situation and deal with it"

Mooi: hoe een klimatoloog door zijn geloof geinspireerd wordt om de 'klimaat-sceptici' op een wetenschappelijke manier te weerleggen.  "I'm a Christian and find myself strongly challenged by passages in the Bible like Amos 5 and Matthew 25. I care about the same things that the God I believe in cares about – the plight of the poor and vulnerable."

Op Internetmonk een discussie over de vraag: hoe houd je het goede nieuws van God centraal? Ik vind interessant wat de Oosters Orthodoxe Fr. Ernesto zegt: "I am more convinced than ever that writers such as G.K Chesterton (Roman Catholic), Fyodor Dostoyevsky (Orthodox), C.S. Lewis (Anglican), etc., are correct when they encourage us to read fiction, fantasy, etc., whether or not it is overtly Christian, for I have many times seen the solution to a theological conundrum more clearly in a fiction story than in reading many theological tomes. Sometimes, I have understood more clearly the complaints about Christians by reading secular fiction than by any other mean." En de woorden van Wyman Richardson zijn goed om in gedachten te houden. "Just as love is not only the foundation of a marriage, but also it’s daily fuel, so too the gospel is that great and grand truth which we receive for salvation as well as the daily, sustaining impetus of the Christian life. The gospel isn’t first grade. Rather, it’s first grade and a PhD (to push the analogy). You don’t move past the gospel into “the deeper Christian life.” Rather, you rest in the gospel and, as you walk with Jesus, grow deeper into it. The gospel is the arena of the entire Christian life, not merely the doorway into it."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen