woensdag 30 maart 2011

Fossielen, planeten, Falling Skies, Glen Keane, vrije wil, oosterse orthodoxie

Meestal worden alleen de harde delen van dieren als fossiel bewaard. Zo was er een soort zeedier waarvan men alleen maar wist dat die in buisvormige structuren leefde, en verwant was aan zeesterren en zee-egels. Nu is er een afdruk gevonden van de zachte delen van deze soort.
Voer voor astronomen: opnames van elke planeet waargenomen door de Kepler telescoop in baan rond elke betreffende star. En de eerste opnames van Mercurius door een satelliet in een baan om deze planeet.

Geen uitleg nodig: A year of fake science. Hilarisch.

Trailer voor de TV-serie Falling Skies - geproduceerd door Steven Spielberg. Over een invasie van buitenaardsen - waarover anders? En de aankondiging van een interessante SF-film.: Earthseed, over de kolonisatie van een nieuwe wereld waarbij kinderen uit DNA worden opgekweekt. Met verwijzingen naar Lord of the Flies.

Het vervolg op lieve Pixarfilm Monsters Inc. wordt Monsters University.

De bekende Disneytekenaar Glen Keane (die het beest ontwierp uit Beauty and the Beast) wordt mede geinspireerd door zijn geloof in God. "With the characters I've animated, I've always tried [to animate in a way] that reflects my own spiritual life. I animated the Beast's transformation in Beauty and the Beast where it was very much a reflection of Christ's transforming power. Or Ariel's longing to live in another world [in The Little Mermaid]—that's true of a spiritual longing."

Interessante vraag van Experimental Theology: "Why reduce Christian theology to an apologetics for free will? Do Christian have to go out there and convince their neighbors about free will? Is that the Great Commission? Personally, I'd like to see a theology that comes out right because we get God right." Ik heb zelf een heel boek geschreven over indrukwekkende vrijheid - waarin ik stel dat onze vrijheid belangrijk is. Maar het is ook een feit dat we zelfzuchtige mensen zijn die in een gevallen wereld leven en dus niet zo vrij zijn als we denken. We zijn 'slaaf van de zonde' en 'aan de vergankelijkheid onderworpen'. We zijn volledig afhankelijk van Gods genade, en paradoxaal genoeg is het die afhankelijkheid die ons vrij maakt. Het gaat dus inderdaad om God, de held. Zijn liefde voor ons is wat ons in staat stelt om lief te hebben, en dat is vrijheid.

Goed advies voor mensen zoals ik die neigen op alles 'ja' te zeggen en zich te laten opjagen. Vind jouw 'tribe' - de groep mensen wiens leider jij bent. "Frederick Buechner says that the place that you ought to serve is “where your greatest joy meets the world’s greatest need.” So define that. In your opinion, what is the world’s greatest need? (Everyone’s will be different). What is your greatest joy? How do they intersect in your life right now? How would you like them to? Another exercise: List your three favorite movies. (Don’t think about it; just list them.) Now look over your list. What is the common thread in all three? That common thread is typically your passion colliding with the world’s greatest need."

Een Belgische blogger en broeder is op een vergelijkbare reis als ik als het gaat om het ontdekken van de erfenis van de Oosters Orthodoxe kerk. "I do indeed think that the orthodox have a much more complete, biblical and coherent view on salvation than the good-friday-only penal substitution some of us protestants preach! And we can and should also learn a lot from their non-dualistic view of reality, their insistance of the presence of God, and their embrace of paradox and mystery instead of trying to push all of reality into systematic theology!" Ook een mooi citaat van een orthodoxe schrijver: "It is very difficult in our culture, where the wrathful God has been such an important part of the gospel story, to turn away from such portrayals – and yet it is necessary – both for faithfulness to the Scripture, the Fathers, and the revelation of God in Christ."

3 opmerkingen:

  1. Werd even getriggered door je opmerkingen over de Oosters Orthodoxe kerk. Ik heb me daar nog nooit in verdiept, maar heb juist van de week een stuk op mijn blog gezet over het 'mysterie' tegenover ons kennen en kunnen en altijd doen. Het blijkt dus dat ik ook op dezelfde 'zoektocht' of 'reis' ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een andere medereiziger dus!
    Ja, als we denken dat we God in onze broekzak hebben, hebben we hem niet. Hij is in de eerste plaats een levend Persoon, of beter: een eenheid van personen, een gemeenschap. Wij kunnen andere mensen al niet theoretisch beschrijven, in een hokje stoppen, in een formule vangen, zonder dat de essentie van wie de persoon is verloren gaat. Dus al helemaal niet met God.
    En net zoals we andere mensen niet zullen leren kennen uit een boekje, door een formule of door een theorie, maar door met ze om te gaan, door met ze te leven, zullen we ook God alleen maar leren kennen als we in een relatie met Hem komen, en ons door hem laten liefhebben.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan nog, dat 'leren kennen van God' blijft hier maar ten dele. God is te groot om Hem in een doosje te stoppen, of in een belijdenis, of met wat voor woorden dan te 'vangen'. Want dan maken wij een 'beeld' van Hem, en Hij is altijd anders, groter, onbeschrijfelijk. In die zin blijft Hij een Mysterie. Tot het moment dat we Hem van aangezicht tot aangezicht zullen zien.

    BeantwoordenVerwijderen