Een cichlidesoort uit Iran dreigt het slachtoffer te worden van het broeikaseffect. Maar de auteur vond tegelijkertijd nieuwe soorten seizoensvissen.
Over vissen gesproken: een nieuwe uitvinding maakt ze ook mobiel op land. En dit filmpje laat zien waartoe het allemaal zou kunnen leiden.
We zien wel dezelfde kleuren, horen dezelfde tonen, maar we ruiken niet allemaal hetzelfde.
Sinbad (je weet wel, die van 1001 nacht) gaat naar Mars. Ik ben een voorstander van avonturenfilms en van SF films die zich op andere planeten afspelen, dus dit wordt vast mooi.
Bij muizen blijkt dat sociale stress (pesten) leidt tot langdurige gedragsveranderingen, vooral angst voor interactie met andere muizen. Verrassend. Niet dus. Maar wel goed dat wat ik al lang weet uit ervaring wetenschappelijk gezien blijkt te kloppen.
Sommige gelovigen (onder wie ik) hebben moeite met de geijkte leer die zegt dat God ons moest straffen, en ons alleen kon vergeven als Jezus de straf in onze plaats onderging. Ze plaatsen in plaats daarvan de 'Christus victor'-leer die zegt dat Jezus in zijn dood en opstanding de machten heeft overwonnen die ons gevangen hielden en die leidden tot de dood. Volgens blogger Brambonius sluit een 'Christus als overwinnaar'-visie niet uit dat Jezus in onze plaats trad. "I don’t know where he gets that idea to separate Christus Victor from substitutionary as if they can be opposites..I would think that Christus victor atonement and this Ransom motif are closely connected and two sides of the , same coin. Jesus on the cross suffered evil, sin and death in our place, and destroyed it and came out as Victorious! The question here is how do we view Gods justice: Is justice punishing the bad guys (everybody in this fallen world) or is it first and foremost setting things right? I would go with the second one, and say that Gods justice first and foremost is restorative, not only for individuals but for the whole of creation!"
Greg Boyd geeft een pittige, maar wel erg goede samenvatting van de 'Christus Victor'-visie op de verzoening. "The New Testament concept of salvation does not first and foremost mean “salvation from God’s wrath” and/or “salvation from hell” as many western Christians take it to mean – often with negative consequences for their mental picture of God and/or antinomian consequences for their life. Rather, it is a holistic concept that addresses Christ’s cosmic victory and our participation in it. ... We are saved from the power of God’s archenemy, saved from the destruction that would have been the inevitable consequences of our sin, saved from our fallen inability to live in right relatedness with God, saved from the idolatrous, futile striving to find “life” from the things of the world, saved from our meaninglessness and saved to forever participate in the fullness of life, joy, power and peace that is the reign of the triune God." Deze visie spreekt me aan - dit is hoe ik over het werk van Christus wilde schrijven in mijn boek, maar wat me niet helemaal lukte. Ik heb er in elk geval de nadruk opgelegd dat het geen 'juridische' transactie betrof, maar Jezus' identificatie met de gevolgen van onze zonde, het kwaad, en zijn overwinning daarover in de opstanding.
Experimental Theology schrijft ook over verschillende theorieën over de verzoening - en waarom geen daarvan een verzoening van allen uitsluit. Sterker nog, de christologie van boeken als Colossenzen suggereert dat alles al in Christus is: "The vision we have here is cosmic in scope. Colossians suggests that while we can be in rebellion against God we can't, strictly speaking, be "outside of Christ." All things exist and are held together in Christ. The work of the Logos, then, is to take this disordered Creation and bring it back into harmony and peace with God. The Creation flowed from the Logos, is held together by the Logos, and will flow back to God through the Logos where God will "be all in all." Beginning and end converge upon God with the work of the Christ making it all happen."
Goede woorden over liefde op de Rabbit Room: "Many of us (myself included), though we long for it, are threatened by love and have found a thousand little ways to flee from it. For love - rightly understood - is dangerous. Like no other force, love will cut us to our core and peel back even the thorniest of our self-protective layers - exposing the depths of our hearts, revealing what it wants to heal, all the while asking us to trust, and drawing us out of our hiding places. We are defenseless against a Love that won’t stop until it sets us free. And freedom, of course, is nearly as terrifying as love."
Over vissen gesproken: een nieuwe uitvinding maakt ze ook mobiel op land. En dit filmpje laat zien waartoe het allemaal zou kunnen leiden.
We zien wel dezelfde kleuren, horen dezelfde tonen, maar we ruiken niet allemaal hetzelfde.
Sinbad (je weet wel, die van 1001 nacht) gaat naar Mars. Ik ben een voorstander van avonturenfilms en van SF films die zich op andere planeten afspelen, dus dit wordt vast mooi.
Bij muizen blijkt dat sociale stress (pesten) leidt tot langdurige gedragsveranderingen, vooral angst voor interactie met andere muizen. Verrassend. Niet dus. Maar wel goed dat wat ik al lang weet uit ervaring wetenschappelijk gezien blijkt te kloppen.
Sommige gelovigen (onder wie ik) hebben moeite met de geijkte leer die zegt dat God ons moest straffen, en ons alleen kon vergeven als Jezus de straf in onze plaats onderging. Ze plaatsen in plaats daarvan de 'Christus victor'-leer die zegt dat Jezus in zijn dood en opstanding de machten heeft overwonnen die ons gevangen hielden en die leidden tot de dood. Volgens blogger Brambonius sluit een 'Christus als overwinnaar'-visie niet uit dat Jezus in onze plaats trad. "I don’t know where he gets that idea to separate Christus Victor from substitutionary as if they can be opposites..I would think that Christus victor atonement and this Ransom motif are closely connected and two sides of the , same coin. Jesus on the cross suffered evil, sin and death in our place, and destroyed it and came out as Victorious! The question here is how do we view Gods justice: Is justice punishing the bad guys (everybody in this fallen world) or is it first and foremost setting things right? I would go with the second one, and say that Gods justice first and foremost is restorative, not only for individuals but for the whole of creation!"
Greg Boyd geeft een pittige, maar wel erg goede samenvatting van de 'Christus Victor'-visie op de verzoening. "The New Testament concept of salvation does not first and foremost mean “salvation from God’s wrath” and/or “salvation from hell” as many western Christians take it to mean – often with negative consequences for their mental picture of God and/or antinomian consequences for their life. Rather, it is a holistic concept that addresses Christ’s cosmic victory and our participation in it. ... We are saved from the power of God’s archenemy, saved from the destruction that would have been the inevitable consequences of our sin, saved from our fallen inability to live in right relatedness with God, saved from the idolatrous, futile striving to find “life” from the things of the world, saved from our meaninglessness and saved to forever participate in the fullness of life, joy, power and peace that is the reign of the triune God." Deze visie spreekt me aan - dit is hoe ik over het werk van Christus wilde schrijven in mijn boek, maar wat me niet helemaal lukte. Ik heb er in elk geval de nadruk opgelegd dat het geen 'juridische' transactie betrof, maar Jezus' identificatie met de gevolgen van onze zonde, het kwaad, en zijn overwinning daarover in de opstanding.
Experimental Theology schrijft ook over verschillende theorieën over de verzoening - en waarom geen daarvan een verzoening van allen uitsluit. Sterker nog, de christologie van boeken als Colossenzen suggereert dat alles al in Christus is: "The vision we have here is cosmic in scope. Colossians suggests that while we can be in rebellion against God we can't, strictly speaking, be "outside of Christ." All things exist and are held together in Christ. The work of the Logos, then, is to take this disordered Creation and bring it back into harmony and peace with God. The Creation flowed from the Logos, is held together by the Logos, and will flow back to God through the Logos where God will "be all in all." Beginning and end converge upon God with the work of the Christ making it all happen."
Goede woorden over liefde op de Rabbit Room: "Many of us (myself included), though we long for it, are threatened by love and have found a thousand little ways to flee from it. For love - rightly understood - is dangerous. Like no other force, love will cut us to our core and peel back even the thorniest of our self-protective layers - exposing the depths of our hearts, revealing what it wants to heal, all the while asking us to trust, and drawing us out of our hiding places. We are defenseless against a Love that won’t stop until it sets us free. And freedom, of course, is nearly as terrifying as love."