dinsdag 19 juni 2018

Novelle op komst, cover bekend, nieuwe bundel en veel recensies

De warmte, dat mogen jullie best weten, gaat me niet in de koude kleren zitten. Afgelopen mei was een van de warmste meimaanden ooit en juni heeft ook al een paar benauwde dagen gehad. Dat was zweten geblazen. Gelukkig dacht ik er meestal op tijd aan genoeg water te drinken. In elk geval voor één project was het benauwde weer een geschikte inspiratiebron. In mei schreef ik namelijk op verzoek van schrijver en uitgever Patrick Berkhof een novelle van 21.912 woorden die zich afspeelt in zijn verhaalwereld Dizary. De novelle speelt zich af in een tropische jungle en ik kon plots uit eigen ervaring beschrijven hoe het aanvoelt daar te lopen. Patrick overhandigde mij de sleutel tot Dizary en benoemde mij tot ereburger van deze Wold. In de officiële aankondiging op zijn blog kun je er meer over lezen! De titel van de novelle moet ik nog even geheimhouden, maar wat wel zeker is, is dat je hem in het najaar kunt aanschaffen. Ik hou jullie op de hoogte!

Eerst komt echter een ander boek van me uit, mijn tweede SF-verhalenbundel 'Het teken in de lucht', die verschijnt bij Godijn Publishing als onderdeel van Boek10 2018. Begin juni werden de covers van de tien boeken bekend gemaakt en dus ook die van mij. Mijn goede vriend en illustrator Cornell Göksu heeft zich uitgesloofd op de afbeelding. Het boek verschijnt op de Boek10-dag op 29 september. Je kunt je daar nog voor aanmelden als je erbij wilt zijn. Op diezelfde dag verschijnt ook de bundel 'Aangenaam', waar mijn korte verhaal 'De bevrijder' in zal verschijnen en de bundel 'Grijze Klever', met de top 25 uit de gelijknamige verhalenwedstrijd. Ook daar heb ik een verhaal voor opgestuurd. Mijn nieuwe SF-roman 'De afvallige ster' waarvan ik in het vorige bericht de cover kon laten zien, zal eind november uitkomen, waarschijnlijk op de wintereditie van Castlefest.
Ik heb mijn website een beetje aangepast, zodat nu alle te verschijnen publicaties op een eigen pagina staan. Zo kun je zien wat er nog van mijn hand zit aan te komen!

Ik kijk in dit bericht echter niet alleen vooruit naar toekomstige publicaties. Zo stond ik in het weekeinde van 27 en 28 mei met mijn uitgever Godijn Publishing op Keltfest, een fantastisch festival. Op de eerste dag van het festival vond de officiële presentatie plaats van de bundel 'Achterblijvers'. Deze bundel bevat de 25 beste SF- en fantasyverhalen van de wedstrijd met dit thema, georganiseerd door Godijn Publishing. Ik had de eer dat ik in de jury mocht zitten en meebeslissen welke verhalen publicatie verdienden. Het is een heel mooie bundel geworden. Ik mocht zelf ook een bonusverhaal schrijven. Dat werd mijn SF-verhaal 'De tuinman'. Op het festival hielden we een kleine ceremonie, met veel mede, om de aanwezige deelnemers te feliciteren en hun prijs dan wel een bundel te overhandigen. Je kunt zelf de bundel bestellen op de website van Godijn Publishing.
Verder verscheen de nieuwe editie van het tijdschrift Fantastische Vertellingen. Dit keer zonder verhaal van mijn hand, maar wel met drie recensies die ik heb geschreven en een essay over de Dag van het fantastische boek. Ook Paul van Leeuwenkamp heeft over de 'dag' geschreven. Verder een stripverhaal, tekeningen en erg leuke verhalen in dit prachtige kwartaalblad. In het volgende nummer (nr 47) komen ook weer recensies van mij, maar ook mijn verhaal 'De zwarte schim', met een illustratie van mijn hand. Neem een abonnement, dan hoef je niks te missen.
Ook leuk om te melden is dat het boek 'Woestijnvaders' waar ik de redactie van heb gedaan en dat is verkozen tot beste theologische boek van 2015, in een nieuwe editie is uitgekomen, nu in tijdschriftformaat. Aanrader!

Geekwebsite Fantasize publiceerde ondertussen twee van mijn essays. Het eerste, 'De levensechte werelden van Kim Stanley Robinson', gaat over een van mijn favoriete schrijvers. Elke keer als ik een boek van hem lees, raak ik geïnspireerd om zelf nieuwe verhalen te verzinnen. Wat is zijn geheim? Het tweede, 'Het avontuur roept', gaat over de vraag waarom ik van jongs af aan zo graag avonturenverhalen lees (en schrijf). Wat is de aantrekkingskracht van dit genre, en waarom kijken sommige mensen erop neer?
Anthonie Holslag zette mij in de schijnwerpers op zijn blog en nam een uitgebreid interview met me af over mijn liefde voor SF, de thema's in mijn verhalen, de oplaaiende discussie over genre en literatuur en wat ik wilde dat ik geweten had toen ik met schrijven begon. Je kunt het hier lezen.
De podcast over SF-klassieker Fahrenheit 451 waaraan ik had meegewerkt op de Dag van het Fantastische Boek is ondertussen ook online verschenen. Een levendige discussie over een boek dat actueler is dan ooit. 

Ook verschenen er de afgelopen twee maanden weer veel nieuwe recensies over mijn boeken. Vooral op 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' kwamen veel positieve reacties. Boekblogger Angela van de blog Faeraphel schreef bijvoorbeeld: 'De karakters worden alleen maar verder uitgewerkt en je leert ze steeds beter kennen. Alecia heeft problemen met haar geloof en Tarid heeft heel zijn droom uit het eerste boek opgegeven, wat echt perfect bij zijn karakter ontwikkeling past! Maar ik denk dat Frelik de meeste ontwikkeling heeft gehad. Ik houd gewoon van karakter ontwikkeling!'
Ook Wendy Koedoot was positief: 'Het verhaal leest vlot doordat de gebeurtenissen en ontwikkelingen heel snel op elkaar volgen. Je zit steeds op het puntje van je stoel van verbazing of door de acties die er gaande is. Er zijn momenten bij dat je het allemaal zo realistisch lijkt dat je bijna naar adem moet happen ...'
Tazzy Jeninga van de blog 'Ik hou van horror, fantasy en spanning' was erg te spreken over 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon'! 'De auteur beschrijft alles zo beeldend, dat je het vóór je ziet. Het komt als een film aan je voorbij. Het einde is afsluitend en je hebt er vrede mee. Ik vond het boek spannender dan deel 1, dus daarom geef ik nu een 9! Dat zijn 4,5 sterren.'
In het laatste nummer van SF Terra stond een mooie recensie van 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon': 'Dit tweede deel is een mooie afsluiter van een goed avontuurlijk verhaal. Een Nederlandse fantasy die je op het puntje van je stoel laat zitten ... Je hebt haast niet door dat je aan het lezen bent, het is alsof je er echt bent. Jij bent in gevaar, jij maakt het avontuur mee ... het verhaal is super goed geschreven.' Je leest de recensie op mijn website.
Een lezer op Hebban schreef: 'De schrijfstijl is eentje die heel vlot leest en de aandacht van de lezer vasthoudt tot het zelfs moeilijk wordt om het boek even weg te leggen. Je wordt als het ware meegezogen in het verhaal. De conclusie is dat dit een boek is dat de aandacht van de lezer volledig vasthoudt en dat na uitlezen van het boek zeker smaakt naar meer.'
Marcel van der Rijst las beide boeken van het tweeluik 'De Krakenvorst' en was er enthousiast over. Hij noemt 'Keruga' meeslepend en schrijft: 'Het komt langzaam op gang, maar op een gegeven moment zat ik geheel in het verhaal en ontspon er een mooi verhaal over menselijkheid, over de vragen die mensen stellen in het leven en de onzekerheden die ze tegenkomen.'  Marcel raadt iedereen aan het te lezen, vooral samen met boek 2 'Kartaalmon'. 'Dit is een doordacht verhaal geworden. Het verhaal valt mooi in elkaar. Hij heeft een aantal zaken voor de plotwendingen al gezaaid in deel 1: Keruga en die vallen in dit tweede deel mooi op zijn plaats. Met al is dit goede en meeslepende Fantasy geworden. Een aanrader voor iedereen die van Fantasy houdt met een menselijke tint.' 
Een uitgebreide bespreking van mijn bundel 'Conquistador' tenslotte prijst de natuurbeschrijvingen in mijn verhalen en de origineel bedachte toekomstmogelijkheden. 'De holle werelden die ontdekkingsreiziger Jonas ontdekt zijn wonderschoon, sprankelend en levensecht beschreven. In de gletsjerwereld krijg je het plaatsvervangend koud, de dinosaurussen lijken echt te bestaan en wanneer je op asteroïde DF-345 landt lijkt het wel zomer en proef je de lucht.

Dat was nog niet alles wat ik over de afgelopen maanden te melden heb. Ik schreef nog een nieuw kort verhaal van 2780 woorden, wat volgens de proeflezers weer heel anders was dan mijn vorige verhalen en begon aan een iets langer verhaal. Verder sprak ik met Theo Barkel van uitgeverij Macc over onze plannen voor de Castlefestkronieken. Ik mocht het eerste deel van de nieuwe trilogie dat hij schreef redigeren en ga in de zomer zelf het tweede deel daarvan schrijven. Dat komt uit in augustus 2019 en wordt een feest voor liefhebbers van Sherlock Holmes en oude SF-klassiekers. Ook gaan Theo en ik samen een verhaal schrijven. We hebben het plot al in grote lijnen bedacht en gaan binnenkort aan de slag! Eerst moet ik echter 'De afvallige ster' nog herschrijven. Collega-auteur Vince Penders heeft het manuscript voor mij gelezen en van waardevolle opmerkingen voorzien, zodat ik weer een heel stuk verder kan komen.
Het mooiste nieuws is nog het evenement waar ik aan meewerk, samen met Esther Wagenaar en Johan Bakker. Op vrijdag 22 juni om 19.30 uur organiseert boekhandel Van Rietschoten (Keizerswaard 8,  Rotterdam) een sciencefiction-avond. Onder het motto: NEDERLANDSE SCIENCEFICTION: VEELZIJDIG EN VERRASSEND gaan we in gesprek met het publiek en middels verhalen, beelden, muziek en discussies nemen we de aanwezigen mee naar wondere werelden die dichterbij zijn dan je misschien denkt. De toegang is vrij. Wel aanmelden graag: boekhandel@vanrietschoten.nl.
Kun je hier nou onverhoopt niet bij aanwezig zijn, dan kun je me op zondag 1 juli ontmoeten op de boekenmarkt in Dordrecht, waar ik in de stand van Macc zal staan. Vervolgens zal ik acte de presence geven op Castlefest (3,4 en 5 augustus). Kortom, er valt de komende maanden weer genoeg te beleven!