dinsdag 21 augustus 2018

Verhalen, essays en het laatste werk aan mijn nieuwe boeken

Het was een warme, maar ook een drukke zomer. Het hoogtepunt van de afgelopen twee maanden, was net als elk jaar eigenlijk, de publicatie van de nieuwste Ganymedes-bundel. Ganymedes-18 bevat verhalen van auteurs als Tais Teng, Jaap Boekestein, Roderick Leeuwenhart, Mike Jansen, Jasper Polane, Debby Willems en Pen Stewart, en ik sta erin met mijn gedicht 'Versteend'. Erg leuk dat ik me nu ook gepubliceerd dichter mag noemen! Je kunt de bundel bestellen op de site van St. Fantastische Vertellingen. Je vindt er ook de recensie die ik schreef over Ganymedes 18.
Van de stichting verscheen ook de nieuwste uitgave van het blad Fantastische Vertellingen, dat elk kwartaal verhalen, tekeningen en recensies bevat. In het jongste nummer (47 alweer), staan drie recensies van mijn hand over recente boeken uit het fantastische genre, maar je vindt er ook mijn SF-verhaal 'De zwarte schim' dat ik zelf heb geïllustreerd. Je kunt dit nummer ook bestellen op de Fantastische Vertellingen-site, maar een abonnement is nog veel leuker!
Geekwebsite Fantasize publiceerde mijn korte verhaal 'Levend Fossiel'. Hierin lees je over een paleontoloog die bezoek krijgt van een van de financiers van zijn onderzoek, die wel heel veel interesse heeft voor een bijzonder fossiel ...
Ik gebruik Sweek om verhalen 'uit de oude doos' te plaatsen - die ik bijvoorbeeld al twintig jaar of meer geleden heb geschreven. Zo publiceerde ik er mijn verhaal 'Het contract'. Het is een 'Ziltpunk'-verhaal van voordat 'Ziltpunk' bestond. Nederland staat onder water, maar ondernemende types hebben stukken land ingepolderd en lokken er nietsvermoedende mensen heen met de belofte van vrijheid ...

Ik noemde al de website Fantasize. Daar verschenen ook weer twee essays. De eerste ging over de jeugdboekenserie Euro-5. Als jonge tiener haalde ik die uit de bibliotheek, waar ik elke keer keek of er een in het rijtje stond die ik nog niet kende. Deze boeken wakkerden mijn liefde voor sciencefiction stevig aan en de invloeden ervan zijn nog steeds zichtbaar in mijn werk.
Mijn tweede stuk op Fantasize ging over mijn persoonlijke top 5 van SF-boeken. Ik ben groot liefhebber van sciencefiction en dus was het moeilijk een keuze te maken. Ik heb dus wat gesmokkeld en noem veel meer boeken en schrijver. Ook enkele Nederlandstalige - want ook wij kunnen SF-verhalen schrijven!
Op de website van sympathieke boekverkopers Anderwereld verscheen een uitgebreid interview met mij over inspiratie, writers block, mijn favoriete boeken en mijn plannen voor de toekomst.

Ik heb de afgelopen maanden natuurlijk hard gewerkt aan mijn boeken die dit najaar gaan uitkomen. Ten eerste mijn tweede SF-bundel 'Het teken in de lucht'. De redacteur die mijn manuscript onder handen had genomen, schreef erbij: 'Ik heb met veel plezier je boek gelezen: en dat terwijl SF niet per se mijn ‘ding’ is! Ik denk dat je met Het Teken in de Lucht een heel toegankelijk SF-boek geschreven hebt.' Daar ben ik blij mee! Later moest ik nog kijken naar de laatste opmerkingen van de proeflezer. Ook hij was enthousiast: 'Wat is het een geweldige collectie verhalen. Het eerste verhaal is schitterend en het niveau is eigenlijk constant hoog ... Ook het slot is onwijs mooi. Geen woord teveel.' Ik ga er bijna van blozen! Wil je als een van de eersten deze bundel in handen houden, gesigneerd en al, dan kun je hem alvast bestellen op de website van Godijn Publishing of kom op 29 september naar de Boek10-dag in Hoorn!
In oktober verschijnt mijn novelle over de Dizarywereld bij uitgeverij Versa. Schrijver en uitgever Patrick Kerkhof stuurde me de proefdruk per post, al helemaal als boek gelijmd, en ik kan jullie vertellen: het is een schitterend boekje geworden. De cover is van de hand van Patrick en is prachtig. Ik kan nog niet te veel vertellen over het verhaal, maar op zijn site licht Patrick alvast een tipje van de sluier op!
Ik ben ook verder gegaan met 'De afvallige ster', mijn harde SF-roman die in november bij Macc verschijnt. Collegaschrijver Vince Penders had nog eens aandachtig naar het manuscript gekeken en met zijn opmerkingen erbij ben ik er weer doorheen gegaan. Het is er nog strakker van geworden. Nu nog de laatste redactieronde afwachten. Het wordt een uniek SF-verhaal, onder andere door het thema. Veel SF-verhalen over de gevolgen van pesten ken ik namelijk niet ...

Niet alleen komt op 29 september mijn verhalenbundel 'Het teken in de lucht' uit, die dag verschijnt ook de bundel 'Aangenaam', met daarin verhalen van alle schrijvers van Godijn Publishing. Een mooie kennismaking en heel divers, want iedereen lijkt in een ander genre te schrijven. Mijn bijdrage is een post-apocalyptisch SF-verhaal, waarin het leven op Aarde totaal onmogelijk lijkt te worden. Ook deze bundel kun je alvast bestellen op de site van Godijn Publishing.
De tweede bundel die op 29 september verschijnt is 'Grijze klevers' met daarin de beste verhalen die zijn opgezonden voor de gelijknamige schrijfwedstrijd. Ik weet dus nog niet of ik in de bundel sta, dat wordt pas op 29 september bekend gemaakt, maar ik weet ondertussen wel dat ik op de 'long list' sta. Het blijft nog even spannend!
Nog wat verder weg is de publicatie van mijn verhaal 'In spin'. Ik had het opgestuurd voor Ganymedes 18, maar daar paste het niet in. Nu gaat het verschijnen in Fantastische Vertellingen nummer 49. Dat niet alleen, ook mijn gedicht 'De Inklings', dat ik schreef na mijn bezoek aan Oxford, zal in dat nummer verschijnen. Het komt uit in maart 2019. Als je een abonnement neemt op Fantastische Vertellingen hoef je niks te missen! Tevens ontvang je dan ook de Tjonge, het kleinste tijdschrift van Europa.  In nummer 15 daarvan komt mijn verhaal 'Uitwaaien' te staan. Ook daar ben ik erg trots op!

Maar natuurlijk vergeet ik niet mijn al verschenen boeken! Vooral Conquistador werd de afgelopen maanden weer veel gelezen en gerecenseerd. Collegaschrijvers Johanna Lime plaatsten hun bespreking op Hebban: 'Dit is een van de betere bundels met science fiction verhalen die ik heb gelezen. Ik ben trots op deze Nederlandse schrijver. Ik heb van zijn verhalen genoten en raad dit boek aan bij iedereen die science fiction leest of eens een blik op een mogelijke toekomst werpen wil.'
Recensente Wendy Koedoot was ook heel enthousiast: 'Bij geen van de verhalen zie je het eind aankomen, je denkt steeds : “He?” De sfeer wordt erg goed beschreven, je kan je goed voorstellen hoe het leven op die plaats in het heelal is. Ik heb er van genoten en geef de bundel 5 dik verdiende sterren.'
De recensie van Jorrit de Klerk op Goodreads had ik nog niet eerder gedeeld: 'Johan beschrijft met zijn verhalen ambitieus de hele post Singulaire geschiedenis van de mensheid, en durft daarbij te gaan tot de laatste momenten van het universum. De verhalen doen mij denken aan het werk van Bear en Benford.
Bestellen kan hier!
Willem van Hartskamp plaatste op Boekenbloggenderwijs een bespreking van 'De Krakenvorst, boek 1: Keruga': 'Interessant, boeiend zelfs, is dat hij de thematiek en de boodschap van zijn non-fictieve werk De loser die wint laat terugkomen in een fantasyverhaal. Het staan in een religie waarin je beknot wordt door regels en wetten, al dan niet schriftelijk vastgelegd, leidt niet tot echte christelijke vrijheid. Invoelend, meelevend verwoordt hij die geestelijke strijd omdat hij zelf erdoorheen gegaan is.'
Bestellen kan hier!

Ik schreef de afgelopen maanden weer meerdere korte verhalen. Ten eerste een verhaal van zo'n 1800 woorden over groepsintelligenties in een wel heel verre toekomst, maar met een hedendaags politiek tintje. Dit zal ik later dit jaar opsturen naar Fantasize.
Ten tweede een van 8283 woorden, met als hoofdpersoon niemand minder dan Jonas Janquill, de ontdekkingsreiziger uit 'Conquistador'. Onderweg naar Gliese komt de expeditie voor onverwachte problemen te staan ...
Ten derde een verhaal van 4635 woorden dat bedoeld is voor mijn bundel met 'verontrustende verhalen'. De hoofdpersoon moet achterhalen waarom in een bepaald deel van de ruimte zoveel mensen verdwijnen. Ze mag de planeet van de Tochlanen bezoeken, maar daarvoor moet ze aan nogal wat voorwaarden voldoen ...
Ten vierde een verhaal van ongeveer 2100 woorden voor de website Historische Verhalen, over het leven van de boekaniers aan het eind van de 16e eeuw. Weer heel wat anders dan SF of fantasy!
Ten slotte nog een van  2434 woorden dat uiteindelijk het slotverhaal van mijn bundel met 'verontrustende verhalen' moet worden. Dus zaten er huiveringwekkende momenten in. Ook in de heel verre toekomst staan de laatste mens angstaanjagende dingen te wachten ...

Ook op promotiegebied waren het weer drukke maanden. Vrijdagavond 22 juni vond in boekhandel Van Rietschoten in Rotterdam een sciencefictionavond plaats. Samen met collegaschrijvers Esther Wagenaar en Johan Bakker vertelde ik de aanwezigen over de geschiedenis en achtergronden van SF. Het geheel werd ondersteund met muziek. Het was zo'n succes dat het zelfs in de krant kwam!
De week erna, op 1 juli, stond ik in Dordrecht in de kraam van Macc op de jaarlijkse boekemarkt. Ook dat was heel leuk. Heel wat mensen hadden belangstelling in mijn Krakenvorst-boeken en we hadden er ook mooi weer bij!
Datzelfde gold voor Castlefest, begin augustus. Drie dagen stond ik in de stand van Macc in de schrijverstent. Het was gezellig en er kwamen veel mensen voor mijn boeken, dit keer vooral voor Conquistador. Ook was Robin Hobb op Castlefest, en het was leuk een heldin van me in levenden lijve te zien. Op Castlefest verscheen ook deel 4 van de Castlefestkronieken, 'De oneindige paradox'. Het melden waard, want ik kom er als karakter in voor! Ik speel een kleine, maar cruciale rol in het verhaal, dat een feest is voor bezoekers van fantasyfestivals en liefhebbers van de SF-verhalen van Wells en de detectiveverhalen van Arthur Conan Doyle. Ik mocht dit boek van Theo Barkel proeflezen en genoot van zijn levendige verbeelding. Ik ga voor volgend jaar zelf het vervolg schrijven: 'De gevonden wereld'. Je kunt het boekje hier bestellen.
De week na Castlefest was het tijd voor de jaarlijkse Macc-schrijversdag bij Theo en Nettie Barkel thuis. Ik heb erg veel gelachen met de collegaschrijvers en Bianca en ik genoten van het heerlijke eten. Ook werd een overzicht gegeven van de plannen voor komend jaar. Zo komt de verhalenbundel 'Verhalen vertellers' eraan, met mijn verhaal 'Symbiose' er in en verhalen van o.a. Tais Teng, Jaap Boekestein, Karel Smolders en Yvette Hazebroek. Verder konden Theo en ik de titel bekendmaken van het boek dat we samen gaan schrijven: 'De quantumdetectives'.

De komende maanden is er ook weer genoeg te beleven! Ten eerste is er op 1 en 2 september weer de Comiccon in Amsterdam. Twee dagen vol stands, cosplay en geekyness! Dit jaar staan mijn uitgevers er niet, maar ik ben er wel aanwezig. Ik werk namelijk mee aan de twee schrijverspanels die worden georganiseerd op zaterdag en op zondag. Op zaterdag ga ik het met mijn collega's Roderick Leeuwenhart, Sophia Drenth en Jasper Polane hebben over de vraag of er zoiets bestaat als een typisch Nederlands fantasyverhaal, en op zondag gaan we het hebben over de verhalen die ons hebben beïnvloed en of je altijd wel zo origineel moet willen zijn.  Kom en praat mee! Ik neem ook wat van mijn boeken mee, mocht je die nog willen kopen.
Op zondag 23 september reis ik af naar Limburg. Ik sta dan namelijk op Elfia Arcen in de kraam van Godijn Publishing met mijn boeken. Niet alleen met Conquistador en de Krakenvorst-duologie, maar er ligt dan ook een intekenlijst klaar voor 'Het teken in de lucht'. Verder gewoon genieten van een gaaf fantasyfestival.
29 september is de Boek10-dag in Hoorn. Tien schrijvers met tien boeken, twee verhalenbundels, inspirerende voordrachten en alles wat voor lezers en schrijvers boeiend is. Het wordt een gave dag en het zou leuk zijn als jij er ook bij kunt zijn!
De week erna sta ik op 6 oktober voor het eerst met mijn nieuwe boek 'Het teken in de lucht' in het land en wel op de Cultuurdag in Bergen op Zoom. Het wordt de tweede keer dat dit festival georganiseerd wordt door de onvermoeibare Sonn Franken. De vorige keer was het al heel gezellig en nu gaan we voor de herhaling. Niet alleen heb ik mijn nieuwe bundel mee, op het festival komt waarschijnlijk ook weer een speciale bundel uit met gedichten en korte verhalen. Ik heb mijn verhaal 'De laatste mens' hiervoor opgestuurd!
Het weekeinde van 13 en 14 oktober is het tijd voor Fantasy Fest in Rijswijk. Dit was eerst de Gothic & Fantasybeurs, maar er is gekozen om in te zetten op de Fantasy. Ik sta er zaterdag bij Macc en zondag bij Godijn. Dit weekeinde wordt extra bijzonder omdat de novelle die ik voor Versa heb geschreven in de Dizarywereld dit weekeinde ook voor het eerst te krijgen zal zijn! Dat wordt dus een feestje!
Zet ook alvast 24 en 25 november in je agenda. Dan is de Castlefest wintereditie en op dat festival zal mijn boek 'De afvallige ster' uitkomen! Meer daarover lees je in het volgende blogbericht dat ik over twee maanden zal plaatsen!