dinsdag 24 april 2018

Twee maanden vol festivals, nieuwe verhalen en recensies

Een van de leukste dingen van de afgelopen twee maanden was de Dutch Comiccon in de Jaarbeurs in het laatste weekend van maart. Niet alleen vanwege alle geeky merchandise en verklede fans, maar ook omdat de uitreiking plaatsvond van de verhalenwedstrijd die voor deze gelegenheid was uitgeschreven. Ik was met mijn inzending 'Het paleis van de eeuwige koning' tot de beste tien doorgedrongen. Dat betekende dat ik mijn verhaal van het podium mocht voorlezen. Dat was leuk om te doen. Ik hoorde niet bij de beste drie, maar kreeg wel vijf exemplaren van de bundel met de beste verhalen, waar het mijne ook in was gepubliceerd. Je kunt het trouwens ook nog steeds online lezen. Verder kreeg ik een kortingscode voor de Dag van het Fantastische Boek, die twee weken later plaatsvond. Die was mooi voor mijn vrouw want ikzelf had al een vrijkaartje, omdat ik was gevraagd die dag een workshop te geven!

De beslissing de Harland Award Boekprijs niet uit te reiken, gaf de Dag van het Fantastische Boek op 14 april een grauw randje. De discussie wat de kwaliteit uitmaakt van een genreboek zal niet snel uitgewoed zijn. Ik ben toch gegaan, samen met Bianca. We waren er al voor het programma van start ging, want ik deed mee aan de opname van een leuke podcast. Het onderwerp was de dystopische roman van Ray Bradbury 'Fahrenheit 451' - een van mijn favoriete boeken. Met fanatieke lezers en SF-fans rond de tafel kwam een diepe discussie op gang. Het uur vloog voorbij. Later die middag gaf ik een workshop over 'De stad van de toekomst' en hoe je die als schrijver in je verhaal tot leven kunt brengen. Het zaaltje zat met achttien mensen vol. Naderhand kreeg ik enthousiaste reacties. Dat was leuk, want ik hoop nog vaker workshops te kunnen geven over SF-gerelateerde thema's. 's Avonds vond de uitreiking plaats van de Harland Awards verhalenwedstrijd. Die ging wel gewoon door. De vorige twee keer dat ik meedeed bleven mijn verhalen buiten de longlist. Nu eindigde 'De dans van de inktvissen' op de 22e plek! Daar was ik trots op! Een van de juryleden vertrouwde me later toe dat dit verhaal voor haar tot de top 10 behoorde. Tenslotte werden alle zeven exemplaren van 'Conquistador' die ik had meegenomen op de dag zelf verkocht. Ik mocht er ook een paar van signeren.

Het waren sowieso vrij drukke maanden. Het begon al in maart met de Comic Con in Ahoy, Rotterdam, waar ik met Macc stond - de eerste beurs van het jaar. Het was erg gezellig met de andere schrijvers en tekenaar Maarten de Bruin. Bovendien kon ik een heel aantal mensen blij maken met mijn boeken, zowel Conquistador als De Krakenvorst. Lezers die 'Boek 1: Keruga' al hadden gelezen waren blij dat ze nu 'Boek 2: Kartaalmon' konden aanschaffen. De week erna was het alweer tijd voor de Gothic en Fantasybeurs in Rijswijk. Lekker dichtbij voor mij. Dat was een wat rustiger beurs, maar toch was het weer gezellig, ook om met andere schrijvers bij te praten. En opnieuw gingen er mensen met mijn boeken naar huis. Tenslotte vond afgelopen weekend Elfia weer plaats in Haarzuilens, een tweedaags fantasyfestival, waar ik stond met de schrijvers van Godijn Publishing. We hadden er mooi weer bij en ik heb er een aardig kleurtje aan overgehouden. Het was gaaf om opnieuw andere schrijvers te spreken, te genieten van de sfeer en mensen blij te maken met mijn boeken. Tot mijn voeten het de tweede dag begaven, had ik de hele tijd een grijns op mijn gezicht!

Ik reisde de afgelopen weken ook twee keer op en neer naar Hoorn. De eerste keer was voor de startdag van Boek10 2018 op 17 maart. Daar zette ik mijn handtekening onder het contract voor 'Het teken in de lucht', mijn tweede SF-verhalenbundel, die zal uitkomen op een feestelijke schrijversdag op 29 september samen met de boeken van mijn negen collegaschrijvers. De bundel ligt nu bij de redacteur en mijn goede vriend Cornell Göksu is bezig de cover ervan te tekenen.
Op vrijdag de 13e ging ik opnieuw naar Hoorn, ditmaal om samen met de twee andere juryleden van de wedstrijd 'Achterblijvers' de ingezonden verhalen door te spreken. In de weken ervoor had ik ze alle 65 gelezen en beoordeeld. We bleken hier en daar van mening te verschillen, dus er moest worden gediscussieerd. Samen wisten we toch te komen tot een longlist en de 25 verhalen die gaan verschijnen in de gelijknamige bundel, samen met mijn bonusverhaal 'De tuinman'. Die verschijnt op het Keltfest-festival op 26 en 27 mei aanstaande. Leuk om erbij te zijn als je kunt. De cover van de verhalenbundel is in elk geval prachtig en ik weet al dat de inhoud verrassend afwisselend is. Wie de winnaar van de wedstrijd is, moet ik helaas tot die tijd nog geheim houden.

Over covers gesproken: ook de cover van mijn volgende SF-roman 'De afvallige ster' mocht ik delen met mijn lezers. Ik ben heel trots op het ontwerp, dat wat sfeer betreft past bij het verhaal dat harde SF-thema's als Dysonbollen, een groepsbewustzijn en buitenaards leven combineert met persoonlijke thema's als pesten en dominante ouderfiguren. Het boek gaat later dit jaar verschijnen bij uitgeverij Macc. De komende maanden zal ik waarschijnlijk weer met het manuscript aan de gang moeten, daar kijk ik naar uit.
Het manuscript voor 'De groene toren' waar ik in mijn vorige tweemaandelijkse bericht over schreef, is ondertussen ook gereed. Met bijna 40.000 woorden is het een lange novelle geworden, over een toekomstige maatschappij waar onderbuikgevoelens heersen over zowel de werkeenheden buiten de toren van de titel als de burgers binnen. Ik heb het naar Uitgeverij Macc opgestuurd. Ik maakte ook een ander manuscript af: een verzameling van achttien SF-verhalen onder de titel 'Achter de poort'. Cornell Göksu gaat hier illustraties bij maken. Mijn derde verhalenbundel zal op zijn vroegst eind 2020 kunnen verschijnen, maar nu zijn jullie alvast op de hoogte. Verder schreef ik de afgelopen maanden een kort verhaal van 1278 woorden en verzamelde ik ideeën voor volgende schrijfprojecten. Zo zal ik later dit jaar beginnen aan een boek getiteld 'De dinosaurusmakers'. Waar het over zal gaan, laat zich raden uit de titel ...

Al die plannen betekenen niet dat ik mijn eerdere boeken vergeet. Die kregen allemaal weer veel aandacht. Zo kwamen er na bijna een jaar nog steeds nieuwe recensies online van mijn SF-bundel 'Conquistador'. Zo schreef Liesbeth Jochemsen: 'Al met al is dit een bundel die gemakkelijk wegleest. De auteur heeft zijn huiswerk duidelijk goed gedaan en strooit met termen als singulariteit en supersnaren. Ook de werking van verschillende natuurwetten komt aan bod. Dit alles is echter zodanig beschreven dat je het ook als leek zijnde goed kunt volgen. Dit boek neemt je mee op geweldige avonturen voorbij de grenzen van tijd en menselijkheid.' Niek van de blog Niek heeft een boek schreef: 'Het verhaal De Klim sprong er voor mij uit. Hierin wordt als eerste een maatschappij geschetst waarin men leeft op een eindeloos lang stuk land tussen twee muren die een dag lopen van elkaar verwijderd staan. De hoofdpersoon kan zich niet aanpassen aan de eeuwenlange gebruiken van haar dorp en besluit naar de muur te gaan om deze te onderzoeken. Daar begint de klim. Het voelt als een sprookje en toch is het science fiction als je verder en verder komt in het verhaal. Wat mij betreft een prachtig opgebouwd verhaal. Alles bij elkaar heb ik me toch wel met alle verhalen vermaakt. En als ik het vergelijk met de vele verhalen die ik bijvoorbeeld elke maand in Clarkesworld Magazine lees dan denk ik dat deze verhalen daarin niet misstaan.' Ook de recensie van LaLagè is enthousiast: 'Het langste verhaal gaat over Jonas, de conquistador (veroveraar), die als één van de laatste mensen nog niet naar een machine is overgezet. Hij draagt wel een vernuftig ruimtepak. Als avonturier reist hij de ruimte rond, op zoek naar verlaten planeten waar ooit wel mensen woonden. Het is een ontzettend spannend verhaal en ik word er helemaal in meegesleept.'
Ook mijn nieuwste boek 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' viel bij recensenten in de smaak! Bijvoorbeeld bij Connie van Conniesboekies: 'Het tweede deel heeft iets meer tempo, heeft een betere verdieping in de karakters en dat leest een stuk prettiger. Niet alleen de karakters lijken te zijn gegroeid ook vind ik de schrijver gegroeid in zijn vertelkunst ... Als je een fantasie liefhebber bent ga hier dan lekker voor zitten.' Cisz Strasters van The Bookbabe was ook enthousiast: 'Met het eerste deel legde de auteur een belofte neer, de basis werd gelegd voor een goed verhaal, maar was de vraag of het uiteindelijk ook echt zou knallen. Tijdens het lezen heb ik zeker 2x echt kippevel gehad, omdat de scene gewoon zo mooi tot zijn recht kwam, dat is zeker een volmondige ja kan geven. Ik heb echt enorm genoten van de ontwikkelingen van de personages, en de strijd die er gemaakt werd. De goede basis van deel 1 heeft er voor gezorgd dat dit tweede deel steenvast stond.' Er verscheen ook een recensie op Fantasywereld, een van de grootste fantasysites van Nederland: 'Het verhaal geeft een sfeer van Lord of the Rings (door de Wurg en de magische relikwieën), middeleeuwse verhalen (door de strijd om de troon en de beschreven maatschappij), stammen- en indianenverhalen (door de rondreizende Hirita en hun tradities) en zal diegenen aanspreken die zoeken naar een beetje romantiek en een happy end.' 
Fantasywereld plaatste ook een bespreking van het eerste boek in het tweeluik, 'De Krakenvorst, boek 1: Keruga': 'Een heerlijk boek dat je zo weg leest, vol mooie beschrijvingen die de wereld van papier tot leven brengen, verschillende protagonisten met ieder een eigen doel, en een voorspelling die de wereld voor altijd zal gaan veranderen.'
Leuk was tenslotte een recensie van 'Tenenkrommende verhalen' op de site van Fantastische Vertellingen, met aandacht voor mijn bijdrage: 'Bijzonder verrassend vond ik ‘Slaap der rechtvaardigen’ van Johan Klein Haneveld. Het futuristische verhaal deed zelfs mij even slikken. De auteur laat zien dat je ook zonder buitensporig geweld de lezer een onbehaaglijk gevoel kan bezorgen.'

In maart was mijn boek 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' trouwens boek van de maand op de blog van Tazzy Jeninga Ik hou van horror, fantasy en spanning. Voor die gelegenheid schreef ik een blog over hoe ik twintig jaar geleden tijdens mijn stage in de donkere kamer de eerste scène van het boek verzon. 
Op Fantasize verscheen een nieuwe column van mijn hand, dit keer over de onvermoede connectie tussen C.S. Lewis en H.P. Lovecraft. Deze schrijvers kunnen bijna niet meer van elkaar verschillen, maar ze zijn beide door dezelfde eerdere auteur beïnvloed.  
Op Hebban verscheen een terugblik op het schrijfproject 'Verhalenwevers' waar ik ook een bijdrage aan mocht leveren. Het verhaal is nu compleet en is in zijn geheel te lezen! Je vindt een link naar de PDF op de website.

De komende maanden worden wat minder druk wat festivals en beurzen betreft. Maar er gebeurt genoeg. Zo heb ik tien verhalen opgestuurd voor de nieuwe editie van Edge.Zero - ik ben benieuwd of er verhalen doorgaan naar de eindronde en of ik weer word geselecteerd voor de bundel die eind dit jaar verschijnt. In juni verschijnt de nieuwe editie van het leuke tijdschrift Fantastische Vertellingen, met daarin drie recensies van mijn hand en een kort essay over de Dag van het Fantastische Boek. Neem een abonnement, dan hoef je niks te missen.
Godijn Publishing brengt op 29 september een bundel uit met verhalen van de schrijvers die bij deze uitgeverij publiceren, getiteld 'Aangenaam'. Ik heb mijn post-apocalyptische verhaal 'De bevrijder' hiervoor opgestuurd. Ik doe ook mee aan de wedstrijd 'Grijze Klever' die rond de Boek10-presentatie wordt georganiseerd. Ben benieuwd of ik net als vorig jaar in de bundel beland! Tenslotte zal de komende tijd het eerste nummer uitkomen van 'De horizonvreter'. De makers van dit nieuwe tijdschrift plaatsen al een tijdje voorproefjes online en die maken heel nieuwsgierig ...