maandag 7 maart 2022

Nieuwe Godijnbundel 'Afvalligen', veel video's op YouTube, mooie recensies en nieuwe projecten

Meestal is de periode na Kerst en Oud en Nieuw behoorlijk rustig. De meeste bundels zijn kort ervoor verschenen en met nieuwe boeken wachten uitgevers ook tot wat later in het jaar. Maar rust is een relatief begrip, want er gebeurde weer genoeg om over te schrijven. Ten eerste de Sci Fi/Fantasy wedstrijddag van Godijn Publishing afgelopen weekend in Arnhem. Het was de eerste schrijfbijeenkomst nu de maatregelen tegen Corona versoepeld zijn en het was leuk zoveel schrijvers en lezers te kunnen ontmoeten. Het leidde tot enthousiasmerende gesprekken! De dag zelf was gevuld met leuke lezingen, een boekpresentatie van een boek van Michiel Richards, en een levendige paneldiscussie die ik zelf mocht leiden. Daarna volgde de uitslag van de schrijfwedstrijd ‘Afvalligen’, waarvoor ik in de jury zat! De award ging naar Laurens Wittevronghel, met zijn verhaal ‘As tot As’. De beste 25 verhalen staan in de bundel ‘Afvalligen’, met bonusverhalen van Krista Noor en van mij. Mijn verhaal gaat over een gemeenschap die niet in een groepsbewustzijn wil worden opgenomen. De bundel is overal te bestellen en natuurlijk ook bij de uitgever zelf
De week daarvoor was de nieuwe editie van Fantastische Vertellingen bij mij aangekomen. Nummer 61 alweer. Ik schreef voor dit nummer drie recensies van recente boeken. Verder bevat dit nummer verhalen van onder andere Karel Smolders, Guido Eekhaut, Max Moragie en Dick Van Der Bij. Verder weer veel tekeningen, essays en gedichten. Mijn recensie van Fantastische Vertellingen nr 61 is intussen ook gepubliceerd. Via dezelfde link kun je het nummer bestellen. Maar een abonnement is natuurlijk ook leuk!
Tenslotte zat begin van het jaar het fysieke exemplaar bij de post van ‘Poe in de polder’, de bundel met fantastische verhalen van Nederlandstalige auteurs, geïnspireerd door het werk van Edgar Allan Poe. Van mij staat het verhaal ‘Alleen met elkaar’ erin. Zelf lezen? Je kunt de bundel bestellen op: https://www.amazon.de/dp/9493096076.

Ik schreef begin dit jaar ook weer eens een nieuwe top 5 voor Modern Myths. Dit keer was het een top 5 van mijn favoriete SF- en fantasyverhalen over bossen en oerwouden. Of eigenlijk een top 10 ...

De afgelopen twee maanden was ik vooral veel te zien op YouTube. Om te beginnen was ik te gast op het kanaal van Robin Rozendal. We spraken voor deze eerste video in een reeks van vier over mijn schrijfcarrière, het overwinnen van een writers' block, wat ik een goed boek vind en waarom het belangrijk is datgene te schrijven waar jij enthousiast over bent. En op welk boek van mij ik het meest trots ben!
Verder werkte ik meerdere keren mee aan video's op het kanaal Schrijver Omnia. In de eerste video vertelde ik over de geschiedenis van het fantasygenre, die begon lang voor Tolkien. Verder ging ik in op de verschillen tussen klassieke en moderne fantasy en trends die er op dit moment in het genre zichtbaar zijn.
Een paar weken later was ik opnieuw te gast op dat kanaal, dit keer om iets te vertellen over horror. In heel wat van mijn verhalen zitten horror-elementen en ik schreef de bundel verontrustende verhalen 'Ruisreizigers' en de futuristische horror 'Scherven vol ogen'. In dit filmpje leg ik uit wat het horrorgenre eigenlijk is en hoe het een kans geeft onze angsten te kanaliseren. Verschillende angsten leiden ook tot verschillende subgenres ...
Voor de derde video sprak ik met MenMar Dolman opnieuw over het horrorgenre. Dit keer gaf ik tips voor het schrijven voor horror. Hoe bedenk je onderwerpen voor horrorverhalen, hoe geef je het verhaal de juiste sfeer mee, hoe jaag je de lezer angst aan? 
Tenslotte ging ik samen met MenMar Dolman in gesprek met SF-schrijver en evolutiebioloog Frank van Dongen over evolutie in de werkelijkheid en in SF-verhalen. En natuurlijk over de toepassing in onze eigen boeken! Dat was een heel boeiend gesprek.
Op Fantasyfest in oktober interviewde Django Mathijsen me over mijn boeken 'Hoeder van de vulkaan', 'Scherven vol ogen' en 'Het denkende woud'. Die video kwam ook online
Tenslotte verscheen er een leuk filmpje met de SF-boeken van Uitgeverij Macc - de mijne komen daarin ook voorbij!

 


Lezers wisten in 2022 mijn boeken gelukkig ook nog te vinden. Jos Lexmond besprak bijvoorbeeld voor de NCSF mijn nieuwste boek, het dystopische ‘De groene toren’ en hij was enthousiast! ‘Prima verhaal met een mooie én vooral onverwachte twist aan het einde. Alweer een aanrader van Johan Klein Haneveld!!!’
Tazzy Jeninga recenseerde op haar blog mijn YA-roman 'Het denkende woud'. "Het boek was voor mij een eerste klas pageturner! Het verbaast mij altijd weer dat deze auteur steeds weer met originele verhalen komt. Maar hij doet het gewoon weer! De schrijfstijl bevalt mij prima, ik zat echt in het verhaal. Het liet mij niet meer los. Het zet je aan het denken … Wat is er goed? Wat is er slecht? Wat is menselijkheid? Maar vooral: wat betekent de natuur voor ons ... En wij voor de natuur?" Vijf dikke sterren! Daar ben ik natuurlijk trots op.
Er verscheen een nieuwe bespreking van mijn roman 'Scherven vol ogen' op Hebban! De recensent kon dit boek iedereen die van sciencefiction, horror of fantasie houdt van harte aanraden! Hij schreef: "Vanaf het moment dat de hoofdpersonage bij Perfect komt volgen de gebeurtenissen zich in hoog tempo op en dendert het boek naar een spectaculaire finale met een bevredigende uitleg over de gebeurtenissen." Dan was er nog een leuke recensie van ‘Hoeder van de vulkaan’! ‘Knappe fantasy en SF roman, voor mij de beste van deze auteur tot nu toe.’
Een lezer schreef een recensie van mijn tweede SF-bundel 'Het teken in de lucht'! De conclusie: 'Leuk was om te zien dat bepaalde ontwikkelingen en ontdekkingen in eerdere verhalen een vervolg krijgen of algemeen aanvaard zijn in latere verhalen. Ook zijn niet alle personages blank en hetero en dat is ook verfrissend, net als de namen van de personages: er zitten niet alleen westers klinkende namen bij. De verhalen zijn los te lezen, maar ze komen het beste tot hun recht wanneer ze op volgorde gelezen worden.'
Op Vonk verscheen een recensie van Ganymedes 21. Mijn verhaal ‘Onder de zee’ was er een die er voor de recensent uitsprong: ‘Grootse wereldbouw in een klein verhaal.’
Wendy Koedoot besprak tenslotte de bundel 'Poe in de polder': 'De sfeer van het boek is inderdaad Poe-achtig. Gruwelijk, mysterieus, horror, mistig. Het komt er allemaal in voor. In sommige verhalen merk je daar niet veel van maar in de meeste snap je de inspiratie van de auteur door Edgar Allen Poe.' Over mijn verhaal schrijft ze: 'Alleen met elkaar van Johan klein Haneveld over een uitbraak van een mysterieuze ziekte. Erg passend in deze tijd.'


Op schrijfgebied had ik het begin dit jaar wat moeite op gang te komen vanwege mijn bezorgdheid over alles wat er in de wereld gaande is. Ik weet echter dat ik me beter voel als ik met verhalen bezig ben, dus uiteindelijk ging ik er toch gewoon weer voor zitten. Het begon met een verhaal van 1125 woorden, bedoeld als hekkensluiter van de nieuwe bundel ‘De bar met de duizend deuren’. Ik probeerde te verwijzen naar zoveel mogelijk van de andere verhalen uit de bundel en te eindigen met een flinke knipoog.
Ik ging door met een verhaal van 2730 woorden. Ik had me voorgenomen weer vaker verhalen te schrijven over verre toekomsten en andere planeten, vol avontuur en verwondering. In dit verhaal was dat aardig gelukt, vond ik zelf tenminste.
Ik voltooide daarna een verhaal van 2911 woorden. Opnieuw ging het om een verhaal over een verre planeet in de verre toekomst. Maar er zijn nog muzikanten en platenbazen, dus niet alles is ingrijpend veranderd …
Het volgende verhaal dat ik schreef was in totaal 3566 woorden. Het werd een Lovecraftiaans horrorverhaal in een fantasywereld. Voorwerpen die je in een bepaalde kloof in de bergen laat zakken, worden daardoor veranderd. Handelaren kunnen ze voor veel geld verkopen. Maar wat gebeurt er als je een mens in de kloof laat zakken? 
Ik ging verder met een verhaal van 3194 woorden. Het werd een 'far future' SF-verhaal over mensen met het eeuwige leven en Dysonzwermen. Het moest ook de sfeer van een hard-boiled detective hebben. 
Het laatste verhaal was er een van 2681 woorden, dat geheel de vorm heeft van een gesprek tussen twee mensen in het café maar waarin wel ingrijpende transformaties en wilde kosmologische ideeën voorbijkomen.
 

Wat kunnen jullie de komende tijd nog van me verwachten? Ik heb de afgelopen maanden hard gewerkt aan de bundel 'De Bar met de Duizend Deuren'. Alle verhalen waren binnen en zijn geredigeerd en het manuscript is naar de uitgever gestuurd. Ik publiceerde de inhoudsopgave op Facebook. De prachtige omslag is gemaakt door Tais Teng. De bundel verschijnt in mei 2022. In het volgende tweemaandelijkse blogbericht vind je meer informatie! 
Ik ben in de afrondende fase van de ene bundel, maar ben toch alvast begonnen met de volgende! Klimaatverandering is sinds de verschijning van ‘Voorbij de storm’ alleen maar actueler geworden, dus vond ik het tijd worden voor een vervolg, een nieuwe cli-fi bundel, met als voorlopige titel ‘Verder voorbij de storm’. Ik heb 25 auteurs gevraagd mee te werken. De bundel staat gepland voor 2023. Zowel 'De bar met de duizend deuren' als 'Verder voorbij de storm' staan al aangekondigd op de website van Uitgeverij Macc! Dan wordt het echt wel officieel!
In mei komt ook mijn space opera 'De zwarte schim' uit bij Godijn Publishing. Ook daarover lees je meer in het volgende blogbericht. Ondertussen ga ik hard werken aan 'Het mysterie van Castlefest', een vervolg op de Castlefestkronieken. Want als Castlefest deze zomer doorgaat hoort er wel een nieuw boek bij! Het wordt weer een trilogie en ik mag het eerste deel schrijven dat in augustus uitkomt. Als het goed is kan ik daarover ook meer zeggen in mijn volgende bericht! Tot die tijd wens ik jullie veel leesplezier!