maandag 22 april 2019

Nieuwe verhalen, recensies voor De afvallige ster en veel festivals

Laat ik dit tweemaandelijkse overzicht van mijn schrijfbelevenissen beginnen met het meest recente wapenfeit. Afgelopen zaterdag, 20 april, vond in de bibliotheek in Delft de presentatie plaats van de bundel '28 blauwe violen', een project van Godijn Publishing, waar ik aan meedeed met mijn verhaal 'Droomboot'. Daarin wordt iemand wakker in een vreemde omgeving. Hij weet niet hoe hij er terecht is gekomen, maar herkent wel het schip waar hij zich bevindt en weet dat hij slechts weinig tijd heeft om te ontsnappen. Als dat al mogelijk is ... Tijdens de boekpresentatie mocht iedereen iets vertellen over zijn/haar verhaal en ik werd door de uitgeefster samen met een andere schrijver geïnterviewd. Erg leuk en gezellig.
In maart was in de nieuwste The Flying Dutch (het blad van de gelijknamige Star Trek-fanclub) mijn verhaal 'De laatste verkenner' al verschenen. In de nadagen van de Aarde, als de zon rood en opgezwollen aan de hemel staat, waakt een kunstmatige intelligentie over de laatste primitieve levensvormen. Haar isolement wordt verbroken door een sonde die neerstort, niet ver van haar vandaan ...
Fantastische Vertellingen 49 kwam begin maart uit. In dit tijdschrift stond onder andere mijn verhaal 'In spin' - De hoofdpersoon krijgt bezoek van een vriend van de universiteit, die hem vertelt dat zijn dochtertje is verdwenen tijdens het touwtjespringen. Niemand weet wat er met haar gebeurd is. De hoofdpersoon heeft echter wel een vermoeden. In hetzelfde nummer stond mijn gedicht 'De Inklings', dat ik schreef tijdens een bezoek aan Oxford en drie door mij geschreven recensies. Je kunt dit ene nummer bestellen, maar ook een abonnement nemen. Dat is de moeite waard!
Op het nieuwe Vonk Magazine verscheen mijn verhaal 'Dunne plaatsen'. Een verontrustend verhaal over wat er achter oude muren schuilgaat ...
Voor de blog van Tazzy Jeninga schreef ik een SF-verhaal, getiteld 'In de Rotterdamse haven'. Een verhaal over het thema 'Klimaatverandering'
Ik plaatste ook nog op Sweek een verhaal uit de oude doos - 'De spiegel' -geschreven rond 1995 en herschreven begin 2001. Twee biologen op een andere planeet hebben ontdekt hoe ze moeten communiceren met een buitenaards wezen. Dat vertelt hen dat het op het punt staat te sterven. De directeur van de kolonie wil het wezen gevangen zetten en transporteren naar een Aardse dierentuin.

Het nummer van Fantastische Vertellingen dat ik hierboven al noemde, bevatte ook een uitgebreide recensie van mijn roman 'De afvallige ster'. De recensent noemt mij een van de meest enthousiaste en daarmee ook enthousiasmerende sciencefictionauteurs uit het Nederlandse taalgebied en vindt dat er veel vaart zit in het verhaal. Hij gaat verder: 'Het thema van dit boek is de relatie tussen individu en groep. Beide hoofdpersonen worden gepest en hebben moeite zich bij de groep aan te sluiten ... Een zeer relevant thema in onze hedendaagse samenleving van teamprestaties en groepsprocessen.'
Op Thrillers and more kreeg 'De afvallige ster' vier sterren! 'De afvallige ster is een verhaal van tegenstellingen, hiërarchie, groepsgevoel, pesten, ambitie, de drang om de wereld naar je hand te zetten, jezelf buiten de groep plaatsen of je aanpassen aan een groep. Dit alles verpakt in een goed geschreven en overtuigend verhaal.'
Tom Kruijsen besprak 'De afvallige ster' op zijn site Vonk: 'Het boek weet met weinig tekst spanning op te wekken door een mysterie neer te zetten waar je als lezer al snel het fijne van wilt weten ... Daarnaast is de structuur zodanig dat je het centrale mysterie van twee kanten benadert. Op die manier krijg je langzaam maar zeker meer te zien van het geheel.'
Marcel van der Rijst had gewild dat ik nog wat meer in de huid van de karakters kroop die gepest werden, maar concludeert: 'Met al is dit een goed verteerbaar Science Fiction boek geworden, dat vol zit met wonderlijke avonturen en fantastisch beschreven werelden. Dat met vaart is geschreven en een aanrader is voor iedereen die van een spannend verhaal houdt.'
Ook John van Hal was enthousiast over het boek: 'Johan heeft mij weer enorm laten genieten met de diverse kanten in zijn verhalen. Voor mij is hij een van de alsmaar groeiende meestertalenten in de sci/fi & fantasy der lage landen ... Heel erg genoten!'
Anthonie Holslag was er ook over te spreken: 'Het leest "lekker weg" en terwijl ik dit schrijf, besef ik dat dit als een kritiek kan worden beschouwd omdat dit soort boeken vaak als pulp worden afgeschreven. Maar dat is geenszins bij hem het geval. Er zit bij hem zonder meer "een verhaal achter een verhaal". Zijn schrijfstijl is gewoonweg prettig; de beschrijvingen zijn mooi en je leert de personages kennen. Ook hier is er lucht en logische gevolgtrekking. Diep onder de indruk.'
Mijn SF-bundel 'Het teken in de lucht' werd niet vergeten en kreeg vijf sterren van Tazzy Jeninga! 'Ik hou van de korte verhalen van deze auteur. Hij weet als geen ander sciencefiction goed beeldend op papier te zetten, op zo'n manier dat je bij elk verhaal moet nadenken, of dat je een boodschap meekrijgt. Ik kijk hierom ook altijd uit naar nieuwe verhalen van hem ... Een echte aanrader voor SF liefhebbers! Leest toegankelijk en vlot.'
De bundel kreeg ook vijf sterren van recensente Wendy Koedoot! 'Ik ben gek op scifi en op dit soort korte verhalen en kijk nu al uit naar een volgende bundel van Johan Klein Haneveld.'
Ook de recensent van Boekenmening.net was heel enthousiast! 'Ik heb erg genoten van dit boek dat zo anders is dan alle andere boeken. Boeiend vanaf de eerste bladzijde, soms beangstigend, dan weer ontroerend, lachwekkend, interessant en emotioneel. Topkwaliteit!'
Op Boeken- en leesclub De Perfecte Buren werd 'Het teken in de lucht' ook besproken: 'De verhalen staan onderling in verband met elkaar, iets waar ik persoonlijk van houd. Je kunt op deze manier als lezer zelf een beeld vormen van het grotere verhaal dat zich op de achtergrond afspeelt ... De schrijver heeft een aangename manier van vertellen. Het zijn stuk voor stuk fantasierijke verhalen, ik heb er als sciencefiction liefhebber erg van genoten en kan het boek aanraden.'
Ook in Fantastische Vertellingen stond ook een recensie van 'Het teken in de lucht' van de hand van Paul van Leeuwenkamp. Hij vergelijkt mijn bundel met 'The Foundation' van Isaac Asimov en concludeert: 'Het zijn degelijke, goed gecomponeerde verhalen, met aansprekende personages vol menselijke emoties.'
Paul van Leeuwenkamp recenseerde voor NCSF mijn novelle 'Acmala', die zich afspeelt in de Dizary-wereld. Hij is enthousiast! 'Het verhaal heeft een zekere eenvoud, maar het wordt niet kinderlijk en de compositie wordt niet gemakzuchtig, en daarom is het voor een korte roman uitstekend te pruimen. Wat in de richting van het werk van bijvoorbeeld Darren Shan.'
Ook boekblogger Faeraphel las 'Acmala': 'Het enthousiasme spat van de bladzijdes af! Het verhaal is super leuk geschreven en is heel erg vermakelijk! ... Zoals we van Johan gewend zijn heeft ook dit boek een leuke vlotte schrijfstijl. Ook erg kenmerkend is dat Johan erg beeldend schrijft!'

Ik schreef de afgelopen maanden verder weer enkele essays. Zo verscheen op Fantasy-schrijven mijn artikel: 'Alistair MacLean en zijn zinderende actiescènes'. Voor mij zijn actiescènes de krenten in de pap in een verhaal. Ik besteed er dan ook veel aandacht aan. Hoe schrijf je net als MacLean actie die je lezer bij de keel grijpt?
Voor de site van Uitgeverij Macc schreef ik weer een blog: 'Productiviteit' - over de vraag waarom ik toch elke keer zo veel blijf schrijven ...
Het was in maart SF-maand op de blog van Tazzy Jeninga. Ik droeg er ook aan bij natuurlijk. Zo schreef ik bijvoorbeeld een artikel over mijn favoriete SF-boeken. En ik gaf een overzicht van mijn SF-projecten, die al zijn uitgekomen of die er nog aankomen! Veellezer en recensent Ferry Visser schreef ook nog een essay over het thema 'vervreemding' op basis van Wells' 'The Invisible Man', 'Arkhaii' van Hannes Wielant en mijn verhaal 'Conquistador' (uit de gelijknamige SF-bundel).

Op het gebied van promotie waren het drukke maanden. Om te beginnen vond op 2 maart in Delft 'SciFi/Fantasy Delft' plaats. Ik mocht er een workshop geven over het schrijven van actiescènes. Het publiek deed actief mee! Vervolgens was er een fantasypanel met Joris van Leeuwen, Garvin Pouw, Joost Uitdehaag en Mike Jansen dat ik mocht leiden. Daarna de uitslag van de 'Nachtwakers'-wedstrijd, waarbij ook Esmeralda Ravensbergen - van Belle in de jury zat, die ook nog eens een prachtige bundel met SF- en fantasyverhalen opleverde! Dagvoorzitter Garvin presenteerde zijn twee nieuwe fantasyboeken (flinke pillen) en daarna was er middeleeuws eten (om je vingers bij af te likken). De hele dag fantastisch georganiseerd door Elly Godijn. Op Conniesboekenblog.nl lees je een uitgebreid verslag van de dag!
Een week later was er een fantasymarkt in Rijswijk, 'Fantasyfest'. Daar stond ik eerst een dag bij Uitgeverij Macc, daarna nog een dag met Godijn Publishing. Het was een gezellige markt, met leuke muziek en demonstraties en heel wat boekenliefhebbers bezochten de kraam. Ik heb er weer erg van genoten.
Op 16 maart was ik met Uitgeverij Macc op Lemicon - een betrekkelijk nieuwe beurs. Het was er gezellig en vooral achter de kraam vlogen de ideeën over boeken en schrijfprojecten over tafel. Over een daarvan lees je verderop meer!
Eind maart was het vervolgens alweer tijd voor Dutch Comiccon in Utrecht. Een geweldig groot festijn. De eerste dag stond ik bij Godijn Publishing in de kraam. Veel mooie cosplay gezien, leuke ontmoetingen met lezers en schrijvers, en mensen blij gemaakt met mijn boeken. De tweede dag waren Bianca en ik te gast bij de Dizarykraam van Patrick Berkhof. Heel mooi om te zien was de 3D-print die hij had gemaakt van het bosschip uit mijn novelle 'Acmala'. Precies zoals ik me die had voorgesteld bij het schrijven! Ik heb boeken verkocht en boeken gekocht - en nog door een Duitse fotograaf op de gevoelige plaat gezet voor een tof project!
Tenslotte kon ik op 13 april op pad naar Elfia, een groot fantasyfestival in Haarzuilens. Het was er koud, het sneeuwde zelfs, maar het was gezellig. Ik heb er met lezers en collegaschrijvers gepraat, boeken verkocht en genoten van muziek en mooie cosplay. Ook nam Django Mathijsen een video-interview af voor op het Fantastels-youtubekanaal. Ik vertel over 'Conquistador', 'Het teken in de lucht' en 'De afvallige ster', maar ook over komende projecten zoals 'De gevonden wereld' en 'IJsbrekers'.

Mijn bezorgdheid over klimaatverandering en de manier waarop wij mensen met onze leefomgeving omgaan bracht me op het idee een SF- en fantasybundel over dit onderwerp samen te stellen. Uitgeverij Macc was daarin wel geïnteresseerd en gaf me groen licht. Bijna elke schrijver die ik hiervoor benaderde was bereid om mee te werken. Het zijn er ondertussen 24, bekende en nog relatief onbekende. Voorlopige titel van het project is 'Voorbij de storm'. De opbrengsten zullen naar een klimaatgerelateerd goed doel gaan! De blog Vreemde werelden besteedde al uitgebreid aandacht aan het project.
Ik schreef in maart een nieuw kort verhaal (plm 5000 woorden). Dit verhaal is eigenlijk een soort proloog voor het YA SF-boek dat ik over een paar jaar wil schrijven. Het begint met een egel in een afvalbak en eindigt met een totaal getransformeerde wereld ... Ik voltooide ook een nieuw horrorverhaal van 3076 woorden. Het is best eng geworden. Voor dit verhaal moest ik onder andere het internet op om informatie te vinden over het zogenoemde Voynich-manuscript ... Een vervalsing? Een alchemistisch boekwerk? Of is er meer mee aan de hand?
Daarnaast was ik de afgelopen maanden vooral bezig met het redigeren van wat oudere projecten. Zo voegde ik de verhalen samen die in maart 2020 zullen verschijnen in mijn bundel 'Ruisreizigers'. Daarna nam ik de novelle 'Plastic vriend' nog een keer goed door. Deze verschijnt in mei bij Godijn Publishing. En ik gebruikte de opmerkingen van uitgever Jasper Polane om mijn boek 'IJsbrekers' te herschrijven. Die is nu teruggestuurd en zal nog een redactieproces doormaken. Daarna begon ik met een nieuw schrijfproject, en wel een fantasyroman. Ik had beweerd in interviews dat ik voorlopig science fiction zou schrijven, omdat daar mijn hart lag, maar soms verrast mijn verbeelding mijzelf. Ik kreeg namelijk een geweldig idee om een 'sword and sorcery'-roman te schrijven (monsters, mensenoffers, zwaarden) in een postapocalyptische fantasywereld. En om het in de tweede persoon te doen ook. Ik heb nu al twee hoofdstukken af van 'Hoeder van de vulkaan' en de teller staat op plm. 14500 woorden. Het voelt als een uitdaging om te schrijven, omdat ik technieken toepas die ik nooit eerder heb uitgeprobeerd, maar dat houdt het ook leuk!
Maar terwijl ik hiermee bezig ben, zal ik ergens de komende maand ook beginnen aan weer een volgend project, namelijk het boek dat ik samen met uitgever en auteur Theo Barkel ga schrijven, 'De quantumdetectives'. Morgen komen we bij elkaar om het plot dat we hebben verzonnen nog eens door te lopen en dan kunnen we aan de slag. Ook dit is voor mij een experiment, want ik heb nog nooit samen met iemand anders een boek geschreven, maar ik kijk ernaar uit. Het kan heel leuk worden!

Tenslotte gaf ik mijn website nog een kleine update. Er zijn twee tabbladen bijgekomen. Zo is er nu een eigen pagina voor mijn korte verhalen. Daar zie je welke verhalen er allemaal al verschenen zijn en waar je ze kunt lezen (een heel aantal ook online). Ook zie je er welke er nog in de pijplijn zitten. Verder heb ik, omdat ik me tegenwoordig vooral concentreer op romans en korte verhalen, mijn dichtbundel 'De poortwachter is dood - gedichten over kerk, depressie en vrij zijn' op mijn website geplaatst. De gedichten verschenen tussen 2013 en 2015 al eens op mijn blog.