zondag 3 maart 2024

Verhalen in 'SF in de polder', 'Vuurspuwers' en SF Terra, enthousiaste recensies van 'De anti-materie tovenaars' en 'De zwarte schim', en nieuwe projecten

Gewoonlijk schrijf ik elke twee maanden een samenvatting van alles wat ik heb beleefd op schrijfgebied. Nu wachtte ik een extra maand voor ik weer in de pen klom. Voor een schrijver zijn de wintermaanden namelijk relatief rustig. Er zijn geen grote festivals of boekenbeurzen en uitgevers wachten met nieuwe publicaties vaak tot de boekenliefhebbers hun Sinterklaas- en Kerstgeschenken hebben uitgelezen. Maar na drie maanden heb ik toch weer genoeg te melden.  Zo verscheen rond de jaarwisseling de bundel 'SF in de polder'. De 'in de polder'-reeks is ondertussen een vaste waarde voor liefhebbers (en schrijvers) van korte verhalen in ons genre. Dit keer ging het om harde SF-verhalen met een Nederlands of Vlaams tintje. De topauteurs uit ons genre deden mee. Ik sta er ook in met een iets herschreven versie van 'De smaak van aardbeien', een ziltpunkvertelling ... De bundel is bij Amazon te bestellen!
Verder plofte de nieuwe SF Terra in de bus, met daarin opgenomen mijn SF-verhaal ‘Oorlog in miniatuur’ - een hommage aan ‘Fantastic Voyage’ van Isaac Asimov en tegelijkertijd een waarschuwing … (Nog een bonus: in hetzelfde nummer is mijn verhaal ‘Het eind van de wereld’ opnieuw geplaatst!).
Begin maart vond de Walkure-dag van Godijn Publishing plaats. Dit jaar zat ik niet in de jury van de jaarlijkse SF/fantasy-wedstrijd, maar deed ik gewoon mee. Dat was ook leuk voor de verandering, maar wel spannend, Ik kwam met mijn verhaal ‘Toverspreuk’, over een huisarts aan het eind van deze eeuw, die een jonge patiënt ziet met brandwonden, op de 23e plek en dat betekende een plek in de verhalenbundel ‘Vuurspuwers’! De bundel is overal te bestellen en natuurlijk bij de uitgever!
Daar bleef het echter niet bij, want op Out of this World verscheen mijn verhaal 'Mislukkeling' (dat in 2018 stond in de bundel 'Grijze klever'). Een jongen beklimt een heuvel om een geschenk te brengen aan een mysterieuze reiziger en hem om een gunst te vragen. Kan hij meekomen naar het dorp en zijn verloofde genezen? De reiziger is niet enthousiast over het idee ...
Out of this World publiceerde ook mijn verhaal 'De sprong' (dat in 2016 al eens te lezen was in SF Terra). Ik ben gefascineerd door prehistorisch leven en dit verhaal kwam uit deze fascinatie voort. In een bos in het Krijttijdperk gaat een Utahraptor op jacht. Wat hij tegenkomt, is heel bijzonder ...
Wat ook altijd een feestje is, is het uitkomen van een nieuw nummer van Fantastische Vertellingen! Het ging om nummer 69 alweer!  Met extra veel boekbesprekingen dit keer (waarvan drie van mijn hand). Maar ook essays, columns, illustraties en verhalen. Het nummer is los te bestellen, maar als je nog geen abonnement hebt: doen! Al was het alleen maar omdat in de volgende twee nummers weer verhalen van mij staan. Mijn eigen bespreking van deze editie kun je vinden op de website van Fantastische Vertellingen. In het kort: een prachtnummer, met het beste verhaal van Tais Teng in tijden en lekker veel recensies! 
 

Altijd leuk als ik of mijn verhalen door anderen worden genoemd. De Fantastische Unie gaf bijvoorbeeld tips voor Nederlandstalige horror! ‘Scherven vol ogen’ stond erbij, maar ook 'Vampieren en Demonen', met daarin twee verhalen van mijn hand!
De Fantastische Unie tipte vervolgens ‘De Bar met de Duizend Deuren’, de door mij samengestelde bundel met Barverhalen, als fantastische verhalenbundel. En ook in EdgeZero 2022 en Ganymedes 23 vind je goede verhalen, onder andere van mij!
Out of this World plaatste een interview met Petra Doom. Ze zegt onder andere dat ze korte verhalen is gaan waarderen, 'toen ik de korte verhalen leerde kennen van enkele schrijvers van eigen bodem – met name Johan Klein Haneveld en Vanessa Gerrits – die er wel degelijk in slagen om je in het bestek van zo weinig woorden helemaal onder te dompelen in een wereld of personage.'  
Joost Uitdehaag werd ook geïnterviewd. Ik vond het mooi te lezen dat ik hem ertoe bracht een verhalenbundel samen te stellen (het geweldige 'Pake Pollok'). Maar ook ben ik blij dat Joost zegt: 'De verhalen van Johan Klein Haneveld kan ik ook altijd lezen, die zijn gewoon fijn, geven vertrouwen in de wereld.'
Er verscheen op Out of this World bovendien een leuk interview met Theo Barkel onder andere over de boeken die wij samen schreven, waarbij hij ook al een tipje van de sluier optilt wat betreft ons volgende samenwerkingsproject ... Want we hebben de smaak ondertussen flink te pakken.
In de Science Fiction & Fantasy Boekenclub werd in december voor de tweede keer gekeken wat het beste oorspronkelijk Nederlandstalige fantasyboek en het beste SF-boek aller tijden is. 52 lezers reageerden op de enquête. Ik eindigde op de tweede plek bij de Fantasy, na Thomas Olde Heuvelt, waarbij Hoeder van de vulkaan en De krakenvorst het meest genoemd werden. Bij de SF bereikte ik zelfs de eerste plaats. 'De meest genoemde auteur is Johan Klein Haneveld, bij de SF is hij 30 keer genoemd inclusief de verhalenbundels en andere samenwerkingen.'
Ook het melden waard: ik stond op de elfde plek in de ‘top 50 SF- en fantasyschrijvers aller tijden’ van de Science Fiction & Fantasy Boekenclub waarvoor 61 leden hun top 10 aanleverden. Ik bleek de hoogst genoteerde Nederlandstalige auteur, dus daar ben ik trots op! Ik hoop nog meer boeken te schrijven waar lezers enthousiast over zullen zijn. En hopelijk komt de volgende keer een Nederlandstalige schrijver in de top 10 - want aan de kwaliteit ligt het niet.
 
 
Het blijft altijd leuk om te horen wat mensen van mijn boeken vinden. Zo ontdekken steeds meer lezers de door mij samengestelde bundel 'Welkom in de broeikaswereld'. Een lezer was bijvoorbeeld 'aangenaam verrast door het niveau van deze verhalen, maar ook door de diversiteit ... Belangrijke thema's worden aangehaald in bijna elk van de verhalen: de gevaren van cryostasis, de ongeremde jacht van bedrijven op winst ondanks de schade die ze aanrichten, samenleven van mens & dier & robot, maar ook omgaan met verlies, de gevolgen van natuurrampen, dementie, voedselschaarste, gelukkig zijn in ongelukkige tijden, enzovoort ... zet je echt aan het denken over de gevolgen van ons gedrag!' 

Jos Lexmond besprak voor NCSF 'De anti-materie tovenaars', de roman die Theo Barkel en ik samen schreven en vond het een leuke mix van spanning en ontspanning, actie en reactie, SF en Fantasy. 'Wat me vooral verbaasde is dat die combinatie van Sciencefiction en Fantasy hier zo goed werkt. Zo’n genremix is normaal gesproken ontzettend moeilijk en uitermate lastig te realiseren, maar Johan Klein Haneveld en Theo Barkel zijn er heel erg goed in geslaagd om het niet alleen te laten werken, maar ook geloofwaardig te houden.'  
Een andere lezer schreef ook een enthousiaste recensie over dit boek: 'Je kunt het boek lezen als spannend verhaal (en dat is het zeker), maar de twee auteurs hebben ook echt iets te zeggen. Zo laten ze zien hoe funest je invloed is als je een nieuwe wereld betreedt. De komst van het ruimteschip heeft namelijk ernstige gevolgen voor de wereld van de planeet, net als indertijd de komst van Europeanen in Zuid-Amerika en Australië. Ook komt goed naar voren hoe verschrikkelijk het is als je een ander persoon (mens of sprinkhaan) dwingt tot bepaalde daden of hun eigen wil wegneemt.'
Shirley Pellikaan kon de door mij samengestelde bundel ‘De bar met de duizend deuren’ wel waarderen! ‘Ik werd positief verrast dat, hoewel iedere auteur dezelfde deur binnenging, de verhalen zo totaal verschillend zijn. Een rijke fantasie, die aan ieders verbeelding ontsproot. Soms herkenbaar, soms was er het totaal onverwachte.’
Een andere lezer ontdekte mijn space opera (of epische SF) 'De zwarte schim' en was enthousiast. 'Het verhaal kent veel plottwisten en ondanks dat er veel tijd binnen het verhaal verstrijkt, leest het toch als een vlot verhaal. In het verhaal loopt Johan Klein Haneveld over de richel van wat wel en ooit eens mogelijk zou kunnen zijn, en geeft je de indruk dat zijn versie de volle waarheid is.'
Ook Tazzy Jeninga las ‘De zwarte schim’! ‘Heel veel technische snufjes komen er voorbij. Artificiële intelligentie. Klonen. Ruimteschepen. Robots. Computersystemen. Bijzondere planeten. Het boek heeft het allemaal ... Voor de SF-fan smullen geblazen.’ 
Noes Hont recenseerde 'Ganymedes 23'. Hij ontdekte er mooie verhalen in. Over mijn bijdrage schrijft hij: 'Deze schrijver is nergens bang meer voor zo lijkt het. Hij durft werelden te scheppen die veel schrijfvaardigheid vragen en zet daarmee een standaard voor andere schrijvers in het Nederlands taalgebied.'
Jos Lexmond las ‘Vampieren en Demonen - griezeljaarboek 2023’ en was enthousiast! Over mijn verhaal ‘Ondergrondse ruimte’ schrijft hij: ‘Johan bouwt heel langzaam de spanning op … maar dan… het ultieme einde!!! Prachtig opgebouwd en onbeschrijfelijke horror. Ook al met een hoofdletter H!!!’ En over ‘Echt uit de kloof’: ‘Suggestief tot de laatste letter en niets aan de verbeelding overlatend … Bijzonder griezelig verhaal.’
Ook in Fantastische Vertellingen 69 stond een recensie van deze bundel. De recensent was enthousiast over mijn verhalen. 'Beide vertellingen zijn top.' Over 'Echt uit de Kloof' schrijft hij: 'Het vertelsperspectief in dit verhaal is vrij bijzonder: een handelaar probeert de lezer een vaas te verpatsen. Het perspectief is in dit geval heel goed gekozen.' En over 'Ondergrondse ruimte': 'Voor een horrorverhaal doet het zeer waarachtig aan en komt het erg dicht bij de lezer. De ik-verteller is diepmenselijk neergezet ... Wat mij betreft is dit een van de beste verhalen in de bundel.' 
Jos Lexmond las ten slotte de nieuwste EdgeZero-editie - over mijn verhaal ‘Het groene meer’ schrijft hij: ‘I Love it!!! ... Mooi verhaal in een vervreemdende omgeving, waar je nog wel een tijdje over kan piekeren!’
 
Maar als schrijver moet je ook zorgen dat je lezers af en toe wat nieuws voorgeschoteld krijgen. Gelukkig liet de inspiratie me niet in de steek en ik schreef in de periode van drie maanden negen korte verhalen:
- een van 3.498 woorden. In dit horrorverhaal greep ik terug op herinneringen aan zomervakanties in de bergen ...
- een van 2318 woorden - In dit verhaal krijgt Anthonie Wander te maken met een oude opname van een fonograaf ... En er is een connectie met de 'mythos' van een bekende horrorschrijver. 
- een van 1293 woorden - een hommage aan een bekend verhaal van Isaac Asimov. Het was bedoeld voor een leuke wedstrijd van Out of this World.
- een van 4.342 woorden. Dit keer geen harde SF, maar iets meer fantasy. Al speelt het zich wel af in een vluchtelingenkamp in het oosten van Nederland na het verder stijgen van de zeespiegel. Jan-Paul heeft een bijzondere gave. Anderen komen er achter en denken er een slaatje uit te kunnen slaan ...
- een van 4.547 woorden - in het verhaal ga ik in steeds grotere sprongen door het leven van de hoofdpersoon, die leeft in een wereld die grote veranderingen ondergaat (geïnspireerd door een van de apocalyptische romans van J.G. Ballard). Ik heb er ook enkele autobiografische elementen aan toegevoegd.
- een van 2614 woorden, dat mooi is, maar ook (uiteindelijk) best droevig. Na de oorlog komt de aanvoerder die de overwinning heeft behaald naar haar geboortedorp terug. Niet alles is echter hetzelfde gebleven ... 
- een van 1466 woorden, gebaseerd op een feitje dat ik laatst ontdekte over een van de dwergplaneten in de Kuipergordel. Altijd leuk als een willekeurig populair wetenschappelijk artikel leidt tot een verhaalidee!
- een van 2825 woorden (ondertussen verschenen in SF Terra!).
- een van 2857 woorden! Dit keer had ik gekozen voor een wat afwijkende vorm (logboeken van twee kapiteins van ruimteschepen). Tegelijk is het een verhaal van een crash op een bijzondere planeet en wat er nodig is om te overleven.
Ik herschreef bovendien een verhaal uit 2021 waarvan ik het idee wel goed vond, maar dat in mijn beleving geen sterk einde had. Nu, vanuit een totaal ander perspectief (dat van mijn terugkerende hoofdpersoon Anthonie Wander) en met een andere wending in het slot, is het wel een prima vertelling van 2790 woorden. En de uitgestorven zwanenhalszeehond speelt nog steeds een belangrijke rol.
Jasper Polane en ik zijn vervolgens begonnen aan een samenwerkingsproject. We voltooiden het tweede hoofdstuk en de teller staat op 7.230 woorden.
 
Ik mocht van de uitgever in de tussentijd de cover van mijn volgende boek, 'De jongen die met geesten sprak', met mijn lezers delen. De coverafbeelding is van mijn goede vriend Cornell Göksu. 'Dejongen die met geesten sprak' is een lange novelle/korte roman van 140 pagina's. Ferna maakt zich zorgen om haar zoontje Sybol. Sinds ze verhuisd zijn naar de afgelegen planeet Vermiljoen, is hij zich anders gaan gedragen. Steeds vaker trekt hij zich terug in de heuvels, waar behalve korstmossen niets wil groeien. Ondertussen jaagt interplanetair agente Serti op een seriemoordenaar. Ze volgt zijn spoor helemaal naar Vermiljoen …
De boekpresentatie vindt plaats op zaterdag 23 maart, in 'T Vermaeck in Rijen. Aanvang 14.00 uur. Jullie zijn allemaal van harte welkom!
Tijdens die bijeenkomst wordt trouwens ook 'Verhalen Vertellers 6' gepresenteerd, de nieuwe bundel van Uitgeverij Macc. Van mij staat het verhaal 'Systeemverandering' in deze collectie, een SF-verhaal dat gelezen kan worden als prequel van mijn boek 'Het denkende woud'. Hoe kwam die wereld tot stand? Mijn verhaal laat je meekijken door de ogen van een echtpaar in het midden van een wereldwijde verandering. 

Ik
stuurde in december mijn manuscript van 'De handjeklapmachine en andere metafysische mysteries' naar de uitgever. In de twaalf verhalen, die samen een mozaïekroman vormen, wordt professor Anthonie Wander geconfronteerd met fenomenen die buiten de bekende theorieën vallen. Het begint met een vreemde schelp en een incident bij het touwtje springen ... maar als hij probeert de werkelijkheid naar zijn hand te zetten, zou het wel eens slecht met hem kunnen aflopen. De verhalen zijn allemaal van sfeervolle illustraties voorzien door Gidion van de Swaluw! Hopelijk  kunnen jullie deze bundel eind dit jaar of begin volgend jaar lezen!
Mijn boek 'Het blinde volk' is trouwens geaccepteerd door de uitgever. Ik heb het intussen herschreven met zijn commentaar en aan de cover wordt hard gewerkt. Deze SF-roman over buitenaardse wezens onder het ijs van Europa staat nog voor 2024 op de planning, dus binnenkort horen jullie er meer over. 
Verder kreeg ik van Uitgeverij Macc het groene licht om voor 2025 een nieuwe verhalenbundel samen te stellen. Het wordt een bundel met zeventien detectiveverhalen gecombineerd met SF of fantasy. Ik heb zestien auteurs benaderd (zelf schrijf ik natuurlijk ook een verhaal) en ze waren allemaal enthousiast. Aan de bundel werken mee: Tais Teng, Jaap Boekestein, Esther Wagenaar, Theo Barkel, Anna Lopez Dekker, Guido Eekhaut, Peter Eijk, Laura Scheepers, Rob Geukens, Remco Meisner, Sonja Boschman, Charles van Wettum, Marleen Oosterbaan, Finn Audenaert, Frans van der Eem en Liesbeth Jochemsen. Volgens mij gaat het een bijzondere, afwisselende bundel opleveren! 

De winterrust is ondertussen voorbij. Er komen weer allerhande activiteiten aan. Zo is het programma van 9000con op 5 mei bekend! Een leuke middag in Gent voor liefhebbers en schrijvers van SF en fantasy. Ik heb de eer eregast te mogen zijn, (Eregast 'Most productive'), samen met Guido Eekhaut en Charles van Wettum. Ik verzorg op de dag een lezing over 'SF en klimaatverandering' en zal aan een panel deelnemen.
En de EdgeZero-wedstrijd is weer van start gegaan. Ik stuurde twaalf van mijn verhalen in die in 2023 verschenen in bundels en tijdschriften. Nu begint het spannende afwachten - wat vindt de jury ervan en wordt er een geselecteerd voor de EdgeZero-bundel?
Kortom, er staat weer genoeg te gebeuren en jullie hoeven dus geen drie maanden te wachten op een update ...