maandag 3 april 2023

Mijn vijfentwintigste boek 'De laatste verkenner', verhalen in 'Charlatans' en 'Bevrijdingsdag', artikel in de Volkskrant en prachtige recensies

De afgelopen twee maanden waren voor mij misschien wel mijn drukste twee maanden ooit - op schrijfgebied althans. Zo vond op 4 maart in Arnhem de SF/fantasy-dag van Godijn Publishing plaats. Dat was een groot succes! Leuke lezingen, een levendige paneldiscussie, en als hoogtepunt (voor mij): mijn 25e boek verscheen! Mijn SF-bundel ‘De laatste verkenner’
bevat 27 SF-verhalen die je meenemen van de komende eeuw, als Rotterdam onder water is gelopen, naar de verre toekomst, als de laatste intelligentie op Aarde een neergestort ruimteschip onderzoekt. Je reist met de hoofdpersonen naar andere werelden, van de oceaan onder het ijs van Enceladus naar een planeet waar de winter eeuwen kan duren. Overal loopt de mens niet alleen de ander tegen het lijf, maar ook zichzelf. En dat loopt niet altijd goed af ... Geïnteresseerd? Je kunt de bundel bestellen bij elke (online) boekwinkel en bij de uitgever. Hij is ook als ebook verkrijgbaar!
'De laatste verkenner' staat natuurlijk ook op Hebban en op Goodreads - wil je het boek ook lezen? Dan kan je dat aangeven! En heb je hem gelezen, dan ben ik blij als je een beoordeling of recensie achterlaat (dat geldt ook nog steeds voor mijn eerdere boeken).
Nog een primeur: 'De Krakenvorst, boek 1: Keruga', het eerste deel van mijn epische fantasy-tweeluik, is verkrijgbaar als e-book! Als je de avonturen van Alecia, Tarid en Frelik nog niet kent, is dit je kans om je onder te dompelen in de wereld van Kartaalmon, waar volken leven met bijzondere gaven en een reuzeninktvis de mensen angst aanjaagt ...

Op de SF/Fantasy-dag van Godijn Publishing verscheen trouwens ook nog de bundel ‘Charlatans’ met de beste 25 verhalen uit de gelijknamige SF/fantasy-wedstrijd, waarvoor ik in de jury zat! Winnaar van vorig jaar Laurens Wittevronghel en ik staan erin met een bonusverhaal. In mijn verhaal 'Allemaal trucage' reist een filmmaker naar een ijsplaneet met een bijzonder project voor de wezens die in de oceaan onder het ijs leven. Ik deed ook nog eens de eindredactie voor deze bundel. 'Charlatans' is te bestellen bij de uitgever en bij elke (online) boekwinkel!
Op 11 februari werd in Woerden de Boek10-dag van Godijn Publishing georganiseerd. Ik had meegedaan met de wedstrijd 'Bevrijdingsdag'. Mijn SF-verhaal 'Aan het eind van elke dag', waarin een eenzame man een robot opzoekt om samen over de ruïnes van een stad uit te kijken, werd twaalfde. Daar ben ik trots op. Het betekent bovendien dat het verhaal in de bundel ‘Bevrijdingsdag’ is gepubliceerd. Deze bundel is overal te bestellen en natuurlijk ook bij de uitgever.
Verder viel Fantastische Vertellingen nr 65 op de deurmat! Het was dit keer een flink volle editie, met van mijn hand drie recensies en het verhaal ‘Tussenlanding in Qatar’, gebaseerd op mijn belevenissen in 2010 toen ik op de terugweg van India vanwege de vulkaanuitbarsting in India een paar dagen in Qatar moest blijven. Het was niet duidelijk wanneer het vliegverkeer weer op gang zou komen en dat was best wel beangstigend. Je kunt een los nummer bestellen maar een abonnement is natuurlijk veel leuker!
Mijn recensie van de nieuwste Fantastische Vertellingen staat ook op de website onder het kopje ‘reviews’
Voor Bookstamel schreef ik ten slotte een verhaal over het thema 'natuur'. Het werd 'De aquariaan' - en laten we zeggen dat ik me met een van de karakters identificeer. In deze toekomst, geïnspireerd door een boek van J.G. Ballard, regent het niet langer. Als zoet water elders levens kan redden, kun je het dan voor jezelf en anderen verantwoorden aquariums te blijven houden? Ook als de vissen daarin de laatste van hun soort op de wereld zijn?

Behalve boeken en verhalen kon ik ook nog aan andere artikelen meewerken. Heel bijzonder was bijvoorbeeld dat er op 11 februari
een flink artikel stond in de Volkskrant over Nederlandstalige SF en fantasy! Volgens mij de eerste keer! Ik was ervoor geïnterviewd en kwam uitgebreid aan het woord. Het artikel bevatte bovendien een aanbeveling voor de reeks ‘De zwijgende aarde’. Het artikel is ook online te lezen.
Voor de Science Fiction & Fantasy Boekenclub werd ik geïnterviewd in verband met het maandthemavan maart: 'Dystopieën' - omdat ik er zelf ook enkele heb geschreven, 'De groene toren', 'Scherven vol ogen' en 'De mens een sprinkhaan'. Dit genre kan waarschuwen voor ontwikkelingen in onze samenleving, door aspecten uit te vergroten en te laten zien welk effect die op mensen kunnen hebben.
Ik was ook weer twee keer te gast op het kanaal Schrijver Omnia. In de eerste video sprak ik met MenMar Dolman over wat onze favoriete fantasyboeken uit het buitenland zijn. Ik heb geprobeerd de wat voor de hand liggende toppers te vermijden en juist voor wat minder bekende werken te gaan. Hopelijk vind je titels die je aanspreken!
De tweede keer hadden we het over onze favoriete Engelstalige SF-romans. Omdat we beiden een andere smaak hebben, leidde het tot een afwisselende lijst. Heb je nog inspiratie nodig voor goede SF-boeken, dan vind je die wellicht bij deze video. 
Ik mocht ook verschijnen op het kanaal van Bookstamel: 'De wereld van Mel' voor een live Q&A. We spraken over mijn boeken. Maar ook over de SF/Fantasy-wedstrijd 'Charlatans', over waar je op let bij het recenseren van boeken, hoe verschillende lezers een verschillende smaak kunnen hebben, van welke boeken ik houd en hoe ik mijn werelden verzin.
Leuk was dat Bazarow ook aandacht schonk aan het verschijnen van mijn 25e boek, met een leuk artikel over de bundel en mijn eerdere 'Conquistador extended'!
Mijn bundel ‘De laatste verkenner’ werd ook nog eens door de bibliotheek getipt vanwege de kleurrijke cover!
 
Publiceren van boeken en verhalen is één, maar je wilt als schrijver ook dat ze gelezen worden. De eerste reactie op 'De laatste verkenner' kwam van Charles van Wettum, die voor Fantastische Vertellingen nog een langere recensie zal schrijven. Maar met zijn voorlopige mening was ik al heel blij. 'De onderwerpen in deze bundel zijn zo breed als de fantasie van de auteur. Veel verhalen gaan over de grenzen van leven en intelligentie. Ze tonen regelmatig zijn biomedische achtergrond, zoals in de mooie onder-water-verhalen.' Hij concludeert: 'Een leuke, brede verzamelaar.'
Ook Ferry Visser vindt mijn bundel 'De laatste verkenner' een aanwinst voor elke boekenkast, schrijft hij op Hebban. Waarom? 'Wat ik zelf boeiend vind aan Johans werk is dat tussen alle geavanceerde technologie en kunstmatige intelligentie, hij steeds het mens zijn centraal stelt en laat zien wat authentiek mens zijn is. De verhalen in dit boek laten deze thematiek ieder op zijn eigen manier zien. Daarnaast zit er een subtiele ironie in de verhalen waarvan ik enorm genoten heb. Deze humor vormt een perfecte tegenhanger voor het dystopische element dat ook in veel verhalen te vinden is.'
Hij onderstreepte zijn punt door meerdere verhalen dieper te analyseren, om te beginnen 'De smaak van aardbeien'. 'Vanwege het engagement ontstaat er in ‘De smaak van aardbeien’ een dynamische gelaagdheid. Het mensbeeld dat in het verhaal naar voren komt laat zien dat de eigenheid van de mens bestaat uit de mogelijkheid om keuzes te maken en een vrije wil. Hoe een aardbei hierbij een rol kan spelen geeft voor mij precies aan waarom ik een fan ben van het werk van Johan Klein Haneveld.'
Het tweede verhaal waar hij dieper op inging was 'Ongeluk'. Zijn conclusie: 'Voor mij laat het verhaal zien dat alles met elkaar verbonden is en dat het belangrijk is om vanuit verwondering open te staan voor de verbondenheid van alles wat leeft.'
Ferry Visser vond het titelverhaal van mijn bundel ook geweldig. '‘De Laatste Verkenner’ is een meeslepend dystopisch verhaal met twee bijzondere personages. Een daarvan is van mij een persoonlijke favoriet geworden, namelijk Zifai. Hij beschermt het leven, maar heeft ook een duistere kant en deze dynamiek in zijn persoonlijkheid is geweldig!' 
Ten slotte analyseerde hij het verhaal 'In elkaars ogen', dat volgens hem het sleutelverhaal is in de bundel. 'Spannend, ontroerend, bruut en hartverwarmend. Dat zijn de woorden die tijdens het lezen door mijn hoofd gingen. Maar er is meer, want de thematiek van dit verhaal uit de 21e eeuw vertoont voor mij raakvlakken met het werk van een Basilius van Caesare.' 
Er was en leuke bespreking van mijn bundel 'De laatste verkenner' door Bianca, die altijd probeert objectief te blijven! 'Een mooie, diverse bundel - vol wanhoop oproepende scenario's, maar met toch verrassend veel hoop.' Ze bespreekt heel kort elk verhaal uit de bundel. Haar favorieten zijn het titelverhaal, 'Ongeluk' en 'De IJzeren vrucht', waarover ze schrijft: 'Ik zat op het puntje van mijn stoel om te weten welke kant het op zou gaan. De hoofdpersoon is sympathiek en de wereld is zeer overtuigend opgebouwd.'
Er verscheen ook een recensie van 'De laatste verkenner' op Out Of This World. 'Erg gevarieerd, maar steeds boeiend en vlot geschreven! Johan weet als geen ander om je in zijn verhalen mee te sleuren ... Alleszins een aanrader voor sciencefictionfans, en daar hoor ik ook bij!' Mogelijk bevat de recensie zelf wat spoilers, dus lezen op eigen risico ... 
Ferry Visser plaatste verder een uitgebreide analyse van mijn novelle 'De zaak van het eeuwige festival' : 'Dit deel van de Castlefest kronieken richt zich met het mentaal realisme in het achterhoofd op creativiteit en originaliteit die iedereen in het leven nodig heeft om problemen en gevaarlijke situaties tot een goed einde te brengen. Dat levert niet alleen spannende en fantastische, maar ook verrassende absurdistische situaties op die de lezer laten grinniken tijdens het lezen.' En hij besluit: 'Johan ... beheerst de thematiek waar hij over schrijft en weet deze onderwerpen met een originele ingenieuze fantasie met elkaar te verbinden, waarmee hij laat zien tot de beste schrijvers van de Nederlandstalige fantasy te horen.'  
Ik vond op Hebban ook een positieve recensie van mijn SF-roman 'De zwarte schim'. 'Dit boek nam me mee door de ruimte, sprong met enorme stappen door de tijd, terwijl Johan intussen intrige en spanning in elkaar vlocht tot een spannend verhaal ... Meer van dit graag, Johan!' Daar ga ik voor zorgen!
Een mooie analyse van mijn dystopische novelle 'De groene toren' merkt kort op dat dit boek een toegankelijke stijl heeft en mooie zinnen, maar gaat vooral in op de thematiek. 'De inspraaksessies vond ik een prachtige uitvinding van de auteur. Ze maken de bewoners van de toren medeverantwoordelijk, ze geven democratische legitimering aan de sociale druk en ze zijn tegelijk een beoordelingsinstrument om statusverlies te formaliseren. De Inquisitie is gearriveerd.' De conclusie: 'Klein Haneveld heeft een betekenisvol boek geschreven, dat het waard is gelezen te worden.' 
Op de Sciencefiction & Fantasy Boekenclub op Facebook verscheen een mooie recensie van ‘IJsbrekers’, mijn deel van ‘De Zwijgende Aarde’. ‘In IJsbrekers kiest Klein Haneveld een onverwacht vertelperspectief ...Hoewel dit totaal verkeerd uit had kunnen pakken weet Klein Haneveld dat te voorkomen en zet hij een zeer sterk personage en vertelperspectief neer. Deze keuze werkt niet alleen voor IJsbrekers zelf erg goed, maar geeft ook extra diepte aan voorgaande boeken in de serie ... IJsbrekers is gewoon een erg leuk boek om te lezen.’
Er kwam ook een recensie online van 'Plastic vriend' - mijn ziltpunknovelle. 'Het boek leest eigenlijk als een pilot voor een dikke roman of reeks boeken, wat geen slecht idee zou zijn.' En deze lezer is ook blij met de inclusie van een aseksuele hoofdpersoon.
Zelfs mijn SF-roman 'De afvallige ster' vindt nog steeds nieuwe lezers. 'Dit boek neemt je mee in een wereld van dysonbollen, groepsintelligenties, ruimtereizen en op hol geslagen technologie. Het laat je ook nadenken over wat ons menselijk maakt en wat de definitie van intelligent leven is,' schrijft een lezer op Hebban. Een far future Sf-roman vol grote concepten is misschien niet altijd makkelijk te volgen, maar 'Wie graag op ontdekkingstocht gaat naar buitenaardse werelden en prima om kan gaan met een aantal technologische/ wetenschappelijke termen, zal aan dit boek veel plezier beleven.'
Jos Lexmond las ‘Bloedzuigers in de polder’ en is enthousiast over mijn verhaal ‘Parasiet’. ‘Fascinerend verhaal over een luis in de pels. Overleven is het credo en dat is wat het is. Prachtige variatie op het vampierthema.’
Hij recenseerde ook de bundel 'EdgeZero 2021' en was te spreken over mijn verhaal! 'Johan schetst wel een gitzwart scenario. Kan hij aan het reclamegeweld ontsnappen? IJzingwekkende horror en de terechte winnaar van de publieksprijs!!!'
Charles van Wettum besprak ten slotte de nieuwste editie van Fantastische Vertellingen en bleek ook enthousiast over mijn verhaal! 'Tussenlanding in Qatar' zette mij verschillende keren op het verkeerde been (en dat is altijd leuk!). Het leek me te beginnen als sf-verhaal, iets met dimensies, misschien. Toen dacht ik: nee, het toont de idiotie van het ideaal van autarkie en verkent maatschappelijke gevolgen van schaarste. En dan eindigt het totaal anders... Een verhaal dat mooi met verwachtingen speelt.'
  
Ik had het deze maanden best druk met boekgerelateerde activiteiten. Naast de Boek10-dag en de SF/Fantasy-dag was ik bijvoorbeeld op de Middag van het Fantastische Boek, waar ook twee van mijn boeken op de boekentafel lagen. En op 11 maart reisde ik samen met Bianca naar Bergen op Zoom voor de Bergse Boekenweek Beurs. Het was een geweldige dag met twintig schrijvers, interviews op het podium, en een fantastische zangeres! Ik had heel wat van mijn boeken mee en ben er ook heel wat kwijtgeraakt.
In het weekeinde van 24 en 25 maart was ik als gast aanwezig op HSFCon in Sneek, een fantastische conventie voor Horror, SF en Fantasy lezers en schrijvers. Op zaterdag zat ik een panel voor over de zin en onzin van subgenres en zat in een panel over wetenschap in SF-verhalen onder leiding van Heidi van der Vloet! Op de tweede dag verzorgde ik een lezing over SF en klimaatverandering, ‘Van cli-fi tot ziltpunk’, die ook leidde tot levendige gesprekken achteraf. Ik ging met minder boeken weg dan ik was gekomen, ondanks dat ik ook de kraam met tweedehands boeken met een bezoek had vereerd, dus ik kon tevreden op het weekend terugkijken. 
 
Tussen alle activiteiten en nieuwe publicaties door vond ik ook nog tijd om zelf te schrijven. Het manuscript van 'Welkom in de broeikaswereld', de bundel met Nederlandstalige SF-verhalen over klimaatverandering die ik samenstel, is om te beginnen naar de uitgever! Ik kreeg van alle auteurs de definitieve versie van hun verhaal retour kon zo de laatste hand leggen aan het manuscript. Het is een bundel geworden van een kloeke 135.000 woorden, met goed geschreven en heel diverse verhalen, zelfs sterker dan zijn voorganger! Welkom in de broeikaswereld' zal worden gepresenteerd op Fantasticon op 2 september.
Theo Barkel en ik besloten in maart wat meer vaart te zetten achter het schrijven van 'De Antimaterietovenaars'. We willen het boek namelijk in de zomer al presenteren. Hoofdstuk 16 is al af en de teller staat daarmee op 55.309 woorden (nog zo'n 25.000 woorden te gaan). Langzaam ontdekken de karakters wat er op verschillende plekken in de wereld aan de hand is en hoe zij bij die ontwikkelingen een rol hebben gespeeld ...
Anthonie Holslag en ik schreven ook weer verder aan ons gezamenlijke project. Wat doet het met een familie als de vader onderweg is naar de grens van het zonnestelsel en tegelijkertijd op Aarde een dodelijk virus om zich heen grijpt? De epidemie heeft ook ver in de ruimte onverwachte consequenties. Het manuscript telt nu 10953 woorden.
Ik voltooide mijn eerste korte verhaal van dit jaar, een horrorverhaal van 2782 woorden. Deze is bedoeld voor een wedstrijd. 
Ook controleerde ik de drukproef voor 'De laatste detective', mijn boekje met vijf postapocalyptische detectiveverhalen dat in juli verschijnt in de Snuffelreeksbij St. Fantastische Vertellingen.
Verder wordt ook dit jaar de Edge.Zero-wedstrijd weer georganiseerd. Ik nam negen van mijn verhalen die in 2022 verschenen (en die niet in 'De laatste verkenner' staan) nog eens goed door en stuurde ze op.  Zoals elk jaar wordt het nu weer spannend - gaat er een verhaal door naar de bundel en zo ja welk? We zullen het pas na de zomer weten.
 
De komende twee maanden worden voor mij iets rustiger op schrijfgebied, maar er zal toch genoeg te beleven zijn. Zo komt op 15 april de nieuwe bundel 'Verhalen Vertellers 5' uit bij Uitgeverij Macc. In deze bundel vind je mijn verhaal 'Verdwaald', over een echtpaar dat is neergestort op de eeuwig donkere zijde van een planeet die met één kant naar de zon toedraait ... Op Youtube staat de trailer en de bundel is nu al te bestellen
Verder zal ik op 20 mei te vinden zijn op Fantasy Fest in Rijswijk - een leuk festival waar ik hoop weer veel lezers te kunnen ontmoeten.
Over al deze activiteiten lezen jullie begin juni meer in mijn volgende tweemaandelijkse blogbericht!