maandag 4 juli 2022

'De zwarte schim' verschenen, verhaal in 'Louterend vuur', twee keer top 5, mooie recensies en nieuw schrijfproject voltooid

Het hoogtepunt van de afgelopen twee maanden was dat ik op 21 mei en op 22 mei bij Uitgeverij Macc in de kraam stond op Fantasy Fest in Rijswijk. Daar heb ik lezers blij gemaakt met boeken, bijgepraat met collega-schrijvers en genoten van muziek en prachtig verklede mensen! Zondag was helemaal een feestje, want
toen kreeg ik van uitgever Elly Godijn het eerste exemplaar aangereikt van mijn nieuwe roman ‘De zwarte schim’ - een space opera met een cyberpunksausje.
Ordebewaker Angela krijgt bericht dat haar collega Bran is omgekomen tijdens een missie in een afgelegen zonnestelsel. Haar volgende opdracht is zijn gegevens op te halen. De moordenaar blijkt een mysterieuze terrorist, die de centrale planeet van het systeem op de rand van de afgrond heeft gebracht. Angela besluit op eigen kracht deze “zwarte schim” in te rekenen. Ze jaagt hem op tot de grens van het zonnestelsel, maar de confrontatie verloopt niet volgens plan. Achtergelaten in een uitgeholde asteroïde zint de ordebewaker op wraak. Haar tegenstander zet ondertussen koers naar het centrum van het keizerrijk, met een groot wapenarsenaal en een dodelijke missie.
Je kunt het boek nu overal bestellen, maar natuurlijk ook bij de uitgever. Het boek is tevens als e-book verkrijgbaar.
Bij een nieuw boek hoort natuurlijk ook de boektrailer. Kijk en laat je inspireren!
Van de boekpresentatie zelf is ook nog een filmpje gemaakt. Die zie je hier.
Benieuwd hoe mijn space opera ‘De zwarte schim’ van start gaat? Modern Myths plaatste een voorproefje!
'De zwarte schim' staat ondertussen ook op Hebban en op Goodreads - als je mijn boek wilt lezen, kun je dat daar aangeven en na afloop een beoordeling of recensie achterlaten. Daarmee help je mij als auteur enorm.
Op Modern Myths kun je overigens tot 17 juli een exemplaar winnen van mijn space opera 'De zwarte schim'! Het enige dat je hoeft te doen is het beantwoorden van drie vragen
 
Naast mijn roman verschenen er nog meer verhalen en artikelen van mijn hand. Zo was ik op 14 mei in Woerden voor het Boek10-schrijfevent. Hoogtepunt van de dag voor mij was de uitslag van de verhalenwedstrijd ‘Louterend vuur’. Mijn far future SF-verhaal ‘Waar je goed in bent’ bereikte de negende plaats en werd door de jury geprezen als heel origineel. Daar was ik heel trots op. Natuurlijk kreeg het een plek in de gelijknamige bundel.
Omdat ik ben gekozen tot schrijver van het jaar 2021/22 in de groep Maxi mini boek Aurora, plaatste ik daar nog een kort verhaal, getiteld 'Ezels'.
De nieuwe HSF kwam uit in mei! Het ging om de non-fictie editie, waaraan ik ook weer mocht bijdragen middels een column.
Tenslotte arriveerde Fantastische Vertellingen nr 62 ook nog! Van mij stonden er dit keer drie recensies in. Je kunt een los nummer bestellen bij de stichting maar een abonnement nemen is natuurlijk ook leuk! 
 
Ik droeg bovendien bij aan diverse blogs en websites. Voor Fictera van Anna Mattaar schreef ik bijvoorbeeld hoe een idee zich bij mij ontwikkelt tot verhaal, aan de hand van mijn nieuwste boek 'De zwarte schim'. Aan het moment dat ik daadwerkelijk begin met schrijven gaat vaak een proces van jaren vooraf! Ook hier was dat het geval.
Mijn eerste nieuwe top 5 op Modern Myths betrof mijn favoriete SF- en fantasyverhalen over de diepzee. Over de diepzee zou minder bekend zijn dan over het oppervlak van de maan. Die leemtes in onze kennis vullen SF- en fantasyschrijvers graag in. Ikzelf word ook mateloos gefascineerd door alles wat er in de diepte van de oceanen schuil kan gaan ...
Op Modern Myths verscheen mijn top 5 space opera's. Of eigenlijk is het een top 10 van mijn favoriete strips, films en boeken in dit genre! Hopelijk word jij er ook door geïnspireerd.
Ik werd voor de blog Bookstamel geïnterviewd door Melanie Hoogvliet over wie mijn favoriete personage is uit mijn boeken, welke er het meest op me lijkt, hoe het is om bundels samen te stellen en nog meer. Het gaat ook over ‘De zwarte schim’ en ‘De bar met de duizend deuren’ waarvan de publicatiedatum in de tussentijd is verschoven naar 29 oktober.
In het tweede deel van het interview ging het over over mijn roman 'Het denkende woud', klimaatverandering, het schrijven van YA en writersblock. Ook kreeg ik een aantal dilemma's voorgelegd!,
Ik was daarnaast weer twee keer te gast op het kanaal Schrijver Omnia. In een vorige video verzonnen MenMar Dolman en ik een verhaal. In de eerste nieuwe video werken we de personages uit die in dat verhaal een rol spelen. Hoe doe je dat? Waar moet je rekening mee houden? En denken over je personages leidt ook tot ideeën voor je verhaal!
De tweede video was er een waarin ik met MenMar Dolman sprak over wereldbouw, een belangrijk onderdeel van het schrijven van SF- en fantasyverhalen. Hoe geef je een geloofwaardige wereld weer? Welke eigenschappen van de manier waarop we onze eigen wereld waarnemen moet je ook toepassen in je verhaal?
Ook het vermelden waard is het project Fandata, waarin alle in het Nederlands verschenen horror, SF en fantasyverhalen worden bijgehouden. Dat kwam heel recent online. Ook ik ben in deze doorzoekbare database te vinden met een al behoorlijke lijst verhalen ...

Het is altijd fijn als blijkt dat mensen je boeken lezen, vooral als er een net is uitgekomen. De eerste recensie van ‘De zwarte schim’ verscheen op 'Out of this world': ‘Ik heb dit boek met plezier gelezen, want de auteur weet je aandacht tot op het einde vast te houden met verrassende wendingen ... Ik kijk er dan ook naar uit om nog meer van hem te lezen!’
Ook John van Hal was enthousiast over 'De zwarte schim'. Zijn conclusie: 'Het was verfrissend om te lezen. Ondanks de vele technieken die er geschetst werden, vloeide het mooi in elkaar over. Kortom, een mooie toevoeging aan de Nederlandstalige Science Fiction.'
Er verscheen een nieuwe recensie van mijn YA-roman 'Het denkende woud' op Mustreadsornot. 'De elementen waar de nadruk wordt gelegd op mens, maatschappij en milieu zijn wel degelijk van belang en goed om bij elke lezer onder de aandacht gebracht te worden in welke vorm dan ook ... Pak het boek gerust op als je zin hebt in een avontuurlijk, futuristisch en ietwat dystopische andere wereld met herkenbare menselijke karakters.'
Ik vond ook een nieuwe lezersreactie over mijn YA-roman 'Het denkende woud'. 'Het woud en hoe de auteur dit beschreef, intrigeerde mij het meest. Daarnaast vond ik de tegenstelling tussen de wereld van het woud en de wereld daarbuiten goed naar voren gebracht.'
Er stonden mooie woorden in de nieuwe Fantastische Vertellingen over mijn boekje ‘De mens een sprinkhaan’! ‘Johan presenteert zich met dit boekje als de auteur die hij tot op heden is: een (steeds meer) ervaren schrijver van genreliteratuur, een gedreven vakman. Sciencefiction voor de liefhebber. Spelen met ideeën. De lezers van Johan zullen ook deze verhalen willen lezen.’
Jos Lexmond las voor NCSF de bundel 'Afvalligen' - het resultaat van de wedstrijd waar ik voor jureerde. Zijn conclusie is positief: 'Voor mij is het een jaarlijks terugkerend feest en mag tot het einde der tijden doorgaan.' Ook over mijn bonusverhaal 'Besmetting' was hij te spreken: 'Dystopisch verhaal wat me treurig stemde. Goed als je dat bij me teweeg kunt brengen!'
Modern Myths besprak ‘Poe in de polder’. ‘In het ene verhaal is de invloed van Poe voelbaar in de sfeer en de thematiek, in een ander verhaal is de link met Poe wat letterlijker genomen.’ Over mijn verhaal ‘Alleen met elkaar’: ‘Hierin waart een dodelijk virus rondt en raken de personages behoorlijk in de stress. Ik las dat verhaal in coronatijd, wat het geheel extra impact gaf.’

Natuurlijk heb ik op schrijfgebied niet stilgezeten de afgelopen maanden. Ik voltooide 'De laatste detective', een bundel met vijf samenhangende post-apocalyptische detectiveverhalen. Ze spelen zich af in een schuilkelder na een atoomoorlog en daarna in de verlaten ruïnes van een gebombardeerde stad.
Een post-apocalyptische Sherlock Holmes, zeg maar. Met een knipoog, dat wel. De teller is uiteindelijk uitgekomen op 22.705 woorden. Ik heb het ook toegestuurd naar een potentiële uitgever - want niet alleen was het voor mij een leuke uitdaging om weer een nieuw genre aan mijn repertoire toe te voegen, natuurlijk hoop ik vooral dat jullie het uiteindelijk kunnen lezen!
Ik had verder inspiratie voor een nieuw verhaal van 3732 woorden, bedoeld voor de bundel 'Bloedzuigers in de polder' die later dit jaar verschijnt. De hoofdpersoon is wel de meest nare figuur over wie ik ooit geschreven heb, maar dat past natuurlijk bij het onderwerp.
Ik schreef ook nog een verhaal van 1674 woorden, in de vorm van een interview met Arthur Dogan, hoofdpersoon (en schrijver) van 'Het Castlefest Mysterie, deel 1: De zaak van het eeuwige festival'. Binnenkort te lezen in het Maccazine.
Tenslotte heb ik in mei ook tien van mijn verhalen die verschenen in 2021 geredigeerd en opgestuurd voor de Edge.Zero-wedstrijd. Nu begint het zoals altijd spannende wachten! Komt er een in de bundel? En welke dan?

Mijn volgende boek dat uitkomt is 'Het Castlefest Mysterie, deel 1: De zaak van het eeuwige festival'. Natuurlijk verschijnt het op Castlefest zelf in het eerste weekend van augustus. De cover mocht ik alvast delen en ik heb de drukproef kunnen doornemen. Waar gaat het over?
Er is een jaar verstreken sinds de Surrealisator op Castlefest tot chaos leidde. De gepensioneerde arts Arthur Dogan raakte zijn vaste cosplay-maten Viktor en Frank kwijt aan de steamborgs ... en kreeg er een nieuwe metgezel bij: Sherlock Holmes. Dat kan het verlies echter niet helemaal goedmaken. De beroemde detective stelt daarom voor om Castlefest opnieuw te bezoeken. Hij kent namelijk een manier om Arthur te herenigen met zijn vrienden. Ze gaan op zoek naar het eeuwige festival, waar de godemoon Azoëllos, die al eerder probeerde alle verbeelding in de wereld te vernietigen, slechts wacht op zijn kans ...
Dat is niet het enige waarvoor je naar Castlefest moet komen. Tijdens het festival verschijnt bovendien de nieuwe verhalenbundel van Uitgeverij Macc: 'Vampieren & Demonen'. Het is een griezelbundel, en van mij komen er twee verhalen in te staan, 'De wand' en 'Splinter', mijn eerste zombieverhaal ... Houd de website van Uitgeverij Macc in de gaten!
Een hoogtepunt van elke zomer is de nieuwe Ganymedes-bundel. Ganymedes-22 bevat weer verhalen en gedichten van bekende en nieuwe schrijvers uit het fantastische genre. Ikzelf ben er ook in opgenomen met een verhaal: 'Nieuwe mensen', een hommage aan een SF-klassieker, waarin een vliegende mensensoort op Venus dreigt uit te sterven ... Je kunt Ganymedes-22 nu al bestellen, dan krijg je hem in Augustus thuisgestuurd.
Ik had een tweede verhaal opgestuurd, 'Tussenlanding in Qatar', en dat zal later in Fantastische Vertellingen verschijnen, en daar ben ik ook heel blij mee! Mijn verhaal dat ik voor Ganymedes-23 ga opsturen ligt overigens alweer klaar ...