maandag 5 juli 2021

Minibundel 'De mens een sprinkhaan', 'Plastic vriend' als luisterboek en recensies voor 'Scherven vol ogen' en 'Hoeder van de vulkaan'

De afgelopen twee maanden zijn voorbijgevlogen! Er is ook zoveel gebeurd! Het meest bijzondere is wel dat mijn twintigste boek uitkwam in juni, twintig jaar nadat mijn eerste boek uitkwam! Een jubileum! ‘De mens een sprinkhaan’ is een mini-bundel met twee verhalen. In ‘De soldaat die koningin werd’ hoort de hoofdpersoon dat er iets met hem mis is en hij aan de soldaten wordt toegewezen. Als kanonnenvoer maakt hij weinig kans het lang uit te houden, maar hij heeft een plan… ‘De sprinkhanen’ was het eerste SF-verhaal dat ik als tiener schreef. Later schreef ik het nog eens, toen ik wat meer schrijfervaring had. Maar het plot is hetzelfde gebleven. In een wereld vol vraatzuchtige insecten zoekt de hoofdpersoon een reden te blijven leven … Je kunt het boekje voor slechts 3,95 euro bestellen bij de uitgever. Het boekje
is trouwens geïllustreerd door niemand minder dan Gert-Jan van den Bemd.
Over de St. Fantastische Vertellingen gesproken: ik ben heel enthousiast over de stichting en werk ook graag mee aan publicaties als Fantastische Vertellingen, Ganymedes en Tjonge. Dat is ook zichtbaar op mijn pagina op de Fantastische Vertellingen-wiki ... Ook 'De mens een sprinkhaan' staat er al bij!
Er is ook nieuws te melden over mijn Ziltpunk novelle ‘Plastic vriend’, die kwam vorige maand uit als luisterboek! Prachtig verteld, vind ik! In een ondergelopen Nederland leven mensen op vlotten en schepen en vissen naar plastic, dat ze hergebruiken. Een van die vissers treft op een dag iets bijzonders aan in zijn net …'Plastic vriend' is overigens ook te verkrijgen als e-book! Liesbeth Jochemsen zette het boek nog eens in het zonnetje op haar blog!

De afgelopen twee maanden verschenen er ook weer enkele korte verhalen van mijn hand. Zo kwam de nieuwe editie van Fantastische Vertellingen uit in mei! Van mijn hand stonden in dit nummer vier recensies en mijn SF verhaal ‘Toeristenval’. Een bevroren planeet is in trek bij rijke toeristen die alle andere plekjes al verkend hebben. Op de rondleiding houden ze zich echter niet altijd aan de instructies van de gids ... En verder bevatte deze editie weer heel veel verhalen, recensies en illustraties. Bestel het losse nummer of neem een abonnement!

In de tweede editie van ‘Twist’, een online tijdschrift voor verhalen met een, jawel, twist, verscheen vervolgens mijn verhaal 'Ontsnappingspoging'. In mijn verhaal wordt het steeds moeilijker aan reclame te ontkomen. Een gewone ‘adblocker’ volstaat niet meer ... 
Als onderdeel van de special ‘Tweestrijd’ op Fantasize werd mijn verhaal ‘Droomreiziger’ gepubliceerd! De hoofdpersoon brengt elke nacht door in een inspiratievolle droomwereld, maar de laatste tijd voelt hij zich er niet meer zo thuis ... Een metaverhaal over SF en prachtig geïllustreerd!
Op Hebban verscheen overigens een overzicht van korte verhalen in het fantastische genre, geschreven door auteurs uit het Nederlandse taalgebied, die ook nog eens gratis online te lezen zijn. Ik ben er trots op ook op deze lijst te staan 
  
Ik vind het altijd ook leuk om met anderen te praten over het schrijven en over mijn boeken. Een hele eer was het daarom voor mij om te gast te zijn in het programma 'About books' waarin ik met J. Sharpe, Cocky van Dijk en Kim Ten Tuscher praatte over 'Scherven vol ogen' en 'Hoeder van de vulkaan', over mijn ervaringen met writersblock en welke uitdagingen ik mezelf stel bij het schrijven van mijn verhalen.
Begin mei mocht ik ook verschijnen op het YouTube-kanaal van MenMar Dolman, waar ik vertelde over de belangrijkste subgenres van de sciencefiction. Hoe kun je die onderscheiden? Wat zijn goede voorbeelden? En in welke genres schrijf ik zelf?
Ik was nog een tweede keer te zien op haar kanaal om het te hebben over de tien belangrijkste fantasy-subgenres. Wat is het verschil tussen high fantasy en low fantasy? Welke Nederlandse auteur schrijft dark fantasy en welke grimdark? Tot welk genre hoort mijn eigen ‘Hoeder van de vulkaan’? En wat is ‘Dying Earth-fantasy’ nou weer?
Ik werd door Nanouk Kromhout geïnterviewd voor SM+ (de online versie van Schrijven Magazine) over de klimaatbundel ‘Voorbij de storm’ en hoe verhalen kunnen helpen de ernst van problemen invoelbaar te maken en paden naar verandering te schetsen. Het leverde een mooi artikel op dat vorige maand verscheen!
Vanwege mijn jubileum als schrijver werd ik geïnterviewd door Bazarow. Ik vertel waarom ik SF en fantasy ben gaan schrijven, en over welk boek ik het meest tevreden ben, maar ook wie mijn schrijfhelden zijn, hoe ik vind dat de SF en fantasy in Nederland er voorstaan, en hoe ik erover denk dat TV en kranten zo weinig aandacht aan ons genre besteden.
Tenslotte stelde Melanie Hoogvliet me een paar vragen voor de rubriek ‘Boekenpraat’ op haar blog bookstamel - nu dus eens niet over de boeken die ik schrijf, maar over de boeken die ik lees. 
Zelf schreef ik zette ik voor Modern Myths mijn top 5 van dinosaurusverhalen op een rij ... (al kun je het net zo goed een top 10 noemen ...). 
 
Mijn boeken werden de afgelopen maanden weer veel gelezen. Jos Lexmond las voor de NCSF mijn boek ‘Scherven vol ogen’ en was er over te spreken. ‘Prima en spannend verhaal. Als je mij afschuw kan laten krijgen van een wereld die je schildert, dan heb je wat mij betreft een wereld geschapen die als echt aandoet. Compleet en zonder gaten of fouten.’ Hij besluit: ‘Wat mij betreft een stevige aanrader.’
Er verscheen een enthousiaste recensie van 'Scherven vol ogen' op Conniesboekies. 'Johan Klein Haneveld weet een beeld te schetsen in bewoordingen die iedereen kan begrijpen en hierdoor kan je die beelden levendig voor je zien ... Daarnaast weet hij milieuproblematiek en andere ethische dilemma’s in zijn werk te stoppen waardoor je je toch af en toe eens achter de oren krabbelt. Ditmaal verpakt in een horrorjasje.' Conny's conclusie: 'Juist door de combinatie van verschillende genres krijg je een leuke, verfrissende, mix en daardoor een meer dan origineel verhaal. En dit verhaal is daar zeker in geslaagd.'
Ook de Biblion-recensie was positief. Een citaat: 'De roman raakt moderne technologische en maatschappelijke pijnpunten aan, verpakt in een spannend verhaal. De horrorelementen worden er nogal dik opgelegd maar uiteindelijk biedt de vakkundig geschreven roman stof tot nadenken. Voor liefhebbers van intelligente griezel.' Daar ben ik trots op. Het boek is 47 keer besteld door de bibliotheken.
Een lezer liet tenslotte op Bol deze mooie reactie achter: 'Ik heb erg genoten van dit boek. De beklemmende sfeer wordt subtiel opgebouwd. Het achtergrondverhaal van de hoofdpersoon doet meeleven en ik vond haar koffie verslaving grappig. Het boek zet aan tot denken als het gaat om de macht van bedrijven en ik vond het uiteindelijke plot gaaf - kan er niet zo veel over vertellen natuurlijk maar het was monsterlijk goed ha ha. Als je toe bent aan een nieuw avontuur zou ik zeggen koop dit boek en doorleef een angstig maar boeiend avontuur.' 
Modern Myths besprak mijn roman 'Hoeder van de vulkaan'. 'Het past in het subgenre “Sword & Sorcery”. Johan is fan van deze spannende avonturen, wat je ook goed proeft in dit boek over D’rik.' Het 2e persoonsperspectief bevalt de recensent wel. 'Doordat je als lezer aangesproken wordt alsof je de hoofdpersoon in het verhaal zelf bent, belééf je het geheel ook alsof je het allemaal zelf meemaakt.' De recensent prijst de meeslepende vertelstijl. 'Ook de beschrijving van de desolate, kille sneeuwvlaktes waaruit de wereld in 'Hoeder van de vulkaan' bestaat, draagt hieraan bij. Je proeft de eenzaamheid van de wereld waarin de mensheid gevangen zit en voelt de ijskoude wind tijdens het lezen bijna zelf op je huid.'
‘Hoeder van de vulkaan’ kreeg vervolgens een positieve beoordeling van Ferry Visser. Hij noemt het een persoonlijke favoriet. En vervolgt: ‘Deze roman van Johan Klein Haneveld is niet alleen zijn meest literaire boek tot nu toe, maar voor mijn gevoel ook een sleutelroman in het werk van een van de beste verhalenvertellers in het fantastische genre.’ Zijn conclusie: ‘Voor de lezers die van literaire fantasy houden met een filosofische inslag is deze roman een mustread.’
Ronald van Assen las 'Hoeder van de vulkaan' met veel interesse. 'Het is een bijzonder verhaal. Niet alleen omdat het in de jij-vorm is geschreven, maar ook omdat het een hoger doel dient ... Het houdt ons een spiegel voor. Wie willen we zijn: mensen die anderen onderdrukken om er zelf beter van te worden en ondertussen de aarde uitputten, of delen we wat we vinden met elkaar en met de natuur.'
Ook Tazzy Jeninga las het boek en zij gaf het 4,5 sterren! 'Het is weer een verhaal om bij na te denken. Bij de meeste verhalen van deze auteur blijf je nadenken als je de laatste pagina hebt gelezen. Met dit boek is dat ook weer zo ... Het is een verhaal over vriendschap, verraad, trouw, macht en overleven. Het is een wereld waarin er weinig hoop lijkt te zijn. Ook zit er in dit fantasyverhaal een vleugje magie waar je kunt van smullen. Het is zeer origineel bedacht en je kunt het met geen ander verhaal vergelijken ... Het boek is spannend en de schrijfstijl is echt wat ik het fijnste vind. Lekker beeldend en vrij vlot.'  
‘Het is een boek waarvan ik mij afvraag of het in de Nederlandstalige fantastische genreliteratuur een klassieker zal worden,’ schrijft de recensent van Fantastische Vertellingen over ‘Hoeder van de vulkaan’. Hij noemt het ‘een existentialistische roman, een speurtocht naar de zin van het bestaan’ maar ook gewoon ‘een goed leesbare fantasy die op alle vlakken het predicaat ‘degelijk’ verdient: een directe degelijke stijl, een goed doortimmerde compositie, gelardeerd met kleinere spanningsboogjes.’
Ook ‘Voorbij de storm’, de door mij samengestelde bundel met cli-fi, werd uitgebreid besproken in de nieuwe editie van Fantastische Vertellingen. ‘Het is de enorme variatie en ideeënrijkdom die ‘Voorbij de storm’ zo boeiend en zo geslaagd maakt ... Het niveau van de verhalen is heel behoorlijk ... Als dit niveau al het resultaat is van een eerste ronde ben ik benieuwd wat het gaat worden in nieuwe bloemlezingen rond hetzelfde onderwerp, want uitgeput is het nog lang niet.’ Lees de bundel zelf of doe hem cadeau aan een vriend of familielid die zich zorgen maakt over het klimaat...
Mijn bundel 'Ruisreizigers' werd gerecenseerd door een echte horror aficionado. Hij noemt de bundel Nederlandse dark SF en weird fiction van hoog niveau. "Veel van deze verhalen zijn droom-, of beter, nachtmerrieachtig, waarbij onverklaarbare verschijnselen een enorm dreigende sfeer veroorzaken, waarbij het nooit goed kan aflopen." Hij besluit: De verhalen zijn vlot en fijn leesbaar geschreven. Het is zeker een boek waarbij je als lezer denkt: vooruit nog één verhaal – en dan tot diep in de nacht blijft lezen."
Een nieuwe lezer recenseerde ten slotte mijn SF-roman 'De afvallige ster'! Ze vond vooral de werelden die ik verzonnen heb interessant. 'Tijdens het lezen is duidelijk dat de schrijver een grotere wereld in zijn hoofd had zitten dan hij kon laten zien. De ideeën die hij aanlevert, zijn interessant om over na te denken, maar ik vond ze net niet voldoende uitgewerkt om hun volle potentieel eruit te halen ... Het verhaal heeft de potentie om minstens drie verhalen te zijn, die ik zeker graag zou willen lezen, want een interessante wereld heeft de schrijver wel gecreëerd.'
 
Ik heb de laatste maanden ook weer enkele nieuwe verhalen geschreven. Zo
schreef ik een kort verhaal van 3035 woorden waarin de hoofdpersoon uit mijn verhaal 'In Spin' terugkeert. Dit keer zoekt een antropologieprofessor hem op en vertelt over een bijzonder ritueel waarvan hij getuige is geweest. Ik vond het leuk er ook een knipoog naar de 'Unaussprechlichen kulten' uit de Cthulhu-mythos aan toe te voegen.
In 2019 schreven Theo Barkel en ik samen het boek 'De Quantumdetectives'. Het was zo leuk om samen te werken, dat we besloten samen een nieuw verhaal te schrijven. Ik heb het vandaag afgerond en we kwamen op 8849 woorden. Nu moeten we er allebei nog een keer doorheen en dan zal het later dit jaar verschijnen in de bundel 'Verhalen vertellers 4'. In ons verhaal, getiteld 'Kweekvlees', komen agenten Nadine en Jamil uit 'De Quantumdetectives' weer voor. Ditmaal vinden ze iets in een hamburger wat daar niet thuishoort ...
Ik schreef een nieuw verhaal van 4155 woorden. Dit keer liet ik me inspireren door de concepten uit 'Last and First Men' van Olaf Stapledon. Ik weet niet meer hoe ik op het idee kwam. Wel dat ik het bedacht vlak voor ik ging slapen. Dat was niet zo goed voor mijn nachtrust. De volgende dag begon ik maar snel met schrijven en het is goed geworden, al heeft het niet een heel positieve afloop ... Dit verhaal hoop ik te kunnen opsturen voor publicatie in Ganymedes-22. Mijn diepzee horror/SF-verhaal ‘Onder de zee’ bleek overigens te zijn geselecteerd voor publicatie in het jaarboek Ganymedes-21! Daar ben ik heel blij mee. Het andere verhaal dat ik had opgestuurd, ‘Het hek’, komt later in het tijdschrift Fantastische Vertellingen! Ganymedes-21 is alvast te bestellen bij de uitgever. Ik heb ook al gehoord dat mijn SF-verhaal 'De strijd der dryaden' zal verschijnen in de volgende verhaleneditie van HSF!
Vanaf 9 juli besteedt Fantasize twintig dagen lang aandacht aan mijn twintigjarig jubileum als gepubliceerd schrijver. daarvoor schreef ik speciaal twee behoorlijk lange essays, een over mijn schrijfcarrière van de afgelopen twintig jaar en een over de stand van het fantastische genre in ons taalgebied (voor dat laatste vroeg ik de hulp van bevriende schrijvers en recensenten). 
Tenslotte gaat Castlefest dit jaar weer door. Ik ben op vrijdag en zaterdag op het festival te vinden in de kraam van Uitgeverij Macc! Het eerste festival in bijna anderhalf jaar. Ik heb er zin in. Ik hoop er veel boekenliefhebbers te treffen! Kom je ook? Ik signeer graag een van mijn boeken voor je, maar gewoon een praatje maken is ook al heel gezellig.