maandag 8 maart 2021

Mooie recensies voor 'Hoeder van de vulkaan', 'Nevelkinderen' gepubliceerd en contract voor YA-roman getekend

Op 16 januari heb ik op het kantoor van Godijn Publishing het contract ondertekend voor mijn YA SF-roman ‘Het denkende woud’. Het verschijnt 9 oktober! Die dag besprak ik tevens met uitgever Elly Godijn de verhalen die we hadden gelezen voor de wedstrijd 'Nevelkinderen'. Wij vormden namelijk de jury die de uiteindelijke winnaars zou bepalen. De leuke dag kreeg echter een naar staartje toen ik terugliep naar het station.
Ik stapte namelijk in een kuil die ik door de sneeuw niet had gezien. Bij de val brak ik mijn rechter bovenarm op een heel ongelukkige plek. Elly kon mij gelukkig naar de eerste hulp brengen. De weken daarna kon ik natuurlijk niet schrijven. Elke beweging deed pijn. Pas nu, na anderhalve maand, lijkt het een beetje beter te gaan, al kan ik nog weinig met mijn arm. Dat ik alleen maar stil op de bank kon zitten betekende echter niet dat er niets gebeurde op schrijfgebied.
Ik keerde bijvoorbeeld op 6 maart terug naar Hoorn voor de prijsuitreiking van de wedstrijd ‘Nevelkinderen’ en de presentatie van de gelijknamige bundel met de beste 25 verhalen. Reizen met een gebroken arm was een uitdaging maar ik kwam heelhuids aan. En ik had genoeg pijnstillers bij me. De high tea met de top 3 was lekker en gezellig. De bundel is te bestellen bij de uitgever!
De nieuwe Fantastische Vertellingen (nr 57) kwam uit in februari! Met van mijn hand twee recensies en een stripje. En verder weer mooie verhalen en illustraties. Te bestellen bij de St. Fantastische Vertellingen (of neem een abonnement - in het volgende nummer komt weer een mooi SF-verhaal van mij!).
Begin januari werden mijn exemplaren van ‘Eindtijden in de polder’ bezorgd. In deze bundel met verhalen geïnspireerd door ‘The Night Land’ van William Hope Hodgson staan twee verhalen van mijn hand.

Op Modern Myths verscheen van mijn hand een artikel over inspiratie. Hoe ontstaan ideeën voor verhalen? Ik bespreek in dit stuk de ideeën achter een aantal van mijn recente verhalen, waaronder enkele uit mijn bundel ‘Ruisreizigers’.
Eind vorig jaar deed ik mee aan een online discussie over literatuur en het fantastische genre en het bevorderen van een professionele houding van schrijvers. Deze leidde tot een artikel dat nu is gepubliceerd op Fantasize. Geïllustreerd met mijn stripjes (waarvan een nieuwe bij het nawoord van Karen van den Andel)

Er verschenen ook weer enkele mooie recensies over mijn boeken. ‘Hoeder van de vulkaan’ kreeg om te beginnen een positieve bespreking van Biblion! Een paar quotes: ‘Dit fantasyverhaal zou een beeld kunnen geven van onze eigen wereld in de verre toekomst ... Het is een spannend verhaal waarin niemand te vertrouwen is ... Je voelt als het ware de kou. Een absolute aanrader voor liefhebbers van fantasy.’
Jos Lexmond recenseerde 'Hoeder van de vulkaan' voor de NCSF. 'Johan maakt er geen enkel punt van om in welk subgenre van de Fantastiek dan ook te schrijven. Zelfs als dat in een hybride vorm van Science Fiction, Fantasy en een vleugje Steampunk is, zoals ik ‘Hoeder van de vulkaan’ zou willen omschrijven.' Hij maakt de kanttekening dat het vertelperspectief (de 2e persoon) enigszins tot verwarring leidde, maar concludeert: 'Hoe dan ook… Johan heeft hiermee weer een prima verhaal geproduceerd.'
Ook Ursula Visser las het boek. Ze was er enthousiast over en schreef onder andere: 'Een sterk verhaal, het beste dat ik tot nu toe van Johan las ... Ik zie overeenkomsten met onze maatschappij. Johan legt wat mij betreft, de vinger op de zere plek ... Door de manier waarop Johan het verhaal geschreven heeft, komt het echter niet over als een verloren strijd, hoop gloort aan de horizon en dat maakt het des te interessanter!' Ze heeft het boek verslonden.
Ik vond een leuke lezersreactie over mijn roman 'Hoeder van de vulkaan': '“Hoeder van de vulkaan” is een ontnuchterend verhaal met (gelukkig) een hoopvol einde. Hoewel het zich niet op onze wereld afspeelt, geeft het duidelijk de problemen weer waarmee wij worstelen: hebzucht, machtswellust, roofbouw, machtsmisbruik. Door al deze zaken lijkt de wereld waar deze roman zich afspeelt gedoemd tot de definitieve ondergang. De hoop die er is, komt van mensen die hun eigenbelang opzij zetten en samenwerken om goed te maken wat hun voorouders kapot hebben gemaakt. Deze boodschap, op een prachtige, positieve manier gebracht, is precies wat de wereld op dit moment nodig heeft.'
Nog een lezersreactie op Goodreads: 'Het verhaal is heel leuk om te lezen: centraal staat een planeet waar je eigenlijk niet wil wonen en waar de bewoners zich toch hebben aangepast aan hun omgeving. De omgang met de beschikbare middelen is heel interessant ... Het is een boek met een vertelperspectief dat voor mij verrassend was: het is verteld vanuit de tweede persoon ... Als je twijfelt of je zo'n perspectief fijn vindt om te lezen: just sit back and enjoy the ride. Het is het waard.'
En een vriend mailde me over ‘Hoeder van de vulkaan’: ‘Fantastisch verhaal heb je geschreven! Vlot, psychisch gelaagd en met een super goed verhaal. En wat een wonderbaarlijke wereld heb je geschapen. Ik heb er echt van genoten. Het is voor mij jouw beste boek tot nu toe en eentje dat bij de top hoort.’ Daar ben ik trots op!
Modern Myths recenseerde de door mij samengestelde bundel 'Voorbij de storm'. 'Alle verhalen bij elkaar genomen vertellen ons wat we diep van binnen al weten. We moeten nu stappen ondernemen en veranderen, willen we onze planeet niet onherstelbaar beschadigen. Zelfs de meer positieve verhalen, waarin de hoofdpersonen het beste maken van de nieuwe situatie, tonen werelden waar we het bij lange na niet zo goed hebben als nu ... Voorbij de storm misstaat niet in je boekenkast en is een prima excuus om de discussie over global warming levend te houden.'
Ook Floris Kleijne was enthousiast over de bundel, waar ook een verhaal van zijn hand in staat, en besprak enkele verhalen eruit op Facebook.
Jos Lexmond recenseerde Ganymedes 20. Over mijn verhaal 'De Vouw' schrijft hij: 'Fascinerend verhaal over mensen en hun afval dat overal achter gelaten wordt. Kijk maar eens bij op- en afritten bij snelwegen, maar dan héél extreem.'
Ferry Visser analyseerde mijn verhaal ‘Symbiose’ uit de bundel ‘Ruisreizigers’ in vergelijking met een verhaal van Gemma Amor, en ziet verrassende overeenkomsten in thematiek en uitwerking. "In beide verhalen spelen planten een belangrijke rol. Bij Klein Haneveld is de relatie tussen de mens en de natuur een hoofdthema en bij Amor is het meer een persoonlijke relatie van een individu met een plantensoort."
Joke Adam las 'IJsbrekers': 'Onder water is Johan Klein Haneveld helemaal in zijn element. We volgen duikers, onderzoekers en veranderende allianties. Doorheen de hele reeks zijn thema's verweven zoals overleven, zich aanpassen, menselijkheid en vooral sociale ongelijkheid, macht en machtsmisbruik en in dit boek komen ze allemaal strak bij elkaar.'
In de nieuwste Fantastische Vertellingen stond een mooie recensie van ‘Plastic Vriend’: ‘Al vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal in gezogen. Mede door het beeldend taalgebruik, vlotte dialogen en leuke personages (vooral Hobbes!) leest het boekje als een trein.’
Ferry Visser las tenslotte mijn novelle 'Acmala' en was enthousiast! 'Een van de sterke punten van het boek zijn de beeldende beschrijvingen. Die zorgen er voor dat de lezer het verhaal in gedachten als een film voor zich ziet. De geschapen wereld en de personages zijn geweldig en een lezer kan dan ook niet anders dan van de wereld van Dizary gaan houden.

Het volgende boek dat van mij gaat verschijnen is mijn futuristische horrorroman 'Scherven vol ogen'. Dat komt begin april uit. In het nieuwe Maccazine vind je de aankondiging van het boek en nieuws (in de inleiding) over een unieke actie bij het verschijnen van mijn boek en de nieuwe Shadajael-bundel.
Op Nachtvlinders wordt 'Scherven vol ogen' overigens ook genoemd als boek om naar uit te kijken ...
Ik werd ook uitgenodigd om mee te doen met het volgende ‘... in de polder’-project! Ditmaal is het thema ‘Poe in de polder’. Als tiener las ik de verzamelde werken van Edgar Allan Poe. Tijd om me er opnieuw in te verdiepen! En aan de auteurs te zien gaat het een mooie bundel worden!
Verder stuurde ik veertien verhalen die in 2020 van mijn hand verschenen op voor Edge.Zero - ik had vorig jaar een recordaantal publicaties.
De komende maanden hoop ik langzaam weer te kunnen beginnen met schrijven - nu mijn arm weer wat geneest. Eerst maar eens wat korte verhalen. En ik ben alweer ideeën aan het verzamelen voor een nieuwe SF-roman.