dinsdag 25 februari 2020

Conquistador extended, Verhalen vertellers 2 en een voltooid horrormanuscript

Januari en februari lijken vaak donkere maanden, waarin de winter heerst en het leven bijna stilligt. Maar schijn bedriegt. Zo organiseerde Godijn Publishing op 25 januari het Boek10-schrijfevent in Woerden, waar tien nieuwe boeken werden gepresenteerd. Een van die schrijvers was een mysterieauteur - over wie van te voren druk werd gespeculeerd. Was het een man of een vrouw? Een bekende schrijver of een debutant? Ik moest mijn best doen mijn mond te houden, want ik was zelf de mysterieauteur en op het Boek10-event verscheen mijn nieuwe boek 'Conquistador extended'. Deze verhalenbundel is een 'extended edition' van mijn bundel 'Conquistador'. Van films verschijnen regelmatig 'Extended editions', denk aan de Lord of the Rings-films of The Hobbit. 'Conquistador extended' bevat twee extra verhalen, waarin onder andere het avontuur van Jonas Janquill verdergaat, en de achtergronden bij alle verhalen: hoe kwam ik ertoe ze te schrijven en op welke ideeën zijn ze gebaseerd? Heb je mijn bundel nog niet gelezen? Dan is dit je kans. Hij is bij alle (online) boekwinkels te bestellen en op de site van de uitgever! Een mooi verslag van de Boek10-dag lees je op Conniesboekenblog. 'Conquistador extended' staat overigens ook op Goodreads en op Hebban. Je kunt er aangeven dat je het boek wilt lezen en er een beoordeling of recensie achterlaten als je het hebt gelezen. Met beide maak je mij als auteur erg blij! (En dat geldt natuurlijk ook nog steeds voor mijn eerdere boeken!)
De Boek10-dag was trouwens extra feestelijk, want ik had ook meegedaan aan de verhalenwedstrijd 'Dansende olifanten op het ijs'. En ik bleek bij de beste 25 te horen met mijn verhaal 'Het breukvlak', over een vrouw die ontdekt dat ze een androïde is ... Het leverde me een plekje op in de bundel ‘Dansende olifanten op het ijs’ - die onder andere te bestellen is bij de uitgever.

Uitgeverij Macc presenteerde op 15 februari de nieuwe verhalenbundel ‘Verhalen Vertellers 2’ op de clubavond van SF Terra in Vijfhuizen. Het was gezellig en ik ben trots op de bundel met SF- en fantasyverhalen van de schrijvers van Uitgeverij Macc, met bijdrages van Tais Teng, Jaap Boekestein, Theo Barkel, Karel Smolders, Gerd Goris, Vince Penders, Martijn Kregting en Nanouk Kira, wiens debuut dit jaar zal uitkomen. Van mij staan er twee SF-verhalen in: 'De schat van Mars' en 'Misrekening'. In het eerste van die twee lijden twee van de Aarde afgesneden koloniën op Mars aan inteeltverschijnselen en vindt een wanhopige achtervolging plaats. In het tweede is een jonge vrouw zenuwachtig voor haar vliegexamen in de atmosfeer van een gasplaneet, waar reusachtige vliegende wezens leven. Hou je van fantastische verhalen, dan kun je deze bundel bestellen bij de (online) boekwinkels of op de site van de uitgever.
De bosbranden in Australië waren in het nieuws de afgelopen maanden - dat zal niemand zijn ontgaan. Als buitenstaander voel je je machteloos bij het zien van zoveel schade aan de natuur. Auteur Oli Veyn besloot in actie te komen en een bundel samen te stellen met romantische verhalen over brandweerlieden, Australië of klimaatverandering. De opbrengsten van deze bundel 'Auteurs voor Australië' zullen ten goede komen aan het WNF in Australië. Ik stuurde ook een verhaal op, 'Een grote sprong voor een analist', en dat werd geaccepteerd voor de bundel! Ik ben erg blij dat ik zo ook een bijdrage mag leveren voor het goede doel. De bundel komt eind deze maand beschikbaar in de webshop van het WNF, maar is nu te bestellen. Een van mijn collega-schrijvers vertelde overigens over dit project in een radio-interview

Ook op het gebied van de non-fictie heb ik me niet onbetuigd gelaten. Het nieuwe Maccazine verscheen online! Dit keer is het een klimaatspecial met onder andere mijn essay 'Schrijven tegen de nachtmerrie' over hoe ik als kind al nare dromen had over milieuvervuiling, over de realiteit van klimaatverandering en hoe het thema in mijn verhalen doorspeelt (en in de bundel 'Voorbij de storm' die we aan het maken zijn).
Verder staat er een nieuw essay van mijn hand op Fantasy-schrijven - 'Twee schrijvers, één verhaal'. Hoe pak je het aan om samen met een andere schrijver een verhaal op papier te zetten? Hoe ging dat met Theo Barkel en mij voor 'De quantumdetectives' en hoe deden Terry Pratchett en Neil Gaiman dat, en Stephen Baxter en Alastair Reynolds?

Mijn boeken werden de afgelopen maanden gelukkig ook weer veel gelezen. Jos Lexmond las voor de NCSF het boek ‘De quantumdetectives’ - over de samenwerking tussen Theo Barkel en mij schrijft hij: ‘Het resultaat mag er meer dan wezen. Wat mij betreft smaakt zoiets naar meer en ik zou er dan ook hoegenaamd geen bezwaar tegen hebben als er in de toekomst nog eens samengewerkt zou gaan worden en dit geen eenmalige zaak blijft. Misschien zit er nog wel een vervolg in. Je weet maar nooit!’
Ook andere recensies van 'De quantumdetectives' waren positief! ‘Het is een sciencefiction verhaal met een beetje maatschappijkritiek. Het ontbreekt het duo Barkel-Klein Haneveld gelukkig niet aan talent om een nietsvermoedende lezer geboeid te houden als deze steeds verder verstrikt raakt in de ongebreidelde fantasie waaraan zij hem of haar bloot stellen. Het verhaal zit vol actie, en de spanning wordt rustig opgebouwd en ook de humor ontbreekt niet.'
John van Hal had ‘De Quantumdetectives’ gelezen en gaf zijn reactie in een video! Hij is behoorlijk enthousiast en hoopt dat Theo Barkel en ik vaker gaan samenwerken.
Tazzy Jeninga besprak mijn boek ‘De gevonden wereld’ (deel 5 van de Castlefestkronieken) en was positief! ‘Dit deel is best bloederig af en toe, maar wat wil je als Jurassic Park echt lijkt te worden? Meerdere werelden uit boeken komen op castlefest letterlijk tot leven. Je duikt even in deze verhalen. De meeste komen je heel erg bekend voor, denk ik! Alleen speelt het zich af in je eigen wereld. Dat is heel knap bedacht.’ 
Ook Princess Marcella besprak 'De gevonden wereld' op Hebban: 'Johan verwerkt een van de klassiekers, The Lost World van Arthur Conan Doyle, in zijn verhaal. Dit geeft een leuke mix tussen klassiek en modern. Het verhaal is met vaart verteld, vol herkenbare zaken als je ooit op Castlefest bent geweest.'
Op Vonk verscheen een enthousiaste recensie van mijn SF-roman ‘IJsbrekers’. ‘De actie wordt goed beschreven, ook als die zich verplaatst naar de eindeloze oceaan. Al vrij snel kom je in een achtbaan te zitten die niet meer stopt. Wat een genreboek dan leuker kan maken dan een avontuur in een normale setting is dat je tegelijkertijd lekker kan geeken over leven op Europa en het modificeren van mensen tot cyborg zeemeermannen en -minnen.’
De recensie van Paul van Leeuwenkamp van 'IJsbrekers', die eerder verscheen in Fantastische Vertellingen, staat nu ook op Hebban. Hij schrijft onder andere: 'IJsbrekers toont dat Johan Klein Haneveld zich stap voor stap ontwikkelt tot een steeds betere romanschrijver.'
'De afvallige ster' kreeg ook nog een heel mooie recensie! 'Beide verhaallijnen zijn spannend, zitten vol met actie en geven je het gevoel dat jij de hoofdpersoon bent. Je wilt verder lezen want je moet weten wat er nou echt aan de hand is met de niet afgemaakte Dysonbol. De werelden worden zeer realistisch beschreven, de sfeer is soms beklemmend, soms prachtig maar vooral origineel en bijzonder ... Wat een geweldig verhaal. Vijf sterren.'
Jos Lexmond las voor de NCSF ook de bundel '18 Verloren Zielen' en was aangenaam verrast. Over mijn verhaal 'Het zwarte veld' schrijft hij: 'Last but not least: Johan Klein Haneveld die me verraste met een regelrechte horror. Die man is van alle markten thuis, mag je onderhand wel zeggen. Ik weet dat hij met een horrorroman bezig is, maar wist niet dat hij zich op dat gebied zo thuis voelde. Nou ja… waarom zou hij zich daar niet thuis voelen? Hij voelt zich volgens mij in elk genre thuis.'
Een andere recensent zegt over hetzelfde verhaal onder andere: ‘Weet de lezer meteen in het verhaal te zuigen: “Simon bevond zich op een zandpad. Twee sporen waren er, met in elk een in morse gecodeerde boodschap van donkere plassen”.’

In mijn vorige tweemaandelijke update schreef ik dat ik werkte aan een horrormanuscript. In januari wist ik mijn boek 'Scherven vol ogen' te voltooien. Nadat ik het nog eens aandachtig heb doorgenomen, kwam de teller uit op 65.683 woorden. 'Scherven vol ogen' is een spannend geheel geworden, volgens mij zelfs een van de beste verhalen die ik tot nu toe heb geschreven. Ik heb het naar de proeflezers gestuurd en ben benieuwd wat die ervan zullen vinden. Uitgeverij Macc is erin geïnteresseerd het uit te brengen in 2021.

Er waren in deze maanden geen fantasyfestivals of comiccons, maar wel waren Bianca en ik op 18 januari op de contactavond van SF Terra in Vijfhuizen. Ik gaf een lezing over de manier waarop SF ons een andere blik kan geven op de wereld en maatschappij waarin we leven en ons dus telkens nieuwe ‘Eureka’-momenten bezorgt. En ik had mijn boeken mee om te verkopen.
Aan de relatieve rust komt volgend weekend een einde, want op 29 februari en 1 maart is het weer tijd voor Fantasy Fest in Rijswijk! Ik sta beide dagen in de kraam van Uitgeverij Macc! Bovendien kun je bij mij alvast mijn bundel ‘Ruisreizigers’ aanschaffen een week voor de officiële verschijningsdatum. Mijn derde verhalenbundel komt 7 maart officieel uit op Fantasy/SciFi Arnhem. Deze dag, georganiseerd door Godijn Publishing is onmisbaar voor SF- en fantasyfans. Er is een panel met vier fantasyschrijvers, ik geef een workshop over 'worldbuilding', de uitslag van de wedstrijd 'Zonderlingen' wordt bekendgemaakt en de bijbehorende bundel wordt gepresenteerd. Tickets moet je wel even bestellen. Kun je er niet bij zijn, dan kun je 'Ruisreizigers' al bestellen bij de uitgever!

Over twee maanden weer een nieuwe update over mijn schrijfbelevenissen!