dinsdag 27 augustus 2019

'De gevonden wereld' is uit en mijn eerste Engelse publicaties

In de journalistiek worden de zomermaanden wel eens aangeduid als 'komkommertijd' omdat er zo weinig zou gebeuren. Voor mij geldt dat echter niet. In het eerste weekeinde van augustus verscheen op Castlefest namelijk mijn twaalfde boek: 'De gevonden wereld', het vijfde deel van de 'Castlefest Kronieken'. Holmes en Watson bevinden zich op Castlefest en krijgen een nieuwe zaak voorgelegd: een man die met een antieke harpoen aan een boom is gespietst. Ondertussen moet cosplayer Simone in haar ogen wrijven. Wat ze zag is onmogelijk. Boven Castlefest cirkelt een vliegend reptiel, een Rhamphorhynchus, een soort die al miljoenen jaren geleden is uitgestorven ... Verder spelen de schrijvers van Uitgeverij Macc een grote rol in het verhaal. De cover werd bekendgemaakt in een erg leuk filmpje, opgenomen in De Keukenhof. Ik kreeg het eerste exemplaar uitgereikt door mijn uitgever, en mocht vervolgens druk signeren, omdat de fans van de serie allemaal langskwamen voor een exemplaar.


Heel bijzonder was in juli het verschijnen van het nieuwste nummer van Cyaegha, een Engels tijdschrift gewijd aan Lovecraftiaanse verhalen. Deze editie bevatte twee van mijn verhalen uit 'Lovecraft in de polder'. 'De gele veeg' werd vertaald als 'The Yellow Smear' en 'Spelavond' als 'Game Night'. Mijn eerste internationale publicaties! Het nummer bevat meer verhalen van Nederlandstalige auteurs en van de redacteur begreep ik dat hij mijn verhaal 'De meester van de delta' ook wil publiceren. 
Nog een mooi wapenfeit was dat de eerste verhaleneditie uitkwam van de HSF, het tijdschrift van de NCSF dat onlangs werd vernieuwd. Mijn verhaal 'Wraakneming', over de enige overlevende van een aanval op een ruimtestation, was het openingsverhaal!
En dan was er nog de langverwachte publicatie van 'De horizonvreter'. Ik had de hoop al bijna opgegeven, want oorspronkelijk zou het tijdschrift in december 2017 verschijnen. Maar het is de redactie toch gelukt! Mijn verhaal 'Het moeras', waarin een reus met geheugenverlies wordt achtervolgd door mysterieuze entiteiten, heeft hierin een mooi plekje gevonden. De presentatie vond plaats tijdens het evenement '10 seconds to liftoff' in boekwinkel WALTER in Arnhem. Als deel van het programma mocht ik een passage voorlezen uit mijn verhaal 'De droom' uit 'Het teken in de lucht'. Je kunt het nummer bestellen voor 8,40 euro (inclusief verzendkosten) door een mail naar dehorizonvreter@gmail.com.
Verder plaatste ik op Sweek weer een verhaal 'uit de oude doos'. Ik schreef 'Wraak' in 2000, gebaseerd op een eerste versie van het eind van mijn middelbare school-periode. Het bevat reuzenroggen in de atmosfeer van een gasplaneet en een karakter dat zo komt weggelopen uit Moby Dick ...

Ik mocht de afgelopen maanden ook weer aan een paar leuke interviews meewerken. In het Godijn Publishing Boekencafé verscheen om te beginnen het tweede deel van een interview  over mijn eerste SF bundel 'Conquistador', de thema's van de verhalen daarin en ook de Klimaatbundel waar ik met veel andere schrijvers samen aan werk!
Nakita P Veltman van boekenblog Nakita's Library vroeg mij het hemd van het lijf, over hoe ik begon met schrijven, welk boek mijn favoriet is, waarom ik van lezen houd en hoe sommige projecten van me tot stand kwamen ...
Ik was in Augustus schrijver van de maand op de boekenblog 'Bookstamel'. Daarbij hoorde ook een interview. Waar haal ik mijn inspiratie vandaan, schrijf ik liever romans of korte verhalen, welke schrijvers zijn mijn helden, wat vind ik zelf mijn beste boek en meer lees je op de blog!
Het tweede 'Maccazine' kwam online - het tijdschrift van Uitgeverij Macc. In dit nummer meer over de reeks 'Castlefest Kronieken' en een artikel van mijn hand over dinosaurussen, waarom die mij zo fascineren en welke rol ze spelen in mijn verhalen.
Op Fantasy-schrijven verscheen tenslotte mijn nieuwe essay 'Terug naar de speeltuin van de verbeelding: the New Pulp'. Pulp heeft een slechte naam gekregen, maar ik geniet van de kleurrijke verhalen, ongeremde fantasie en spannende actie van die verhalen. En daarin blijk ik niet de enige!

Er kwam al een eerste recensie van 'De gevonden wereld' online van de hand van Ferry Visser en hij vindt het een geslaagd eerbetoon aan Arthur Conan Doyle! 'Omdat de spanningsboog hoog ligt is het erg meeslepend. De schrijver slaagt er in om op de juiste manier met een uitstekende filmische afwisseling de aandacht van de lezer vast te houden. De sterke beeldende schrijfstijl draagt hier ook aan bij, want dit zorgt er voor dat de lezer het verhaal als een film voor zich ziet.'

Mijn SF-roman 'De afvallige ster' viel in de smaak bij recensente Tazzy Jeninga. Ze gaf hem zelfs vijf sterren! 'Het is ontzettend gaaf. Ik ben er trots op, dat dit van Hollandse bodem komt. Het is een Hollywoodfilm waardig! Deze science fiction kan ik iedereen aanraden. Bomvol spanning en misschien ook herkenbare dingen.' 
Ook Biblion was over het boek te spreken. 'Een korte SF-roman van de auteur die eerder onder meer SF-verhalenbundels en het fantasytweeluik 'De Krakenvorst' publiceerde ... Een traditioneel, goed verteld sciencefictionverhaal.'
Ook de recensie van 'De afvallige ster' van Paul van Leeuwenkamp uit Fantastische Vertellingen verscheen op Hebban, met als titel 'Johan Klein Haneveld op lichtsnelheid'. 
Mijn bundel 'Het teken in de lucht' werd niet vergeten! Een nieuwe recensie verscheen op Goodreads. 'Johan Klein Haneveld schrijft zeer vlot, zeer leesbaar en houdt het toegankelijk genoeg ... Deze bundel bevat ook genoeg variatie ... Lang verhaal kort: een aanrader, wat mij betreft. Deze bundel helpt om Nederlands(talig)e SFF wat beter op de kaart te zetten.' Let op, de recensie bevat wel spoilers! 
De recensie van Paul van Leeuwenkamp over dit boek kwam op Hebban, met de titel: 'Net geen Nederlandse Foundation-trilogie'. 
Op boekenblog Bookstamel verscheen een bespreking van 'De Krakenvorst, boek 1: Keruga'. 'Wat ik mooi vond aan het boek is dat elk personage in het verhaal meer over zich zelf ontdekt. Ik ben dan ook reuze benieuwd hoe het met de personages gaat aflopen en of ze hun doel zullen gaan bereiken.'

In een recensie van de bundel 'Onthullingen' werd ook mijn verhaal 'Grafplaneet' genoemd! ‘Dat Johan Klein Haneveld korte verhalen kan schrijven wist ik al door zijn eerdere bundel Conquistador. Hij timmert hard aan de weg als Prins van de science fiction. Ik zie hem nog wel eens King of SF worden. Heerlijk verhaal weer in een voor hem vertrouwd genre.'

De afgelopen maanden heb ik ook weer veel kunnen schrijven. Samen met Theo Barkel werk ik aan 'De quantumdetectives' - een futuristische thriller, met actie, horror, humor en ook een beetje actualiteit. Ondertussen hebben we al 49.980 woorden geschreven, dus we naderen ons doel van ongeveer 60.000 woorden. 
Maar ik heb ook enkele korte verhalen kunnen schrijven. Ik ben namelijk gevraagd om mee te werken aan een leuk nieuw project uit de koker van Mike Jansen. Daarvoor produceerde ik een verhaal van 2150 woorden, over een donkere wereld, een wetenschapper die spontaan ontploft en een zombiemammoet.
Ik schreef nog een ander horrorverhaal (4.456 woorden). Het begint onschuldig, met een steentje dat tegen de schoen van de hoofdpersoon aanrolt, zodat hij het weer wegschopt. Maar zo onschuldig eindigt het natuurlijk niet ...
Mijn nieuwste verhaal (3463 woorden) was  voor de bundel met klimaatverhalen die ik samenstel voor Uitgeverij Macc. In dit verhaal probeerde ik fantasy en SF met elkaar te vermengen en koos ik voor een ongebruikelijke hoofdpersoon.

Op 7 september komt mijn volgende boek uit, mijn novelle 'Plastic vriend'. Dit is een zogenoemd 'Godijntje', de tweede in een serie mini-romans van Uitgeverij Godijn. 'Plastic vriend' is een ziltpunkverhaal. In het overstroomde Nederland leven mensen op vlotten en vissen naar plastic dat ze in hun 3D-printers gebruiken. Een van hen stuit echter op een uitzonderlijk voorwerp en dat wordt het begin van een bijzondere vriendschap. De royalty's van dit boek gaan naar de Plastic Soup Foundation, ter bestrijding van de plasticvervuiling in de oceanen. Je kunt het alvast bestellen via de website van Godijn, dan krijg je na 7 september een gesigneerd exemplaar toegestuurd.
In november zal vervolgens mijn boek 'IJsbrekers' verschijnen, het vijfde deel van de reeks 'De zwijgende aarde'. De cover kwam afgelopen maand online. Ik ben er erg trots op. Waarschijnlijk komt er een officiële boekpresentatie waarin alle vijf de delen aan de lezers worden voorgesteld!




Daarnaast komt binnenkort het 51e nummer uit van Fantastische Vertellingen. In dit nummer geen verhaal van mijn hand, maar wel twee recensies, een essay over de kenmerken van geslaagde sciencefiction en drie strips van mijn nieuwe reeks 'Schrijversperikelen'. Je kunt het nummer hier bestellen. Leuk om te melden is dat mijn SF-verhaal 'De dans van de inktvissen' en mijn gedicht 'Oordeel' worden geplaatst in Fantastische Vertellingen nr 53 (maart 2020). In nr 54 verschijnt mijn SF-verhaal 'Ecosysteem'. Bij beide verhalen komt ook een illustratie van mijn hand! Als je een abonnement neemt hoef je niets te missen.
In september verschijnt de Engelstalige bundel 'Dreamtime damsels & fatal femmes' - daarvoor mocht ik mijn verhaal 'Sacrificed to the dragon' aanleveren. Ik hou jullie op de hoogte, ook over de bestelinformatie! 
Verder bleek mijn verhaal 'De gele veeg' te zijn geselecteerd voor de nieuwe 'Edge.Zero'-bundel! Daar ben ik ook heel erg trots op!