dinsdag 18 december 2018

'De afvallige ster' is uit, drie nieuwe essays en recensies van 'Het teken in de lucht' en 'Acmala'

Weer vlogen twee maanden voorbij! Het hoogtepunt wat mij betreft was wel vrijdag 7 december. Toen vond in Dongen de officiële presentatie plaats van mijn elfde boek, de SF-roman 'De afvallige ster'. Ik ben heel trots op deze roman. Volgens mij is dit het beste boek dat ik tot nu toe heb geschreven. Het combineert SF-thema's als Dysonbollen, buitenaards leven en intelligente materie met persoonlijke thematiek zoals pesten en hoe daarmee om te gaan. In het boek komt politieagent Mogart Silvon  tijdens een missie een mysterieus symbool tegen. Het is het begin van een spoor, dat hem uiteindelijk leidt tot voor de grote godin Firona. Nu krijgt hij van haar een bijzondere opdracht. Om te achterhalen wat er is gebeurd met haar zoon, reist Mogart naar een andere wereld. Een omgeving waar vreemdsoortige wezens over de velden dwalen, op hol geslagen technologie het leven bedreigt, en de mysterieuze zwarte god het voor het zeggen heeft....
'De afvallige ster' is te vinden op Goodreads en op Hebban. Daar kun je aangeven dat je het boek wilt lezen en uiteindelijk een beoordeling of bespreking achterlaten. (Dat geldt ook nog steeds voor mijn andere boeken!)
Je kunt het boek bestellen op de webshop van Uitgeverij Macc, of overal waar boeken te koop zijn!
Als je eerst een voorproefje wilt lezen om te kijken of het wat voor je is, kun je terecht op de blog 'Ik hou van horror, fantasy en spanning.'

Korte verhalen van mijn hand verschenen deze maanden ook. Zo stond mijn verhaal 'De ijzeren heuvel' in het blad 'The Flying Dutch' van de gelijknamige Star Trek-vereniging. In dit verhaal trekt een groep mensen rond op een onherbergzame planeet. Om te overleven hebben ze veel van de verworvenheden van de beschaving achter moeten laten. Toch kunnen ze niet vergeten waar ze vandaan kwamen. Inmiddels heb ik gehoord dat 'The Flying Dutch' mijn verhaal 'De laatste verkenner' ook wil publiceren! Dat komt uit in 2019.
Op Sweek plaatste ik weer een verhaal 'uit de oude doos'. 'Ondergronds' schreef ik toen ik twintig was. Na een kernoorlog heeft de mensheid zich in gangenstelsels teruggetrokken. Na zeshonderd jaar falen de lichten, maar is het al wel veilig om naar het oppervlak terug te keren?
Op 7 december, tegelijk met 'De afvallige ster', kwam ook de bundel 'Verhalen vertellers' uit. Deze bundel van uitgeverij Macc bevat SF- en fantasyverhalen. Van mijn hand is mijn verhaal 'Symbiose' opgenomen - over een planeet waar de evolutie een ander beloop heeft gehad als bij ons ... Ik schreef er zelf al een recensie over. Je kunt de bundel onder andere bestellen bij de uitgever.
Het nieuwe nummer van Fantastische Vertellingen verscheen ook in december! Dit keer stond er geen verhaal van mijn hand in, maar wel drie van mijn recensies over recente boeken. Verder goede verhalen, tekeningen en een mooi essay over J.G. Ballard. 

Er verschenen de afgelopen maanden drie essays van mij op Fantasy-schrijven.nl. De eerste ging over het fenomeen 'mozaïekroman'. Oftewel: 'Hoe kleine brokjes verhaal, toch een roman kunnen vormen'. Het kan een verhalenbundel zijn met verhalen die samen een grotere geschiedenis vertellen, of delen die op een andere manier samenvallen, zoals in Cloud Atlas.
Ik schreef ook een stuk over een nieuw genre in de fantastische literatuur - 'New weird: een beetje vreemd, maar wel lekker' - over de verhalen van onder andere China Miéville die buiten de gebaande paden treden en 'de clichés van het fantastische verdraaien om ze in te zetten voor verontrustende in plaats van vertroostende doeleinden'.
In mijn derde essay, 'Het grote plaatje van Stephen Baxter en Alastair Reynolds', besteedde ik aandacht  aan twee van mijn favoriete schrijvers (beide net als ik geïnspireerd door Arthur C. Clarke). Ik besprak het achterliggende wereldbeeld van hun SF-verhalen en hoe dat tot hoop of juist tot wanhoop leidt.
Begin januari verschijnt mijn volgende essay over de Nederlandse klassieker 'Kinderen van Moeder Aarde' van Thea Beckman.

In mijn vorige tweemaandelijkse blogbericht vertelde ik over mijn nieuwe boeken 'Het teken in de lucht' en Acmala'. Ondertussen komen de eerste reacties van lezers online en die zijn overwegend enthousiast. Op Hebban verscheen bijvoorbeeld de officiële Hebbanrecensie van 'Het teken in de lucht'! 'Klein Haneveld beschrijft kleinmenselijke emoties binnen een immens en steeds uitdijend universum ... Alle verhalen zijn zonder uitzondering van een hoog niveau, zowel inhoudelijk als qua taalgebruik. Dit is een gerijpte bundel en dat komt de kwaliteit ten goede. Een aanrader voor de fans van korte sciencefictionverhalen.'
Ook Ferry Visser las 'Het teken in de lucht' en was enthousiast: 'Negen meeslepende sciencefiction verhalen, die bewijzen dat Johan Klein Haneveld naast een originele, ook technisch een geweldige schrijver is ...'
De bundel was vervolgens 'Boek van de maand' op Vreemde Werelden, en kreeg een lovende bespreking. 'Klein Haneveld heeft grote voetstappen te vullen (denk aan bijvoorbeeld Frank Herberts Duin-serie of De Foundation-boeken van Isaac Asimov) en hij doet dit met verve ... Wie denkt dat er in het Nederlands geen goede sciencefiction geschreven kan worden, krijgt om zijn of haar oren met deze bundel.'
Thrillers and more gaf 'Het teken in de lucht' 4,5 sterren! 'Op overtuigende wijze heeft de auteur een geloofwaardige wereld gecreëerd, waarbij je geen seconde twijfelt over de authenticiteit ... Elk karakter heeft zijn of haar eigen geschiedenis die per verhaal op hoogstaand niveau zijn uitgewerkt tot een afzonderlijk verhaal maar met een gemeenschappelijke deler ... De verhalen in Het teken in de lucht zijn meeslepend, vermakelijk en doen verlangen naar meer.'
Het hield niet op met de positieve besprekingen, want Jos Lexmond was ook lyrisch! Hij vergeleek mijn bundel zelfs met werk van SF-helden Kim Stanley Robinson en Olaf Stapledon. 'Negen verhalen steeds verder in de toekomst in deze bundel en de een nog mooier dan de ander. De allermooiste was voor mij ‘De droom’ maar dan direct gevolgd door ‘De vluchteling’ en het titelverhaal ‘Het teken in de Lucht’. Maar… alle anderen zijn zeer zeker niet te versmaden en doen je alweer hunkeren naar meer!'
Ook Biblion was over de bundel te spreken: 'Vlot leesbaar, zonder helden, maar met gewone mensen met gewone verlangens, door een auteur met ruime ervaring op sciencefictiongebied. Tikje melancholisch, maar zeker verrassend. Aardige SF-roman voor iedereen die geïnteresseerd is in het onverwachte.'
Er verschenen ook recensies van mijn novelle Acmala. Zo werd mijn boek besproken door de SFF-club van Hebban. De lezers waren er heel erg over te spreken. 'Ik was vooral gefascineerd door de wereld waarin dit boek zich afspeelde. Insecten die veel groter zijn dan normaal, mensetende bomen, metalen wezens die werken op muizen … Dit zijn maar enkele dingen die mijn interesse wekten.' en 'Het voelt aan alsof je een expeditieverslag leest. De Wold en haar beschrijving ligt een beetje in de lijn van verhalen zoals van Jules Verne.'
Er verscheen ook een lezersrecensie: 'Ik vind het boek erg goed geschreven, de gevechten zijn echt spannend en de personages interessant. Het is duidelijk dat Johan Klein Haneveld geïnteresseerd is in biologie en dat hij regelmatig te vinden is in dierentuinen want de omschrijving van de bijzondere flora en fauna is echt heel erg goed gedaan!'
De officiële Hebbanrecensie van de novelle was wat kritisch over de gelaagdheid van de karakters of het ontbreken daarvan, maar prees de fantasie in het verhaal: 'Een ding is zeker. Johan Klein Haneveld heeft lol gehad toen hij Acmala schreef. De novelle is misschien maar 90 pagina’s, maar het enthousiasme spat van de pagina’s.' 
NerdyGeekyFanboy schreef ook over Acmala: 'Acmala is in ieder geval een uitstekend boek voor avonturiers die op expeditie willen gaan naar een onbekende en gevaarlijke plek, waarna je alleen maar meer wil ontdekken!'

Het heeft nog altijd iets wonderlijks jezelf tegen te komen in de media. Op Vreemde Werelden verscheen eind november bijvoorbeeld een uitgebreid interview in twee delen met mij over mijn boeken, mijn liefde voor SF, waar ik mijn inspiratie vandaan haal, hoe het kan dat ik zoveel schrijf, wat ik in Nederland op SF- en Fantasygebied zie gebeuren en mijn eigen plannen en dromen voor de toekomst.
Verder werd ik voor de blog Hoofdstuk 12 geïnterviewd voor de rubriek 'Boekenliefhebbers in het zonnetje'. Lees alles over mijn favoriete genre, mijn top 3 van boeken, wat ik vind van de verplichte literatuurlijst, hoe ik begon met schrijven en ook mijn eerste leeservaringen.
Ik ben in december 'schrijver van de maand' op de blog van Tazzy Jeninga 'Ik hou van horror, fantasy en spanning'. Ik schreef voor haar onder andere over mijn projecten uit 2018 en mijn plannen voor 2019. 
Acmala wordt genoemd in een lijst op Hebban van SF- en fantasyboeken die je in één avond uit hebt. Het werd ook nog eens aanbevolen in de Nedermaand! Ook 'Het teken in de lucht' werd door Hebban uitgelicht in een lijst met aanraders uit 2018. Mijn naam kwam veel voorbij op Hebban, want 'Neptunus' uit 2001 kreeg een melding in deze lijst met debuutromans van Nederlandstalige auteurs!

Ik schreef ook weer nieuwe verhalen in november en december. Om te beginnen een horrorverhaal van 3984 woorden lang met klimaatverandering als thema. Een gewezen journalist zoekt in het ondergelopen Nederland naar de politicus die zorgde dat er niks tegen klimaatverandering gebeurde ... Het werd behoorlijk gruwelijk, maar goed, dat is het onderwerp zelf ook.
Van Elly Godijn hoorde ik dat Godijn Publishing begon met het uitbrengen van een serie novelles, verhalen van plm 15.000 woorden. Ik kreeg prompt inspiratie voor een Ziltpunk-verhaal. Dit nieuwe genre bevat typisch Nederlandse elementen in een wereld na de klimaatverandering. Mijn eigen verhaal volgde een plasticvisser die op een dag in zijn net iets vreemds aantreft. Het is het begin van een bijzondere vriendschap. Maar op het vaste land azen anderen ook op zijn ontdekking. Mijn uitgever was blij met mijn verhaal, en 'Plastic vriend' zoals het verhaal heet, gaat uitkomen op 11 mei 2019 op het Boek10-event dat dan plaatsvindt. De royalty's van de novelle gaan naar een organisatie die de plasticsoep in de oceanen bestrijdt.
Vervolgens produceerde ik een kort horrorverhaal van 1755 woorden over de nasleep van een sessie 'Call of Cthulhu', geheel verteld middels een telefoongesprek. Het wordt gepubliceerd in een heel gaaf project op initiatief van Mike Jansen, getiteld 'Lovecraft in de polder'. Nederlandstalige auteurs zijn uitgenodigd om verhalen aan te leveren voor deze horrorbundel. Ik heb drie verhalen opgestuurd die alle drie geplaatst zullen worden. De bundel zal nog in 2018 verschijnen. Ik kijk er erg naar uit! Wil je meer weten, volg dan de Facebookpagina!
Eind november voltooide ik een kort verhaal van 2021 woorden, over het afsterven van het koraal op het Groot Barrière Rif. Het was leuk om weer eens over duiken te schrijven.
Ik bleef in horrorsferen voor mijn volgende verhaal van zo'n 2811 woorden. Inspiratie was het fenomeen van de bloedwaterval in de McMurdo-valleien op Antarctica. We weten al sinds Lovecraft dat op de zuidpool gevaarlijke geheimen schuilen. Hier komt een daarvan aan de orde ... Beide zijn bedoeld voor mijn bundel 'Verontrustende verhalen' die in 2020 uitkomt.

Regelmatig plaats ik tekeningen die ik maak bij mijn verhalen. Ik heb de tekeningen die ik het afgelopen jaar gedeeld heb verzameld op Pinterest.
Ik mocht in november eindelijk bekendmaken dat ik samen met vijf andere SF-auteurs werk aan een project voor uitgeverij Quasis, getiteld: 'De zwijgende aarde'? Deze serie omvat vijf sciencefictionromans die zich afspelen in dezelfde toekomst. Elk verhaal geeft een nieuwe kijk op de thema's en gebeurtenissen. Zelf schrijf ik het vijfde deel, 'IJsbrekers' over cyborgzeemeerminnen en -mannen onder het ijs van Europa. De trailer van het project vind je op Youtube.
In januari verschijnt de derde verzamelbundel van 'Historische verhalen'. Daarin wordt mijn verhaal 'De schone boekanier' opgenomen, samen met de historische achtergrondinformatie die ik leverde.

Op het gebied van evenementen was het de afgelopen twee maanden redelijk rustig (gelukkig, want de griep bleef me een beetje achtervolgen). De dag na de boekpresentatie stond ik in het Archeon in Alphen op het Yulefest. Dizary-uitgever Patrick Berkhof had me uitgenodigd. Het was leuk om met lezers te spreken, boeken te verkopen en voor te lezen uit eigen werk!
Er komen echter weer leuke activiteiten aan. Zo is er op vrijdag 25 januari een SF-middag, waar ik samen met auteurs Johan Bakker en Esther Wagenaar een boekje opendoe over het geweldige genre science fiction. En zaterdag 26 januari ben ik op Imagicon in Ede. Ik doe mee aan twee panels, een over 'historische verhalen schrijven als fantasyschrijver' en een over de staat van het genre in Nederland. Ook heb ik mijn boeken mee om te verkopen.
Op 2 maart aanstaande ben je vervolgens welkom op Fantasy/SciFi Delft! Op het programma de bekendmaking van de winnaars van de Nachtwakers-wedstrijd en de lancering van bijbehorende bundel, de nieuwe boeken van Garvin Pouw, een panel met vier Nederlandse fantasyschrijvers en een workshop van mij over het schrijven van actiescènes die je lezer bij de keel grijpen.