dinsdag 24 oktober 2017

Nieuwe verhalenbundels en mooie toekomstplannen





Mijn vrouw Bianca en ik hebben de traditie om als er een nieuw verhaal van mij gepubliceerd is een fles mede te openen. De laatste twee maanden zijn we in hoog tempo door onze voorraad heengegaan. Gelukkig heeft een van mijn broers mede maken als hobby, dus het probleem was snel weer opgelost. Maar Bianca en ik moeten misschien iets anders gaan verzinnen om het verschijnen van een nieuwe verhalenbundel te vieren. Het waren er namelijk heel wat, en er gaan de komende maanden ook nog heel wat komen.

‘Ganymedes 17’ met mijn verhaal ‘Thuisreis’ en een gedicht van mijn hand kwam al uit in augustus. De terdoopbestelling was op 9 september. Een mooie gelegenheid om de andere schrijvers te ontmoeten en een promotiefilmpje op te nemen, dat je hier kunt kijken. Heb je de bundel nog niet gelezen? Misschien dat mijn recensie je over de streep kan halen.
In september kwam ook Fantastische Vertellingen weer uit. Dit keer met mooie verhalen van onder andere Joost Uitdehaag. Geen verhaal van mij, maar wel drie boekbesprekingen van mijn hand. Fantastische Vertellingen is een erg leuk tijdschrift voor liefhebbers van SF en fantasy en een abonnement zeker waard. Voor de verhalen, maar ook voor de goed onderbouwde recensies.
In september kwam tevens de bundel ‘Rouw om mij uit’ bij uitgeverij De dochters. Deze goed verzorgde bundel bevat verhalen en gedichten over rouw en rouwverwerking. Mijn verhaal ‘De wachtende vrouw’ gaat over iemand die van de ellende in de wereld wil wegvluchten en het liefst zou slapen tot hij in een betere tijd zou ontwaken, net als de vrouw in de doorzichtige buis die hij in een grot is tegengekomen … De bundel is te bestellen via Dedochters@gmail.com.
Op geekwebsite Fantasize (aanrader om te volgen, bijvoorbeeld op Facebook) verscheen eind september mijn verhaal ‘De laatste der parafanten’ - waarin de mensheid op een andere planeet de fouten die ze hier op Aarde heeft gemaakt dreigt te herhalen. Je kunt het verhaal hier online lezen.





Begin oktober verscheen de bundel ‘EdgeZero 2017’ met de beste Nederlandse genreverhalen uit 2016. Verhalen van toppers uit het genre als Peter Kaptein, Mike Jansen, Tais Teng, Pen Stewart en Floris Kleijne en mijn verhaal ‘De ijzeren vrucht’. Hierin denkt een zakenman dat zijn kapitalistische principes nog een verleiding kunnen zijn voor iemand die leeft in een ‘zero marginaal cost society’. De bundel kwam uit in twee versies (ook een speciale editie van het tijdschrift Wonderwaan) en de verhalen zijn ook nog eens online te lezen (inclusief het mijne).
Op 7 oktober was ik aanwezig op het Bergs Cultuur Festival in Bergen op Zoom, samen met andere schrijvers, schilders, fotografen, dansers en zangers. Het was een groot feest. Ik mocht er een korte lezing verzorgen over SF en fantasy en waarom we als mensen deze verbeeldingsliteratuur nodig hebben. Bovendien verscheen speciaal voor het festival de bundel ‘Verwoord’ met bijdrages van alle aanwezige schrijvers en dichters. Ik droeg er een kort horrorverhaal aan bij, getiteld ‘Eenwording’.

En daar houdt het niet op. In november verschijnt de bundel ‘Wereldscheppers’  met verhalen van Nederlandse schrijvers die zijn geïnspireerd door SF-schrijver Jack Vance. Mijn verhaal ‘De komst van de tovenaar’ staat hierin.
Uitgeverij Godijn Publishing brengt op 9 december tijdens de presentatie van de nieuwe Boek10-serie een verhalenbundel uit op basis van de schrijfwedstrijd met als thema ‘Influisteraar’. Mijn verhaal ‘De ruisreizigers’ staat op de longlist en maakt kans in de bundel te komen.
Verder komt in december het tijdschrift Fantastische Vertellingen weer uit, met opnieuw twee boekbesprekingen van mijn hand, en mijn verhaal ‘Het vuur vanuit het diepe woud’. En dit keer worden ook twee tekeningen geplaatst die ik bij het verhaal gemaakt heb. Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat er ook een recensie van ‘Conquistador’ in komt. Als je nu een abonnement neemt, weet je zeker dat je het blad in december ontvangt!
Ik had al een verhaal aangeleverd voor de bundel ‘Tenenkrommende vertellingen’ van uitgeverij Fantastische Vertellingen, die verschijnt in januari 2018, namelijk ‘De gangen’. Maar ik besefte dat ik nog een verhaal had geschreven dat aan de omschrijving ‘tenenkrommend’ zou kunnen voldoen. Dat heb ik opgestuurd en ook dat is geaccepteerd voor publicatie. Dus ook ‘Slaap der rechtvaardigen’ zullen jullie in deze bundel tegenkomen.
Er liggen verder nog verhalen van mij bij de redactie van De Horizonvreter, FantasyWereld en De Futurist, waarvan ik nog niet weet of die geplaatst gaan worden.

Er staan echter ook grotere verhalen op de planning. Ik heb op mijn blog al de cover van ‘De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon’ laten zien. De afgelopen maanden heb ik me nog een keer over het manuscript gebogen en het met de opmerkingen van de redacteur ernaast wat verder opgepoetst. Het is er alleen maar beter van geworden. En een klein beetje bloederiger. Vandaag hoorde ik van mijn uitgever dat het boek eind november gaat uitkomen, op tijd voor de feestdagen. Wil je het met Sinterklaas aan iemand cadeau doen (of geef je liever ‘boek 1: Keruga’), laat het me weten, dan stuur ik je een gesigneerd exemplaar. Er komt een officiële boekpresentatie, waarschijnlijk samen met een ander boek van Macc, en een filmvertoning - daarover laat ik jullie zo snel mogelijk meer weten!
Ondertussen ben ik begonnen met het redigeren van mijn tweede  verhalenbundel ‘Het teken in de lucht’, die in september 2018 zal uitkomen bij Godijn Publishing als deel van Boek10 2018. Deze verhalenbundel van negen samenhangende verhalen zal ook weer voorzien zijn van een cover getekend door mijn beste vriend, Cornell Göksu, die al hard aan het werk is aan een prachtige plaat. Ondertussen blijven er positieve reacties komen op mijn bundel ‘Conquistador’, zo werd ik door iemand ‘de Asimov van de lage landen’ genoemd … Bestel de bundel bij Bol, of bij Godijn Publishing, voor een inspirerende reis door de toekomst.
Eind 2018 zal Macc mijn SF-roman ‘De afvallige ster’ uitbrengen, en dan mag ik in 2019 het vijfde deel van de Castlefestkronieken schrijven. Vandaag hebben Theo Barkel en ik samen gebrainstormd over de thema’s van de tweede Castlefestkroniekentrilogie en binnenkort kunnen we wat het verhaal betreft hopelijk een tipje van de sluier oplichten …

Het waren weer twee drukke maanden op promotiegebied. Het eerste weekeinde van september stond ik bij Macc in de stand op de Comic con in Amsterdam. Wat extra leuk was, waren de schrijverspanels waarbij ik betrokken was. Op zaterdag nam ik deel aan een panel over science fiction, op zondag was er een panel over schrijftechnieken. Het was leuk om samen met andere schrijvers over het vak te praten en samen met het publiek na te denken over de stand van zaken met betrekking tot SF in Nederland. Volgens mij wordt het tijd voor een opleving! Voor Fantasize schreef ik trouwens een blog over mijn ervaringen en het panel!
Zondag 24 september stond ik (flink verkouden) op Elfia in Arcen in de stand van Godijn Publishing. Het was een flinke reis om er te komen, vooral omdat er geen directe verbinding was naar Venlo, maar het was wel heel gezellig en er waren heel wat mensen die mijn boeken wilden kopen. Ook ‘Conquistador’ bleek behoorlijk populair!
Oktober was behalve het Bergs Cultuur Festival de maand van de Gothic & Fantasy Beurs in Rijswijk. Daar stond ik één dag met Godijn Publishing en één dag met Macc, maar beide dagen waren gezellig en ik had de kans met veel lezers te praten over SF en het plezier van boeken.
Komende maanden is het iets rustiger, maar 18 november sta ik met Godijn Publishing op de Comic con in Utrecht en het weekeinde 25 en 26 november ben ik aanwezig op de Castlefest wintereditie in Lisse.

Mijn vrouw klaagt soms dat ik sneller schrijf dan zij kan lezen. Ik schreef in september een nieuw kort verhaal, dat zich afspeelt in de verre toekomst, als de zon een rode reus is geworden, en verder produceerde ik de afgelopen twee maanden weer een aantal stukken voor blogs en websites.
Voor Fantasize ben ik bijvoorbeeld een maandelijkse blog begonnen. In de eerste aflevering schreef ik over mijn vijf favoriete actiescènes - dit omdat het titelverhaal uit mijn bundel ‘Conquistador’ de beste actiescène bevat die ik tot nu toe heb geschreven.
De tweede aflevering gaat over het slot van de SF-klassieker ‘The time machine’ van H.G. Wells en waarom ik het jammer vind dat de verfilmingen van het boek juist dat deel van het verhaal weglaten.
Ik las de afgelopen maanden de eerste negen Ganymedesbundels en maakte een blogbericht waarin ik al mijn recensies van de bundels op een rijtje zette.
Tenslotte mocht ik voor de rubriek Verhalenwevers op de Hebban groep ‘We love Sci-Fi & Fantasy’ een aflevering schrijven voor het spannende vervolgverhaal ‘Houten hart’. In dit feuilleton gaan bekende en minder bekende SF- en fantasyschrijvers aan de haal met een idee van Roderick Leeuwenhart, namelijk een wereld waarin hout aan de basis staat van de technologische ontwikkelingen. Mijn aflevering, ‘In het rijk van de steenvorsers’, was alweer het tiende deel.




Tot zover de ontwikkelingen op schrijfgebied. Over twee maanden een nieuw bericht, en dan is 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' ondertussen uitgekomen!