dinsdag 27 juni 2017

Recensies voor 'Conquistador' en nieuw boek in wording

Als ik ga zitten om mijn tweemaandelijkse nieuwsbericht te schrijven, lijkt het altijd alsof er veel meer tijd is verstreken dan maar acht of negen weken. Kennelijk ben ik niet iemand die graag stilzit. Daarom worden deze blogs ook elke keer zo lang. Het is bijvoorbeeld nog maar zeven weken geleden dat mijn zevende boek uitkwam, de SF-verhalenbundel 'Conquistador'. Op 6 mei vond de presentatie ervan plaats op de inspiratiedag van Godijn Publishing, samen met de andere boeken uit de tweede Boek10-reeks. Ik had voor de gelegenheid mijn fantasykostuum uit de kast getrokken en hield een bevlogen toespraak(je) over de betekenis van sciencefiction juist in onze tijd. Daarna mocht ik boeken signeren, altijd een mooi moment. De dag erna moest ik direct vroeg op om in Vaassen op de middeleeuwse markt bij kasteel Cannenburgh te staan, in de kraam van de aardige mensen van Anderwereld (waar ik direct ook een paar boeken heb gekocht). Een heel gezellige dag! Net als zaterdag 27 mei, toen ik met andere fantasyschrijvers van Godijn aanwezig was op Keltfest. Het was warm en zonnig, maar de sfeer zat er prima in. Ook verkocht ik in totaal negen exemplaren van mijn boek - voor mij een teken dat lezers heus wel geïnteresseerd zijn in verhalenbundels, en dat er bovendien ook genoeg mensen zijn die sciencefictionverhalen zoeken. Het loont de moeite tegen vooroordelen op dit gebied in te gaan. Op 4 juni op de Swan Market in Den Haag kwamen minder SF-lezers voorbij, maar het was desondanks een goede dag!

Langzamerhand komen ook de eerste recensies van 'Conquistador' online. Zo schrijft Peter Kaptein: 'Klein Haneveld is momenteel de enige Nederlandse SF-schrijver die zo consistent een SF-universum aan het uitwerken is, met een schaalgrootte die je zelfs in de Amerikaanse SF nauwelijks of niet tegenkomt ... Na ‘De zelfmoordenaar’ laat [Klein Haneveld] zien dat hij strakke plots kan schrijven, duidelijk iets te vertellen heeft en wat mij betreft duidelijk iets nieuws heeft toegevoegd met deze bundel.' Hij meent alleen dat ik in in het menselijke vlak (in een onmenselijke wereld) te veel op de rem heb getrapt en te veel van onze tijd in de toekomst laat voortbestaan.
Mike Jansen, zelf ook niet de minste SF-schrijver, is ook positief: 'Klein Haneveld vertelt zijn verhalen in een kalme, prettige, volwassen stem. Hoe complex of buitenissig zijn verklaringen ook worden, ze blijven in de meeste gevallen plausibel.... Het gevoel dat het boek mij gaf was alsof ik verhalen uit de Golden Age of Science Fiction aan het lezen was. Verhalen waarin de ‘sense of wonder’ de boventoon voert.' Misschien iets te veel Star Trek-achtige 'technobabble' en emotioneel wat vlak.
Mijn vriendin Manon van Loenen denkt daar echter wat anders over: 'De personages zijn behoorlijk geloofwaardig, ze zijn psychisch meer, dieper ontwikkeld dan ik gewend was van Johan. Het was interessant om de wereld(en) door hun ogen te bekijken, en de keuzes die ze maakten te volgen.
Het wereldbeeld is vaak somber, maar er zijn steeds sprankjes van hoop, van compassie. Spoortjes van Liefde al wordt die niet expliciet genoemd. De romantische liefde is wat houterig en neemt niet veel ruimte in. De passie en liefde voor de natuur spatten er vanaf.' Ze was aangenaam verrast door voor haar nieuwe en onvoorstelbare werelden.
Heb je het boek al gelezen? Laat dan ook een recensie achter! Heb je het boek nog niet? Het is heel eenvoudig te bestellen bij uitgeverij Godijn Publishing, of bij je (internet) boekwinkel.

Ik schreef de vorige keer al dat er ook weer korte verhalen in de pijplijn zaten. Zo verscheen vorige maand het nieuwsblad van Star Trek-vereniging 'The Flying Dutch' (zelf ook The Flying Dutch geheten) met daarin mijn verhaal 'In elkaars ogen'. Mooi geillustreerd ook! In een verre toekomst verschuilt een vrouw op de vlucht voor piraten in een oud ruimteschip. Dat heeft echter zo haar eigen plannen met haar ...
Verder kwam het nieuwe nummer uit van Fantastische Vertellingen, nummer 42 alweer, waarin mijn verhaal 'Het plotselinge woud' was gepubliceerd, ook weer met mooie illustraties. Het betreft een klassiek SF-verhaal waarbij de bemanning van een verkenningsschip is geland op een kale planeet. De volgende dag is er echter een compleet woud om hen heen opgeschoten. Een biologe ontdekt dat er meer aan de hand is ... Verder had ik weer twee uitgebreide boekbesprekingen aangeleverd, die ook zijn geplaatst.
Bij dit nummer was ook de nieuwste Tjonge bijgesloten, het kleinste tijdschrift van Europa! Abonnees op Fantastische Vertellingen ontvangen het gratis. Hierin stond mijn korte verhaal 'Sensory deprivation'. Een man die zijn vriend geld heeft geleend komt kijken waaraan hij het heeft besteed. Het blijkt een 'sensory deprivation tank' te zijn. Hij is getuige van een bijzonder experiment ...
Ik kan voor iedereen met liefde voor fantastische verhalen (SF, fantasy en horror), en voor Nederlandse schrijvers, een abonnement op Fantastische Vertellingen van harte aanraden. Het is niet duur en je ontvangt eigenlijk elke drie maanden een boek van meer dan 100 pagina's, vol verhalen, tekeningen en recensies! Je wordt ook nog eens op de hoogte gehouden van berichten over andere publicaties van St. Fantastische Vertellingen, zoals de Ganymedes-jaarboeken.

Deze zomer komt ook weer een Ganymedes-bundel uit, nummer 17 alweer, en ik wacht met spanning op bericht of mijn verhaal daarvoor is geaccepteerd. Ook zal de bundel met 'Tenenkrommende verhalen' waarvoor ik mijn verhaal 'De gangen' had ingestuurd, ergens de komende maanden verschijnen. Ik heb daarnaast weer een verhaal opgestuurd voor Fantastische Vertellingen, 'Het vuur vanuit het diepe woud' en hoop dat die misschien nog dit najaar kan worden geplaatst.
Verder is mijn verhaal 'De wachtende vrouw' geaccepteerd voor de bundel 'Rouw om mij' van uitgeverij De Dochters en heb ik mijn Lovecraftiaanse verhaal 'De Ruisreizigers' ingekort en opgestuurd voor de verhalenwedstrijd van Godijn Publishing met als titel 'De influisteraar'. De beste 25 verhalen komen n een bundel te staan met die titel, dus ik ben heel benieuwd! Daarnaast heb ik mijn korte verhaal 'Slaap der rechtvaardigen' ingezonden voor de wedstrijd van uitgeverij AquaZZ met als thema 'droomverhalen'. Mijn verhaal was eerder een nachtmerrie, maar dat mag de pret niet drukken. Mijn hoop is in de bundel te komen die op basis van deze wedstrijd zal uitkomen.
En wie weet krijgt een van mijn verhalen ook een plek in de nieuwe Edge.Zero-collectie. Ik weet al wel dat een verhaal van mij door is naar de 'longlist', dus de kans is er zeker. Ik hou jullie op de hoogte!

Van Theo Barkel van Uitgeverij Macc heb ik het contract gekregen voor mijn volgende boek 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon'. Hij is ook al bezig met de redactie ervan en dat betekent dat ik binnenkort kan gaan beginnen met het herschrijven. Ik heb er zin in! Verder sta ik komend weekeinde met Macc op de boekenmarkt in Dordrecht, het weekend daarna op de Comiccon in Gent, het eerste weekeinde van augustus op vrijdag en zaterdag op Castlefest (de zondag ben ik er ook, maar loop ik er met Bianca), en het weekeinde daarna weer naar België voor Elftopia. Een druk festivalseizoen en ik hoop veel lezers voor mijn boeken enthousiast te kunnen maken!
Ook mijn negende boek staat al in de planning. Mijn verhalenbundel 'Het teken in de lucht' zal in het voorjaar van 2018 uitkomen als deel van het vierde Boek10-project. De verhalen heb ik geschreven in de periode 2008 tot 2012, maar het idee ervoor had ik al veel eerder. Het begon met de realisatie dat de toekomstverhalen in de christelijke omgeving waarin ik opgroeide nooit heel hoopvol waren, maar een heel grimmig beeld schetsten van de eindtijd. De 'hemel' die daarna zou komen werd nooit goed uitgewerkt en wat erover gefantaseerd werd sprak mij in elk geval niet aan. Ik heb het daarom op mij genomen eens door een sciencefiction-bril naar deze profetieën te kijken en een toekomstbeeld te schetsen dat wel degelijk hoopgevend is. Oh, en het idee dat de afgrond waarin de duivel voor 1000 jaar wordt opgesloten, een zwart gat blijkt te zijn, kon ik natuurlijk niet onuitgewerkt laten! Ik ga het manuscript in het najaar nog eens redigeren en dan opsturen naar de uitgever.
En dat is nog niet alles: mijn non-fictieproject 'Betrapt op de waarheid', met dertig essays over films, ligt bij een uitgever die er serieus naar aan het kijken is, en ik ben sinds twee weken begonnen met het schrijven van een nieuwe roman, nadat ik in mei vijf korte verhalen had geschreven (een record voor mij). Dit wordt een sciencefictionroman. Niet een thriller in de ruimte, zoals 'Neptunus' of 'De derde macht', maar een verhaal vol 'harde SF', met Dysonbollen, vormen van groepsbewustzijn, robots, buitenaardse wezens en ga zo maar door. Daarnaast wil ik het een diep persoonlijk verhaal maken, waarin thema's als pesten en veeleisende ouders op de voorgrond treden. Een uitdaging! Het voelt echter heel goed weer aan een langer verhaal te werken en de inspiratie borrelt. Het tweede hoofdstuk is al af en daarmee ben ik al over een kwart van het geheel.
Tenslotte ben ik er trots op dat ik door Jasper Polane gevraagd ben om mee te werken aan een heel bijzonder SF-project. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar samen met andere schrijvers, allen met een liefde voor sciencefiction, gaan we iets heel tofs neerzetten! Binnenkort zullen we voor het eerst bij elkaar komen om plannen te gaan smeden. En ik heb hiervoor al schrijftijd apart gezet in mijn agenda.

In mei verscheen een uitgebreid interview met mij op Connies Boekenblog - over welke boeken ik graag lees, welk boek ik had willen schrijven en waar je mij 's nachts voor wakker kunt maken. Voor de blog van Tazzy Jeninga 'Ik hou van horror, fantasy en spanning' schreef ik weer een gastblog, ditmaal over mijn 10 favoriete (of althans heel goede) SF-verhalen. Ik werkte mee aan een artikel over boekenblogs op Zon en Maan, en schreef op mijn eigen blog over de inspiratiebronnen voor elk verhaal uit 'Conquistador'. Binnenkort ga ik van start als vaste maandelijkse blogger op de leuke website Fantasize.

Over twee maanden een nieuwe update van mijn projecten. Wil je tussendoor op de hoogte blijven, volg me dan op Facebook op Johan Klein Haneveld, schrijver, of op Twitter: @JohanKH.