dinsdag 1 januari 2019

Een tot de nok toe gevuld 2018 en al weer veel plannen voor 2019

Het leek gisteravond alsof er oorlog was uitgebroken. De hele avond door geratel, afgewisseld met luide knallen die het glas in de sponningen lieten ratelen. En om twaalf uur hadden Bianca en ik moeite om te zien of nu echt de jaarwisseling plaatsvond, want er was al zoveel vuurwerk zichtbaar de hele tijd. Gelukkig is de rust nu heerlijk teruggekeerd. Vandaag staan er voor ons Disneyfilms op het programma en oliebollen en appelbeignets, en natuurlijk mijn jaarlijkse nieuwjaarsbericht, een traditie die ik al volhoud sinds het begin van deze blog in 2009. Ik heb echter besloten de inleiding dit jaar wat korter te houden om jullie niet te vermoeien met uitgebreide beschouwingen over de toestand in de wereld (kon beter) of mijn zorg over het klimaat en het milieu (ik heb genoeg inspiratie voor apocalyptische verhalen). Ik zal dit keer dus maar met de deur in huis vallen:
2018 was een geweldig jaar op schrijfgebied. Er kwamen niet een, niet twee, maar drie boeken van mij uit. Om te beginnen eind september mijn SF-verhalenbundel 'Het teken in de lucht', waarvoor ik het idee al bijna vijftien jaar geleden had, en tien jaar geleden het eerste verhaal schreef. Er verschenen ook al meerdere recensies, zonder uitzondering positief! Verder vroeg Patrick Berkhof me in het voorjaar of ik een verhaal wilde schrijven dat zich afspeelde in zijn Wold van Dizary. Ik had zijn boek gelezen en vond dat inspirerend, dus ik zei graag 'ja'. Mijn novelle 'Acmala' kwam uit in oktober en werd ook enthousiast ontvangen. Patrick en ik werden bovendien geïnterviewd voor het AD (de Zoetermeerse editie) waar fantastische foto's bij verschenen. In december verscheen tenslotte mijn SF-roman 'De afvallige ster', waar ik persoonlijke thematiek als pesten (dit was de eerste keer dat ik over mijn pestverleden kon schrijven) verbond met grootschalige SF-ideeën. De boekpresentatie was een feestje en ik wacht met spanning op de eerste recensies.
Korte verhalen van mijn hand werden gepubliceerd op de websites De Futurist en Historische Verhalen, in de tijdschriften Fantastische Vertellingen en The Flying Dutch en in de bundels Tenenkrommende Verhalen, Historische Verhalen II, Fantastic Story Competition, Achterblijvers, Aangenaam, Grijze Klever, Verhalen Vertellers en Lovecraft in de polder (drie stuks!). Ook stond er in Ganymedes 18 een gedicht van mijn hand! Ik plaatste verder drie verhalen 'uit de oude doos' op Sweek.
Elke maand verscheen dit jaar van mij een essay over een aan SF of fantasy gerelateerd onderwerp (eerst op Fantasize en toen die site ophield te bestaan op Fantasy-schrijven.nl). Ik was daarnaast vaste recensent voor Fantastische Vertellingen en in elke editie kwamen drie tot vier recensies van mijn hand te staan. Aan inspiratie voor nieuwe verhalen had ik geen gebrek dit jaar. Ik schreef zestien korte verhalen (vooral veel verhalen in het horrorgenre), de korte roman 'De groene toren' (gebaseerd op een verhaal dat ik schreef als tiener maar toen in een vlaag van religiositeit weggooide), en drie novelles: 'Acmala', 'De gevonden wereld' en 'Plastic vriend'. Ik mocht ook het voorwoord schrijven bij de nieuwste Edge.Zero-bundel en vlak voor de jaarwisseling kon ik van start gaan met mijn volgende korte roman: 'IJsbrekers'. Mijn tekenhobby pakte ik ook weer op en ik maakte heel wat tekeningen bij mijn eigen verhalen.
Ik was in 2018 te vinden op een heel aantal beurzen en evenementen, van Castlefest tot Fantasy Fest. Op de Dag van het fantastische boek mocht ik een goed bezochte workshop geven over 'De stad van de toekomst' en op Comic con Amsterdam zat ik in twee panels over het fantastische genre. Ik was tevens een van de juryleden voor de 'Achterblijvers'-verhalenwedstrijd en las en beoordeelde daarvoor een groot aantal korte verhalen.
Ik las dit jaar 94 boeken waarvan 44 van Nederlandse of Vlaamse auteurs. Van al die boeken schreef ik een recensie op Goodreads (die voor de Nederlandstalige boeken ook verscheen op Hebban). Ik las eindelijk de laatste twee boeken van de reeks van Steven Erikson, kon een heel aantal Euro-5 boeken lezen (jeugdsentiment) en vond onderin mijn kast een doos met SF-pockets uit de jaren 50 en 60 terug die ik ooit van een oom had gekregen - heerlijk leesplezier. Ook las ik veel mooie stripboeken (waaronder een nieuwe verstripping van 'The lost world' van Arthur Conan Doyle en nieuwe delen van de serie Konvooi). Ik vond het jaar op filmgebied wat tegenvallen. Er zat weinig verrassends tussen, al waren 'Ready Player One' en 'Spider-Man: into the Spiderverse' wel heel erg goed. Samen met mijn vrouw keek ik de serie Star Trek Enterprise en begon ik aan The Original Series. Verder genoten we van A series of unfortunate events, en ik kon Lost in Space, Altered Carbon, Westworld en American Gods ook erg waarderen.
Er kwam geen nieuw aquarium bij dit jaar, maar wel nieuwe vissen, zoals een argusvis en de snoek Ctenolucius hujeta. We blijven verder genieten van onze dwerghamster Dipper, die niet meer ondersteboven in zijn kooi hangt (hij is al twee, dus voor een hamster al wat ouder), maar die verder net zo levenslustig is als altijd. Bianca en ik bezochten weer dierentuinen en zagen onder andere de panda's in Ouwehands dierenpark, we gingen naar musea (Teylers museum in Haarlem blijft een favoriet) en waren aangenaam verrast door Sealife in Scheveningen, en we struinden langs boekwinkels in Amsterdam. Mijn sociale leven stond op een wat lager pitje want met al mijn schrijfactiviteiten heb ik eigenlijk een dubbele baan. En dat is af en toe vermoeiend. Ik kwakkelde wat met mijn gezondheid in het najaar en leek elk virus op te pikken, maar ik had gelukkig geen bronchitis (zoals in 2017). Ik had wel een paar keer een paniekaanval, dus de uitdaging voor 2019 wordt om daarbij op tijd in te grijpen.

Voorspellingen doen voor het volgende jaar is altijd lastig. Mijn ervaring is dat het meeste niet uitkomt. Dus ik hou graag een slag onder de arm. Sommige dingen weet ik echter wel zeker. Zo komt op de Boek10-dag van Godijn Publishing op 11 mei 2019 mijn novelle 'Plastic vriend' uit in de gloednieuwe reeks van Godijntjes. Mijn novelle in het Ziltpunkgenre gaat onder andere over plasticvervuiling in de oceanen en de royalties zal ik storten op de rekening van een organisatie die daar tegen strijdt. Op Castlefest in Augustus zal het door mij geschreven vijfde deel van de 'Castlefestkronieken' uitkomen, getiteld 'De gevonden wereld'. Sherlock Holmes en dinosauriërs op het terrein van de Keukenhof! Dat wordt leuk. Dit jaar gaat ook het project 'De zwijgende aarde' van Quasis van start. Vijf SF-romans van zes schrijvers in een gedeelde wereld. Ook ik werk mee en mijn boek 'IJsbrekers', het vijfde in de reeks, verschijnt in november. Ook ligt mijn boekje 'Mieren en sprinkhanen' nog steeds bij St. Fantastische Vertellingen! Ik hoop dat dit ook dit jaar nog kan uitkomen. Korte verhalen staan op de planning in SF Terra, The Flying Dutch, Tjonge en Fantastische Vertellingen en verder in bundels als 28x Blauwe Violen, 18x Verloren zielen, Historische Verhalen III en nog meer! Verder ga ik natuurlijk door met recenseren voor Fantastische Vertellingen en essays schrijven voor Fantasy-schrijven.nl.
Ik zal weer op een heel aantal festivals en beurzen te vinden zijn dit jaar. Om te beginnen op 26 januari Imagicon in Eden, waar ik aan twee panels zal deelnemen. Daarna de Sci Fi/Fantasy dag van Godijn Publishing in Delft op 2 maart 2019. Daar geef ik een workshop over het schrijven van actiescènes. Op 11 mei op de Boek10-dag zal ik ook een workshop geven. Verder zul je me kunnen tegenkomen op onder andere Elfia, Keltfest, Fantasy Fest Rijswijk en Castlefest. Collegaschrijver Sonn Franken heeft een mooi idee voor een schrijversgilde, dus misschien zie je me met die groep schrijvers ook in bibliotheken en boekwinkels terug.
Ik wil dit jaar ook weer nieuwe schrijfprojecten ondernemen. Als ik 'IJsbrekers' voltooid heb, ga ik samen met Theo Barkel een futuristische detective schrijven, 'De quantumdetectives'. Er komt waarschijnlijk ook een ander samenwerkingsproject aan en ik wil beginnen aan mijn SF YA-roman 'Het denkende woud'. Daarnaast ben ik al de verhalen aan het lezen voor de 'Nachtwakers'-verhalenwedstrijd van Godijn Publishing, want ik ben een van de juryleden. Het niveau ligt weer hoog.
Over lezen gesproken: ik wil dit jaar onder andere de zes Dunctonboeken van William Horwood herlezen en de doos met SF-pockets is nog lang niet leeg. Ook hoop ik weer veel Nederlandstalige werken tot mij te kunnen nemen. Misschien dat ik dit jaar het paludarium inricht dat ik al in huis heb (een soort aquarium met een landgedeelte), misschien ook niet. Ik ga in elk geval heel veel genieten van de aquariums die ik al heb staan. En van Dipper natuurlijk. Verder willen Bianca en ik weer regelmatiger naar de dierentuin, naar het museum en naar het strand in Scheveningen. Kortom, mijn nieuwjaarsbericht in 2020 zal wel weer net zo lang worden als deze ...