woensdag 27 februari 2019

Spannende bundels, heel wat columns en nieuwe boeken in aantocht

Het is weer tijd voor mijn tweemaandelijkse blog over mijn schrijfcarrière. In deze periode kwamen dan wel geen nieuwe werken uit van mijn hand, maar ik heb toch weer heel wat te melden. Om te beginnen de recensies die binnenkwamen voor mijn boeken die eind 2019 verschenen. Veellezer Ferry Visser las bijvoorbeeld mijn SF-roman 'De afvallige ster' en stak zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken: 'Ik kan niet anders zeggen dan dat het een fantastisch boek is. ‘De afvallige ster’ is een geweldig verhaal over contrasten, keuzes, diversiteit, ambitie, tijd en ruimte ... Iedereen die science fiction wil lezen over ambities, keuzes, en diversiteit met filosofische diepgang, kan ik ‘De afvallige ster’ van harte aanraden.' Ik hoop dat nog meer mensen 'De afvallige ster' gaan lezen en kijk uit naar nieuwe reacties van lezers en recensies!
Mijn novelle 'Acmala' werd gerecenseerd op zonenmaan.net: 'Voor een kort verhaal – ook nog eens geschreven door een andere auteur dan de bedenker van de wereld – vond ik het prima weglezen ... Klein Haneveld is er goed in geslaagd de wereld te beschrijven en meer dan eens had ik het gevoel alsof ik het woud echt voor me kon zien.'
Een enthousiaste bespreking van 'Acmala' verscheen op Boekenmening.net: 'Sinds mijn jeugd, toen ik fantasy en science fiction boeken verslond, heb ik zelden nog dergelijke boeken gelezen. Ik vond ze gewoonweg niet interessant en te flauw. Maar daar is bij dit boekje geen sprake van. Dat komt doordat er een extra laag in zit; samenwerking, conflicten, psychologie worden verwerkt in het verhaal. Deze auteur heeft mensenkennis en fantasie, een prachtige combinatie.'
Tazzy Jeninga van de blog 'Ik hou van horror, fantasy en spanning' gaf zelfs vijf sterren! 'Geweldig verhaal, neigt naar duistere fantasy / horror. Om lekker bij te griezelen of gruwelen. Ik ben mega benieuwd wat deze wereld allemaal nog meer te bieden heeft. Leest enorm vlot. Op het einde wil je gegarandeerd meer!'
Op Connie's boekenblog verscheen een mooie recensie van 'Het teken in de lucht': 'De vlotte vertelstijl en de manier waarop de schrijver meer ruimte geeft aan de personages en hun persoonlijke issues nemen de lezer mee op een aangename reis... De emoties zijn mooi verwoord en soms voel je de eenzaamheid van de personages je bekruipen. Als een schrijver dat voor elkaar krijgt is het meer dan de moeite waard om zijn verhalen te lezen.'
Het blad Visie van de EO plaatste ook een recensie. De 'Soepel geschreven en fantasievolle bundel' kreeg maar liefst 3,5 sterren.
Ook Marcia van der Zwan besprak 'Het teken in de lucht': 'In deze nieuwste bundel lijkt het alsof Johan Klein Haneveld met sprongen vooruit is gegaan. De verhalen lezen stuk voor stuk vlot en de personages zijn realistisch en werken empathie bij me op ... Een meeslepende Science Fiction bundel van eigen bodem.'
Collega-schrijver Petra Doom las 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' en was positief: 'Het grootse van dit boek zat voor mij in kleine dingen ... Een van de personages worstelt nogal met haar geloof in de almachtige. Andere personages vragen zich dan weer af wie ze moeten zijn in de wereld, of wie ze ten diepste zijn. Die vragen worden gesteld en beantwoord in passages van scherpe eenvoud, die ontroeren.'
Vreemde Werelden besprak de bundel 'Verhalen vertellers' en noemde daarbij mijn verhaal 'Symbiose': 'Veelschrijver Johan Klein Haneveld levert met ‘Symbiose’ een lekker voortdenderend SF-verhaal met een biologisch thema af, waarin een wetenschapper de strijd aangaat met nogal agressieve vegetatie op een buitenaardse planeet.'

Ik zou er bijna van naast mijn schoenen gaan lopen! Bovendien werden de afgelopen twee maanden weer een paar verhalen van mij gepubliceerd. Eind december verscheen bijvoorbeeld de bundel 'Lovecraft in de polder'. Deze bundel met horrorverhalen plaatst de wezens en wereld van de Cthulhu-mythos in een Nederlandse of Vlaamse achtergrond. Van mij werden maar liefst drie verhalen opgenomen. Ten eerste 'De gele veeg' - waarin een schilder op de muur van zijn slaapkamer een werk aantreft dat hij daar niet heeft opgehangen. ' Ten tweede 'De meester van de delta' dat beschrijft hoe een activist op pad gaat om wraak te nemen op de politicus die Nederland in de afgrond stortte. En ten slotte 'Spelavond', geïnspireerd op de avonden dat mijn vrouw van huis is voor haar campagne 'Call of Cthulhu'. De bundel is op Amazon te bestellen.
In het digitale tijdschrift van de Nederlandse Stephen King fanclub verscheen mijn verhaal 'Achter de poort', dat begint als een SF-verhaal over een inspecteur die controleert hoe een bedrijf op een andere planeet te werk gaat, maar dat beklemmend eindigt.
Ook lag halverwege februari de bundel 'Historische verhalen - verzamelbundel III' in de brievenbus. Een prachtige bundel met verhalen uit diverse tijdvakken, compleet met achtergrondinformatie. In deze bundel staat mijn verhaal 'De schone boekanier', dat zich afspeelt in het Hispaniola van 1590.

Behalve verhalen publiceerde ik bovendien enkele essays. Op Fantasy-schrijven verscheen bijvoorbeeld mijn essay 'Kinderen van Moeder Aarde: science fiction en fantasy van eigen bodem' waarin ik de Thule-boeken van Thea Beckman analyseerde. Wie beweert dat wij in Nederland geen traditie van SF of fantasy zouden hebben, moet deze boeken eens oppakken. Ik keek bovendien naar de invloed die ze heeft gehad op de rest van het genre.
Een tweede essay van mij was getiteld: 'Terug naar de Gouden Eeuw van de sciencefiction'. Wat maakte de SF-verhalen uit de jaren '40 en '50 zo bijzonder en wat maakte ze zo uniek vergeleken met de 'New Wave' die daarna kwam?
Uitgeverij Macc begon dit jaar met het plaatsen van columns op de website. Ook ik was gevraagd om enkele teksten aan te leveren. Ik maakte dankbaar van de gelegenheid gebruik wat van mijn gedachten over schrijven en over fantasy op papier te zetten. Mijn eerste column was getiteld: 'Mag het ook wat minder realistisch zijn?', mijn tweede column heette: 'Lezen is leren'.

Natuurlijk staan er ook weer nieuwe publicaties op stapel. Zo kreeg ik bericht van Remco Meisner van St. Fantastische Vertellingen dat mijn mini-bundel 'De mens een sprinkhaan' in het tweede kwartaal van dit jaar zal gaan verschijnen. Dit boekje zal onder andere een van de eerste SF-verhalen bevatten die ik schreef als tiener (natuurlijk in een nieuwe versie). Ik heb er een uitgebreid voorwoord bij geschreven.
Verder werk ik mee aan een mooi SF-project van uitgeverij Quasis. Zes SF-auteurs schrijven vijf romans die zich allen afspelen in de setting van 'De zwijgende aarde'. Ik begon in januari met mijn deel 'IJsbrekers', dat zich afspeelt onder het ijs van Europa, waar een voortvluchtige terroriste zich schuilhoudt en de cyborgzeemeermannen en -minnen als minderwaardig worden behandeld. Half februari kon ik het manuscript van plm 40.000 woorden naar de uitgever opsturen. Het eerste boek, 'Revolte' van Jorrit de Klerk verschijnt in maart. Het is nu al mogelijk je op de hele serie te abonneren. Op Vreemde Werelden verscheen een interview met auteur en uitgever Jasper Polane over het project.
Een belangrijk deel van mijn tijd de afgelopen twee maanden werd in beslag genomen door het jureren voor de nieuwe SF/fantasy-wedstrijd van Godijn Publishing, 'Nachtwakers'. 75 verhalen waren er binnengekomen. Als jury hebben we die allemaal gelezen en beoordeeld en uiteindelijk hebben we een prachtige bundel samengesteld met de 25 beste verhalen. Die verschijnt op 2 maart op het SciFi/fantasy-evenement in Delft! Daar geef ik ook een workshop over 'Hoe schrijf je een actiescène die je lezer bij de strot grijpt?'. Je kunt de bundel al bestellen, hij is zeker de moeite waard!
Rond deze tijd gaat ook de nieuwe editie van het kwartaalblad 'Fantastische Vertellingen' op de post. In nummer 49 staan twee recensies van mijn hand, maar ook mijn horrorverhaal 'In Spin' (geïllustreerd door Gidion van de Zwaluw) en mijn gedicht 'The Inklings'. Ook bevat deze editie verhalen van onder andere Frank Roger en Anthonie Holslag. 130 pagina's wordt hij, een echte aanrader. Je kunt het losse nummer bestellen op de site, maar ook een abonnement nemen, dan hoef je niks te missen.
Op 20 april verschijnt de verhalenbundel '28 Blauwe violen' bij Godijn Publishing. In deze bundel vind je mijn verhaal 'Droomboot' over iemand die zich plotseling realiseert dat hij zich op een bijzonder schip bevindt. Maar hoe hij daar terecht is gekomen? Hij heeft geen idee.
Op 11 mei vindt in Hoorn opnieuw het schrijfevenement plaats rond Boek 10 van Godijn Publishing. Niet alleen verschijnen er dan tien boeken van Nederlandse schrijvers, maar ook komt mijn ziltpunknovelle 'Plastic vriend' dan uit in de serie Godijntjes. Verder verschijnt de bundel 'Onthullingen' met mijn verhaal 'Grafplaneet' en verhalen van de andere Godijnschrijvers. Ook doe ik mee aan de wedstrijd Rafels, waar dan ook de uitslag van bekend wordt gemaakt. Je bent van harte welkom.
Uitgever Macc maakte bekend dat er een vervolg komt op de bundel Verhalen vertellers, getiteld: 'Verhalen vertellers 2'. Ik heb alvast mijn verhaal 'Misrekening' opgestuurd. De bundel met verhalen van schrijvers van Macc zal eind dit jaar verschijnen.
Genoeg leesplezier in aantocht dus!

Aan publiciteit rond mijn verhalen had ik deze maanden overigens geen gebrek. Zo werden Patrick Berkhof en ik voor het AD geïnterviewd over de wold van Dizary en mijn novelle 'Acmala'. Een fotograaf kwam langs en maakte fantastische foto's. Een groot artikel verscheen in de AD-editie van Zoetermeer en later ook in Delft. Die laatste is ook online te lezen.
In januari kwam ik op de radio op Omroep Brabant in het programma van Eefke Boelhouwers om te praten over mijn SF-roman 'De afvallige ster'. De presentatrice bleek enthousiast over mijn boek. Het fragment kun je online terugluisteren.
In februari was het weer tijd voor de 'Week van het korte verhaal'. Op de SF en fantasygroep van Hebban werd dus aandacht besteed aan korte verhalen van Nederlandse genreschrijvers. Mijn bundel 'Conquistador' werd genoemd in het overzicht van 'Bundeldebuten' en mijn naam kwam ook voorbij in het stuk over 'Sites, bundels en tijdschriften met korte verhalen'.
Wat evenementen betreft was het gelukkig rustig deze maanden. 26 januari toog ik naar Ede voor Imagicon 4.0 - een mooie kleinschalige conventie maar wel gezellig! Ik nam deel aan drie panels: een over fantasy en historische verhalen, een over het nieuwe tijdschrift HSF en een over hoe het genre in Nederland en Vlaanderen verder tot bloei kan komen. Ook heb ik nog een uur mijn boeken mogen signeren!

Op 22 februari reisde ik af naar Rotterdam voor de SF-middag bij Il Regalo di Raika over 'Stars, space and science fiction'. Samen met Johan Bakker en Esther Wagenaar verzorgden we twee uur met muziek, beeld en discussie over ons favoriete genre! Het was een geslaagd evenement en ik ging zelf ook weer geïnspireerd naar huis!
Volgende maand wordt het drukker: op 2 maart is het SciFi/Fantasy-evenement in Delft, de week erna in Rijswijk Fantasyfest waar ik op zaterdag en zondag te vinden ben, de week daarna sta ik op zaterdag op Lemicon in Houten en de week daarna ben ik te vinden op Dutch Comic Con in Utrecht! Vervolgens is het in april weer tijd voor Elfia! Ik zal in mijn volgende tweemaandelijkse bericht daarom waarschijnlijk weer veel te vertellen hebben.