zondag 4 september 2022

Nieuw boek: 'Het Castlefestmysterie', verhalen in 'Ganymedes 22', 'Vampieren & demonen', HSF en 'Fantastische Vertellingen', video's en mooie recensies

Tot voor de Coronacrisis was Castlefest altijd iets waar ik in de zomer naar uitkeek. Dit jaar kon het festival gelukkig weer georganiseerd worden, voor het eerst in drie jaar. Ik was twee dagen aanwezig in de stand van Uitgeverij Macc. Het was zoals altijd een feestje. Verklede mensen, fantastische muziek, lekker eten, goede gesprekken. Helemaal leuk was natuurlijk dat op Castlefest mijn nieuwe boek uitkwam: 'De zaak van het eeuwige festival', deel 1 van 'Het Castlefest Mysterie'. In deze novelle kun je de sfeer van Castlefest thuis gewoon nog een keer meemaken. Arthur Dogan en zijn nieuwe metgezel, de bekende detective Sherlock Holmes, gaan namelijk naar Lisse en mengen zich onder de verklede festivalgangers, muzikanten en schrijvers. Op zoek naar de verdwenen vrienden van Arthur komen ze terecht op een plek waar fantasie werkelijkheid wordt en andersom ... Je kunt het boek bestellen bij de uitgever. Verder staat het op Hebban en op Goodreads. Je kunt er aangeven of je het boek wilt lezen en als je het gelezen hebt, het boek een sterrenbeoordeling geven of een recensie schrijven. Dat helpt mij als schrijver enorm (ook voor mijn andere boeken natuurlijk). 



Op Castlefest was ook de bundel ‘Vampieren en demonen’ voor het eerst te verkrijgen- een griezeljaarboek met negen horrorverhalen. Van mij staan er twee verhalen in: ‘De wand’ waarin een bergbeklimmer in de problemen komt, en het zombieverhaal ‘Splinter’. Voor alle horrorliefhebbers, nu overal te bestellen, dus ook bij de uitgever.

Een ander hoogtepunt van de zomer is het verschijnen van een nieuw deel van het Ganymedes-jaarboek. Dit jaar dus ‘Ganymedes 22’. Ik sta erin met mijn verhaal ‘Nieuwe mensen’ - een heel ander verhaal dan mijn andere verhalen! Gevleugelde mensen merken dat het steeds moeilijker wordt te overleven. Ze moeten vertrekken uit hun grot, maar zijn niet voorbereid op wat ze onderweg zullen tegenkomen. Je kunt 'Ganymedes 22' bestellen bij St. Fantastische Vertellingen!
Tegelijk met 'Ganymedes 22' viel het nieuwe nummer van 'Fantastische Vertellingen' in de bus! Met meer dan 130 pagina’s is dit eigenlijk ook een bundel. Van mij staan er drie recensies in, en verder het verhaal ‘Botanische tuin’ (dat ik zelf illustreerde). Hierin zorgt een bioloog in een botanische tuin voor een plant die heel gevaarlijk is, maar niet op de manier die je zou verwachten. Ik leverde ook een bijdrage aan het Vuijeton: ‘Veilig de deur uit’. Tegen sommige virussen blijkt het moeilijk jezelf echt te beschermen. Een abonnement op Fantastische Vertellingen is natuurlijk het leukst, maar je kunt ook het losse nummer bestellen.
Ook mooi was dat de nieuwe verhaleneditie van HSF (het blad van de NCSF) verscheen. Hierin stond mijn SF-verhaal ‘Bedrijfsovername’. In dat verhaal wordt een bedrijf overgenomen door een nieuwe partij - een die zijn of haar gezicht niet wil laten zien. Is het allemaal wel te vertrouwen? Altijd een eer om in de HSF te staan.
Mijn korte verhaal 'Portaal' verscheen op de blog Bookstamel van Melanie Hoogvliet! Het verhaal van Sybold Mozer lijkt uit de duim te zijn gezogen ... Maar de hoofdpersoon heeft redenen om het te geloven ... Voor de kenners: het boek over sekten van Von Junzt is een verwijzing naar Lovecraft. En in dit verhaal komt een karakter terug uit 'In spin' (te lezen in 'Ruisreizigers') ...
En alsof dat allemaal nog niet genoeg was kwam het nieuwe Maccazine ook nog eens online! Voor dit nummer interviewde ik de hoofdpersoon van 'Het Castlefest Mysterie', Arthur 'Watson' Dogan, over zijn vriendschap met een beroemde detective en wat er op Castlefest gebeurde ...

Ik schreef niet alleen verhalen, maar ook weer enkele artikelen. Mijn column, getiteld ‘Ontlezing’, werd bijvoorbeeld gepubliceerd in de nieuwsbrief van AnderWereld.
Mijn tweede blog op de site van Fictera was getiteld 'Ervaring en onzekerheid'. Dit keer schreef ik over het proces van het voltooien van het manuscript tot het aanbieden aan de uitgever.

Verder kwam ik opnieuw in enkele video's aan het woord. Robin Rozendal maakte bijvoorbeeld twee filmpjes op Castlefest. In het eerste vroeg ze bezoekers en schrijvers wat voor hen magie betekent, en specifiek de magie van Castlefest. Ook ik kom in dit filmpje aan het woord.
De tweede video van Robin Rozendal die ze schoot op Castlefest ging over het verkopen van je boeken op fantasyfestivals. Daar komen immers liefhebbers van het genre, maar hoe krijg je ze geïnteresseerd in je werk? Ook ik kom uitgebreid aan het woord in deze interessante reportage.
MenMar Dolman en ik namen voor Schrijver Omnia een nieuwe video op over het verschil tussen 'hard' en 'soft' in zowel fantasy als SF. Die kwam begin juli online. In de fantasy wordt gesproken van harde en zachte magiesystemen en in de SF is sprake van harde en zachte SF. Waarin verschillen deze verhalen eigenlijk? En hoe schrijf je ze?
Verder was ik ook begin augustus te gast op Schrijver Omnia, waar we het over een belangrijk onderwerp hadden, namelijk: mentale gezondheid in verhalen, met name in fantasy en SF-verhalen. Waarom is het belangrijk daar aandacht aan te besteden en waar moet je op letten als je hier mee bezig gaat?

Er kwamen de afgelopen twee maanden gelukkig ook weer mooie recensies voor mijn boeken online. Zo verscheen er een bespreking van mijn space opera 'De zwarte schim'! En de recensent was enthousiast! 'Vooral sciencefictionliefhebbers zullen dit boek maar moeilijk weg kunnen leggen. Zelfs de beginnende liefhebbers van het genre hebben geen moeite met het te volgen.' Ze concludeert: 'Deze space opera laat duidelijke noten van verwondering bij de lezers na, en is dan ook een absolute mustread voor alle liefhebbers van de sciencefiction. Het boek is dan ook een persoonlijke favoriet geworden.'
In Fantastische Vertellingen 63 verscheen een recensie van ‘De zwarte schim’ door Max Moragie. Hij stelt dat het goed te merken is dat ik een grote kennis heb van biologie en tegelijk over een levendige fantasie beschik en dat de ontknoping heel origineel is. ‘Als je het boek dichtslaat, heb je de indruk zowel een aangenaam geschreven avonturenroman te hebben doorgebladerd, als een dosis nieuwe psychologische en sociologische inzichten tot je te hebben genomen. Het is die combinatie van amusement en nadenken, die volgens mij het kenmerk is van goede sciencefiction.’
Volgens een derde recensie van 'De zwarte schim' smaakt dit genre 'space opera' naar meer: 'Het is een beetje een ander verhaal dan ik van Johan Klein Haneveld gewend ben, groots opgezet en met allerlei verwikkelingen die in elk ander genre ongeloofwaardig zouden zijn. Toch is het geen oppervlakkig verhaal en heeft de auteur er op vaardige wijze een aantal thema’s in weten te vlechten, zoals vrije wil en de strijd tegen onrecht.'
Bianca was de eerste die 'Het Castlefest Mysterie, deel 1: De zaak van het eeuwige festival' beoordeelde. Ze probeert altijd objectief te blijven, dus ik was blij met haar conclusie: 'Het gaf een heel goede impressie van hoe Castlefest voelt en hoe magisch het daar is. Tegelijkertijd was het ook gewoon een sterk plot, met een boeiend mysterie.'
Op Goodreads vond ik verder een lezersreactie voor mijn mini-bundel 'De mens een sprinkhaan'. 'Zeer interessante en spannende verhalen vol met mooie normale menselijke gevoelens.'
Twee nieuwe lezers lazen mijn Ziltpunknovelle 'Plastic vriend' en lieten op Goodreads een reactie achter. 'Nieuw en verrassend verhaal, pakkend geschreven,' aldus de eerste. 'Smaakt naar meer! Het verhaal maakt opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om beter om te gaan met onze wereld.' En de andere lezer schreef: 'Origineel kort verhaal, net wat te basic uitgewerkt misschien, maar het leest prettig en de personages zijn levendig. Leuke kennismaking met deze voor mij nieuwe Nederlandse schrijver.'
Er zijn ook nog steeds nieuwe lezers die mijn novelle Acmala ontdekken! Zo vond ik deze reactie op Goodreads: 'Ik vond de karakterontwikkeling van de wetenschapper in dit verhaal echt geweldig! ... Hij leert, hij groeit, hij observeert en ineens weet hij hoe hij de toekomst wil doorbrengen.' En het gaat verder: 'Zonder het wellicht bewust te doen bevat de novella een aantal belangrijke levenslessen over de natuur EN over hoe de macht van het geld werkt.'
Een lezer besprak verder de bundel 'Verhalen vertellers'. Mijn verhaal 'Symbiose' was een van de favorieten van de recensent. 'Waarbij planten heel ver gaan om symbiotisch te leven met andere wezens. Ik ben blij dat de planten uit het verhaal niet op aarde voorkomen.' (dit verhaal staat ook in 'Ruisreizigers').
En ten slotte was er nog een recensie van de nieuwste Fantastische Vertellingen! Daarin werd mijn verhaal ook genoemd: 'Johan Klein Haneveld maakte het horror-einde van zijn verhaal Botanische Tuin zowaar nog acceptabel (en als iemand dat bij mij met horror-elementen kan, dan is dat wel wat).' Als jij een van mijn boeken hebt gelezen, laat dan ook een beoordeling of recensie achter, daar help je me enorm mee!

Wat het schrijven zelf betreft heb ik het wat rustiger aangedaan. Wel besteedde ik mijn vakantie deze zomer onder andere aan met het redigeren van mijn volgende verhalenbundel 'De laatste verkenner. Verre werelden, verre toekomsten.' Uiteindelijk werd het een collectie van 27 verhalen (82.730 woorden in totaal), die variëren van een androïde in een overstroomd Rotterdam, tot expedities onder het ijs van Enceladus tot de laatste levensvormen op een verschroeide Aarde ... De bundel verschijnt in januari 2023 bij Godijn Publishing.
Mooi nieuws was dat mijn verhaal ‘Thuisreis’ is geselecteerd voor de Italiaanse bundel met Nederlandse SF-verhalen van Future Fiction die in 2023 gaat uitkomen. En ik sta in het gezelschap van een hele rij fantastische schrijvers - de top uit ons taalgebied!
Ik kreeg ook te horen dat mijn beklemmende verhaal 'Ontsnappingspoging' was geselecteerd voor de Edge.Zero-bundel van dit jaar! Een hele eer! 
Mijn volgende schrijfproject wordt trouwens 'De antimaterietovenaars', een SF/fantasy-roman die Theo Barkel en ik samen gaan schrijven. Theo kwam bij me langs en samen hebben we een geweldig plot verzonnen. Dit najaar gaan we daarmee aan de slag!

Ik deed ook weer het een en ander aan promotie de afgelopen maanden. Ik maakte bijvoorbeeld een nieuw stroomdiagram om mensen te helpen kiezen welk boek ze van me willen lezen. Er zijn namelijk ondertussen maar liefst 23 romans, novelles en verhalenbundels van mijn hand verschenen, ook nog eens in verschillende genres. Dan kan het wel eens moeilijk zijn te besluiten waar te beginnen.
Zaterdag 27 augustus was ik in Veghel bij John van Hal op de eerste huiskamerbijeenkomst van de ‘Sciencefiction & Fantasy Boekenclub’. Ik was uitgenodigd als gast - een grote eer! We hadden het over SF en fantasy in het algemeen en vooral over Nederlandstalige SF en fantasy. Mooi om met mensen te praten die net zo van lezen houden als ik!
Er komen ook weer mooie evenementen aan. Hebben jullie bijvoorbeeld 17 september al in je agenda staan? Dan is in Nieuw Vennep namelijk Fantasticon! Een eendaags evenement voor liefhebbers van SF- en fantasyverhalen en fantastische kunst. En helemaal gratis! Ik ben een van de ere-gasten en lever een bijdrage en natuurlijk heb ik ook mijn boeken mee. Maar er zijn nog veel meer geweldige schrijvers en kunstenaars te gast. Kijk op de website en kom ook!
Verder is het op 15 en 16 oktober weer tijd voor Fantasy Fest in Rijswijk. Ook daar zal ik twee dagen aanwezig zijn met mijn boeken. Maar er zal ook een nieuw boek uitkomen op Fantasy Fest, namelijk de bundel 'De bar met de duizend deuren' die ik heb samengesteld, met verhalen van 25 schrijvers over een bar tussen de werelden, waar Pauls uit allerlei universa elkaar ontmoeten en de vreemdste verhalen vertellen ... In mijn volgende tweemaandelijkse blogbericht zal ik jullie daar natuurlijk alles over vertellen.