dinsdag 2 november 2021

'Het denkende woud' verschenen, een verhaal van mij in EdgeZero, 'De mens een sprinkhaan' gerecenseerd en nieuwe video's

Twee maanden vliegen zo voorbij en voordat je het weet, is de lucht grijs en kleuren de bomen rood en bruin. Tijd om terug te kijken op alle schrijfavonturen tijdens de herfst. Het hoogtepunt was natuurlijk het verschijnen van mijn eerste YA SF-roman 'Het denkende woud' op het Boek10 event van Godijn Publishing op 9 oktober jongstleden. Ik hield een korte lezing over het schrijven van SF-verhalen en kreeg vervolgens de eerste exemplaren aangereikt door Elly Godijn. Een mooi moment en ik mocht direct een aantal exemplaren voor mensen signeren.
In 'Het denkende woud' leven Lilian en haar broer Samel in een paradijselijke wereld. Het broeikaseffect is een halt toegeroepen en van gebrek is geen sprake meer. De overal groeiende bomen zorgen voor voedsel en energie, en alles wat ze nodig hebben kan met een druk op de knop worden geprint. Maar het woud waar ze leven, bevat ook een geheim. Als Lilian en Samel daar op een dag achter komen, staat hun leven op het spel. 
Je kunt het boek bestellen bij elke (online) boekwinkel en natuurlijk bij de uitgever.
'Het denkende woud' staat overigens al op Hebban en op Goodreads. Als je mijn boek wilt gaan lezen, kun je dat aangeven. En laat een recensie of beoordeling achter als je het dadelijk gelezen hebt, dan help je anderen het boek ook te vinden (dat geldt overigens ook voor mijn andere boeken).  
 
Er verschenen van mijn hand de afgelopen twee maanden ook weer een paar korte verhalen. D
e blog 'Ik hou van horror, fantasy en spanning' plaatste mijn korte verhaal 'Het huis op de heuvel'. Ik schreef dit verhaal in 2016 en het speelt zich af in dezelfde wereld als ‘Het denkende woud’. Zo lang heb ik dus al het idee voor mijn YA-roman.
Verder kwam de nieuwe Edge.Zero-bundel uit, een collectie met de beste genreverhalen uit 2020! Mijn verhaal ‘Het paradijs gevonden’ is in deze bundel opgenomen, iets waar ik erg trots op ben. De  bundel is te bestellen op de Duitse Amazon. Maar de verhalen zijn ook gratis te lezen op de Edge.Zero-website. Heb je de verhalen gelezen, dan kun je je top 3 doorgeven - de lezers bepalen namelijk de winnaar van Edge.Zero 2020! 
 
Ook lag de nieuwe non fictie-editie van HSF weer in de brievenbus! Ik heb meegewerkt met een column, ditmaal over het schrijven van YA en kinderboeken.
Ik schreef voor Modern Myths ook weer een top 5. Dit keer een top 5 van grotten in SF- en fantasyverhalen. Grotten spreken tot mijn verbeelding: er zijn nog hele stelsels te verkennen, je vindt er bizarre druipsteenformaties en er leven bijzondere levensvormen …  
In oktober was ik schrijver van de maand op de Facebookgroep 'Ik hou van Horror, Fantasy en spannende-boeken!!!!!!'. Daarom gaf ik de bezoekers van die groep een beeld van mijn bundel 'De Sprinkhanen en andere verhalen' die ik op A5-velletjes typte in 1994. Compleet met inhoudsopgave en coverafbeelding. Het titelverhaal herschreef ik later en werd gepubliceerd in mijn mini-bundel 'De mens een sprinkhaan'. Ik stelde mijn boeken er kort voor en vertelde wat je ervan kunt verwachten. Ten slotte publiceerde ik er een voorproefje van mijn nieuwe YA-roman ‘Het denkende woud’ en van 'De groene toren', mijn dystopische roman die in november verschijnt. 
 
Zoals vaker de afgelopen tijd had ik ook weer de gelegenheid aan video's mee te werken. Zo was ik opnieuw te gast op het YouTube-kanaal van Schrijver Omnia. Dit keer spraken we over het fantasygenre. Welke vijf zaken zie ik graag in fantasyverhalen? Welke vijf dingen kom ik niet graag tegen in dit genre?
Daarnaast was ik met Evi Verhasselt te gast bij Melanie Hoogvliet van de Facebookgroep Boeken van Nederlandse en Vlaamse Auteurs voor een Q&A op YouTube over fantasy (en het schrijven daarvan). Het werd een boeiend gesprek dat uiteindelijk over meer onderwerpen ging: inspiratie, klimaatverandering en zorgen voor jezelf.   
 
Mijn kersverse boek ‘Het denkende woud’ kreeg direct al vijf sterren van Samenlezenisleuker! ‘Lilian en haar broer Samel zijn goed uitgewerkte personages, met ieder hun eigen karakter, valkuilen en kwaliteiten’, schrijft de recensent. Ze besluit: ‘Ik blijf het bijzonder vinden hoe Johan Klein Haneveld opnieuw erin slaagt om de Fantasywereld die hij in zijn hoofd heeft, zo op papier te krijgen. Alsof alles om je heen even niet meer bestaat, enkel deze gecreëerde wereld, de personages en jij.’
Jos Lexmond schreef de allereerste recensie van mijn boekje ‘De mens een sprinkhaan’. Hij was enthousiast! 'Johan Klein Haneveld heeft me al een aantal keren verrast met zijn verhalen, maar slaagt er in dit toch alweer te doen met ‘De mens een sprinkhaan’. Johan weet als geen ander werelden die totaal onbegrijpelijk zijn, neer te zetten als volkomen normaal en alledaags … Prachtige verhalen, waardoor ik alleen maar kan zeggen: blijf ons verrassen, Johan, met je verhalen!’
Liesbeth Jochemsen-Kaastra zette de klimaatbundel ‘Voorbij de storm’ op haar blog nog eens in het zonnetje!
Een lezer ontdekte toevallig mijn novelle 'Plastic vriend' en was er enthousiast over.
Op Hebban verscheen verder een recensie van 'Lovecraft in de polder', de bundel met Nederlandstalige Lovecraftiaanse horror. De recensent is positief over mijn bijdrages: 'De verhalen van Johan Klein Haneveld zijn duidelijk Lovecraftiaans en cosmicistisch. Zijn verhalen in deze bundel had ik al eerder gelezen in zijn bundel Ruisreizigers, waar veel meer goed geschreven, sterke verhalen in staan, waarvan een deel duidelijk weird fiction is ...' 
 
Ik had de afgelopen maanden ook weer inspiratie om te schrijven, bijvoorbeeld een kort verhaal waarbij ik op mijn duikervaringen kon leunen. De hoofdpersoon maakt een duik die op zijn bucketlist stond maar heeft onder water een bijzondere ervaring. Bovendien blijkt zijn dieptemeter niet goed te werken ... Het verhaal is 3178 woorden lang geworden.
Ik voltooide vervolgens een nieuw SF-verhaal met een horrortintje. Het speelt zich af op een planeet die met een kant naar de zon staat, waar zich bijzondere levensvormen hebben ontwikkeld. Een echtpaar stort tijdens een toeristische vlucht neer op de donkere zijde en moet de weg zien te vinden naar een onderzoekscentrum. Het verhaal telt 6.254 woorden. 
Daarna bleek ik opeens inspiratie te hebben om met mijn volgende boek te beginnen. Het gaat om een verhaal met drie lijnen, waarvan er een niet vooruit gaat in de tijd, maar juist achteruit. Een niet chronologisch verloop lijkt me een leuke uitdaging om te verwezenlijken. De voorlopige titel is: ‘De jongen die met geesten sprak’. Na het voltooien van het zesde hoofdstuk staat de teller op 10.239 woorden en ben ik ongeveer op een kwart van het boek uitgekomen.
 
Na anderhalf jaar niet op festivals te hebben kunnen staan vanwege Corona was het op 23 en 24 oktober eindelijk weer eens zo ver! Ik stond in de kraam van Uitgeverij Macc op FantasyFest in Rijswijk! Het was leuk om weer te kunnen genieten van mooie muziek en verklede mensen, en om te kunnen praten met lezers en met andere schrijvers. Bovendien hebben we weer veel boeken kunnen verkopen, dat is ook niet geheel onbelangrijk. Maar na twee dagen was ik wel kapot. Ik had de hele week erna nodig om weer een beetje bij te kunnen komen. 
Het volgende evenement op de agenda is HSFcon op 20 en 21 november in Sneek! Ik ben daar uitgenodigd als gast en zal een lezing geven over klimaatfictie en de relevantie daarvan. Verder zal ik een panel voorzitten over SF en fantasy en de relatie daartussen en een workshop leiden over hoe je als schrijver jezelf kunt uitdagen. Bovendien zijn mijn boeken er verkrijgbaar in de stand van Uitgeverij Macc. Nog mooier: mijn nieuwe boek, de dystopie 'De groene toren', zal op zaterdag 20 november op HSFcon worden gepresenteerd, samen met de nieuwe SF-roman van Theo Barkel. We maken er een waar SF-feestje van! Dit mag je niet missen!
In mijn volgende tweemaandelijkse overzicht vertel ik je natuurlijk meer over 'De groene toren', maar bovendien komt voor het eind van dit jaar nog een nieuwe editie uit van het kwartaalblad Fantastische Vertellingen, met daarin een horrorverhaal van mij. Verder verschijnen de bundels 'Poe in de polder' en 'Verhalen Vertellers 4' in december en aan allebei heb ik meegewerkt. Ik zal daarnaast weer twee keer te gast zijn op het kanaal Schrijver Omnia, ga video's opnemen met Robin Rozendal, en ik ga weer een top 5 maken voor Modern Myths. Er valt de komende winter dus nog genoeg te zien en te lezen van mijn hand!