maandag 6 september 2021

Verhaal in 'Ganymedes 21', 'Het denkende woud' alvast te bestellen, meer YouTube-optredens en recensies

Het hoogtepunt van de zomer is altijd het verschijnen van de nieuwe editie van 'Ganymedes'. Dit jaar kwam ‘Ganymedes-21’ uit! Ik ben weer trots dat ik er in sta, dit keer met een diepzee SF-verhaal, ‘Onder de zee’. En verhalen en gedichten van nog heel veel fantastische schrijvers uit Nederland en België! De bundel is te bestellen bij de uitgever.
De nieuwe editie van HSF lag ook bij de post. In dit nummer staat mijn verhaal ‘De strijd der dryaden’, gesitueerd op een planeet met bijzondere bomen. Je ontvangt het tijdschrift als je lid wordt van het NCSF!
Alsof dat niet genoeg was, verscheen ook de nieuwe 'Fantastische Vertellingen'. Van mijn hand bevat dit nummer een recensie. Volgende keer komt mijn verhaal 'Het hek' in het tijdschrift te staan. Je kunt een individueel nummer bestellen, maar een abonnement is nog veel leuker! 

 

Mijn volgende boek dat gaat uitkomen is 'Het denkende woud', mijn eerste Young Adult-roman. Ik ben er trots op dat ik de cover alvast mag delen. Hij past erg goed bij het verhaal. Lilian en haar broer Samel leven in een paradijselijke wereld. Het broeikaseffect is een halt toegeroepen en van gebrek is geen sprake meer. De overal groeiende bomen zorgen voor voedsel en energie, en alles wat ze nodig hebben kan met een druk op de knop worden geprint. Maar het woud waar ze leven bevat ook een geheim. Als Lilian en Samel daar op een dag achter komen, staat hun leven op het spel.
In augustus heb ik nog hard gewerkt aan het boek, nadat de redacteur ernaar had gekeken. 'Een supertof verhaal,' schreef die erbij. 'Echt van genoten!' Ik heb alles verwerkt en alles zelf nog een keer goed doorgenomen. Het manuscript is uiteindelijk 59.326 woorden lang geworden. 'Het denkende woud' verschijnt op 9 oktober aanstaande, op het schrijfevent Boek10|2021. Die dag heeft een mooi vol programma. Een van de onderdelen daarvan is mijn lezing over het schrijven van sciencefictionverhalen! Natuurlijk is het mogelijk mijn boek alvast te bestellen! Dat kan via de website van Godijn Publishing. Als je mijn boek daar nu bestelt, krijg je het na 9 oktober meteen opgestuurd. Je kunt ook aangeven dat je een gesigneerd exemplaar wilt, dan zet ik er op 9 oktober voor jou een handtekening in. Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn YA-roman gaan vinden!
'Het denkende woud' is ook opgenomen in de catalogus van Godijn Publishing, samen met een heleboel mooie nieuwe boeken die gaan uitkomen.

Verder heb ik de afgelopen tijd de drukproef van 'De groene toren' nog eens doorgenomen. Ik was blij dat ik er nog even met de stofkam doorheen kon, maar vooral vond ik mijn eigen verhaal nog steeds sterk. Het gaat over de tirannie van het onderbuikgevoel. In het Nederland van de toekomst leven de bewoners van de groene toren schijnbaar in een paradijs. Eten en drinken komt uit de muur, de mooiste kleding wordt voor ze geprint en vermaak is er in overvloed. In het systeem kan bovendien iedereen meebeslissen. Tijdens inspraaksessies worden de burgers aan een computer gekoppeld die bepaalt welke keuze de voorkeur heeft van de meerderheid. Wie daar teveel van afwijkt, raakt echter punten kwijt en kan uiteindelijk afglijden tot werkeenheid. Ook al schreef ik het in voorjaar 2018, het is de laatste anderhalf jaar alleen maar actueler geworden. 'De groene toren' komt in november uit bij Uitgeverij Macc. De cover mocht ik deze zomer ook delen. De plaat is gemaakt door mijn goede vriend Cornell Göksu.

Omdat twintig jaar geleden mijn eerste boek verscheen stond ik twintig dagen lang extra in de aandacht op Fantasize! Het begon met een essay dat ik schreef over mijn schrijfcarrière, de hoogte- en dieptepunten ervan en het belang van de kleine uitgevers en goede recensenten. Ik gaf ook van elk van mijn twintig boeken aan hoe ik ertoe kwam ze te schrijven en wat ik ermee probeerde te bereiken.
Als afsluiting van de '20 dagen Johan Klein Haneveld' schreef ik een essay over de stand van het fantastische genre in Nederland, getiteld: 'Passie en professionaliteit'. Daarvoor schakelde ik de hulp in van bevriende schrijvers en recensenten.
Ik schreef voor Modern Myths een column over mijn vijf favoriete werken in het fantastische genre over klimaatverandering. Boeken, strips, films, we hebben ze allemaal nodig om de ernst van deze bedreiging te laten zien, de oorzaken inzichtelijk te maken en inspiratie te bieden voor mogelijke maatregelen en hoe we zelf menselijk kunnen blijven terwijl het om ons heen helemaal misgaat.

Ik was de afgelopen twee maanden ook weer te gast op het YouTube-kanaal van Schrijver Omnia. Dit keer werd ik geïnterviewd over het schrijven van korte verhalen. Hoeveel woorden kun je gebruiken in flashfiction, een kort verhaal of een novelle? En hoe bedenk je een verhaal dat in die beperkte ruimte past?
Dit gesprek kreeg een vervolg in een tweede video, over de mogelijkheden die je hebt met je korte verhalen. Je kunt meedoen aan wedstrijden, maar er zijn ook websites, tijdschriften en bundels waar je verhalen heen kunt sturen.
De derde keer dat ik sprak met Schrijver Omnia spraken we over vijf elementen die ik graag zie in SF-verhalen (zoals goed uitgedachte ecosystemen en diversiteit in de culturen) en vijf elementen die ik niet graag tegenkom in SF-verhalen (zoals 'Hollywood-wetenschap' en kolonialisme in de ruimte).
Ik was ook nog gast in de Facebookgroep Boeken van Nederlandse en Vlaamse Auteurs voor een live Q&A - er kwamen leuke vragen! Over de thematiek van mijn verhalen, mijn bezorgdheid om het milieu, het verschil tussen SF en fantasy en welke plek in het heelal ik zelf als ontdekkingsreiziger zou willen bezoeken! Het gesprek is nog terug te zien voor leden van de groep.

Mijn boeken kregen de afgelopen maanden weer mooie recensies. '‘Scherven vol ogen’ is een heerlijke horror mustread,' zegt Ferry Visser bijvoorbeeld over mijn horrorroman. 'Het is Johan Klein Hanevelds meest metafysische boek tot nu toe. Op een beheerste en consistente wijze schrijft hij een verhaal waarin het gaat om wat er achter de werkelijkheid zit.' Hij is bovendien onder de indruk van de mysterieuze Sofia Nieuwpoort. 'Een personage waarin niet alleen het hele metafysische aspect van het verhaal, maar ook de thematiek in samenkomt.'
Tazzy Jeninga las 'Scherven vol ogen' en gaf mijn horrorfantasyboek 5 dikke sterren! In haar recensie schrijft ze: 'Wat doe jij om het hoofd boven water te houden, hoe ver ga je? Heb je wel een keuze? Allemaal dingen die je weer aan het nadenken zetten. Dat kan deze auteur echt, als geen ander!' ze besluit: 'De schrijfstijl is vlot en ik heb genoten, van elke zin. Ik kreeg er echt de kriebels van.'
Een andere lezer schrijft over 'Scherven vol ogen': 'Een spannende horror met een interessant en geloofwaardig personage. De spanningsboog blijft van begin tot eind overeind en zakt niet in. Met veel plezier gelezen.'
Er verschenen mooie woorden op Hebban over mijn fantasyroman 'Hoeder van de vulkaan'. 'Na andere boeken van Johan Klein Haneveld had ik hoge verwachtingen en ook hier lost hij ze mooi in. Ik hou van het avontuur, het sympathieke hoofdpersonage en de soms wel stekende maatschappijkritiek ... Een mooie aanwinst voor het boekenrek!'
Ook Vonk, bekend om goed onderbouwde, kritische recensies, besprak 'Hoeder van de vulkaan': 'Een ambitieuze roman die een heleboel dingen tegelijk doet. Het speelt met perspectief, klimaatproblematiek, geestelijke gezondheid en een gezonde dosis actie ... Het is op een hoop verschillende manieren te lezen: als spannend actie-avontuur, maar ook als commentaar op onze maatschappij.' De combinatie wringt echter op sommige plekken volgens de recensent. Hij concludeert: 'Als ik dit boek in een zin zou moeten samenvatten, dan zou het zijn: te ambitieus voor zijn lengte, maar daardoor wel heel interessant. Wat mij betreft in elk geval interessanter dan als het niet al deze dingen geprobeerd had!'
Er zijn nog geen recensies van 'De mens een sprinkhaan', maar mijn boekje staat ook op Goodreads en Hebban. Als je het wilt lezen, kun je dat aangeven, en als je het gelezen hebt, kun je een beoordeling achterlaten en/of een recensie schrijven. Dat helpt anderen mijn boeken te vinden!
Jos Lexmond besprak de nieuwe verhaleneditie van HSF! Ook over mijn verhaal ‘De strijd der dryaden’ was hij enthousiast! Hij noemt het een ‘Mooi SF verhaal met een onverwacht einde.’
Recensente Wendy Koedoot las de bundel 'Voorbij de storm' en was onder de indruk. 'Het is goed dat er aandacht aan het milieu en het klimaat wordt besteed in boeken. Je krijgt er de geweldigste verhalen door maar ik hoop dat de wereld er niet echt zo uit komt te zien.' Het verhaal 'De visgevangenis' van Eowen Valk was haar lievelingsverhaal uit de bundel en ze was onder de indruk van 'Sam' van Anthonie Holslag. Ook over mijn eigen bijdrage was ze positief: 'Een nieuwe meester van Johan Klein Haneveld gaat over feeën en een oude meester. Een verhaal met een andere afloop dan ik had verwacht.'
Ze recenseerde ook mijn Ziltpunknovelle ‘Plastic vriend’ en was enthousiast. ‘Het verhaal leest vlot en is vanaf het begin intrigerend … Het eind is erg goed, je ziet het niet aankomen … Het is een verhaal wat je aan het denken zet over de Plastic Soup die overal in onze wereld is … 5 welverdiende sterren voor dit Godijntje.’ 

Ik heb de afgelopen twee maanden vooral hard gewerkt aan korte verhalen. Als eerste voltooide ik een verhaal van 3433 woorden. Het was een idee waarmee ik al jaren rondliep, maar het had iets extra's nodig. Wat dat dan was bedacht ik pas afgelopen week, maar toen ben ik het ook vrijwel meteen gaan schrijven. Het is een Lovecraftiaans horrorverhaal geworden over een bergbeklimmer die ongelukkig terechtkomt en op redding moet wachten. Opeens ziet hij boven zich totaal andere sterren. Veel meer ook ...
Vervolgens schreef ik een Ziltpunkverhaal van 1993 woorden, waarbij ik heb geprobeerd dicht bij het voorbeeld van Tais Teng en Jaap Boekestein te blijven. Zelfs de titel heb ik aan hun stijl aangepast, lekker lang dus: 'Van de bodem van de zee keert de meester terug'. Ik ben er erg tevreden mee. Waarschijnlijk verschijnt het in een van de volgende 'Verhalen vertellers'-bundels van Uitgeverij Macc.
Ik voltooide een nieuw horrorverhaal van 5005 woorden. Het is losjes gebaseerd op mijn ervaringen uit 2010 toen ik op reis terug uit India strandde in Qatar, vanwege de IJslandse vulkaanuitbarsting. Ik heb het toen wel benauwd gehad, want wat als het maanden zou duren voor het vliegverkeer weer op gang kwam? Die angst heb ik gebruikt voor mijn verhaal, dat best wel eng is geworden …
Tenslotte schreef ik een kort verhaal van 2528 woorden, dat zich afspeelt op het eiland Hoy. Het heeft te maken met de uitgestorven gewaande zwanenhalszeehonden en het idee dat die de bron zouden zijn van zeemonsterwaarnemingen. Ook het monster van Loch Ness zou volgens sommigen een zeehondensoort zijn. Ik had eerst een groot, bovennatuurlijk einde in gedachten, maar heb het uiteindelijk simpel en kleinschalig gehouden. Soms werkt dat nu eenmaal het beste. Het verhaal heet ‘Zeehonden’ en je kunt het lezen via de nieuwe pagina Maccazine van Uitgeverij Macc.
Ik ben ook aan mijn volgende langere schrijfproject begonnen. Of eigenlijk moet ik zeggen: ons project. Want ‘De Quantumdetectives 2’ schrijf ik natuurlijk net als de eerste samen met Theo Barkel. De hoofdpersonen komen in het Nederland van 2036 weer in een fantastisch avontuur terecht. We gaan er de komende maanden mee verder! 

De komende twee maanden staat er ook weer veel te gebeuren. Zo komt op 9 oktober mijn YA-roman uit op de Boek10-dag. Maar ook zal ik horen welk verhaal van mij in de Edge.Zero-bundel komt. Tien van de veertien verhalen die ik had opgestuurd voor Edge.Zero waren door naar de volgende ronde! Nu wordt de rangorde bepaald en dan hoor ik in september op welke plek ze zijn geëindigd.
Voor het eerst sinds maart 2020 zal ik ook weer met mijn boeken op een fantasyfestival te vinden zijn. Ik sta namelijk 23 en 24 oktober op FantasyFest in Rijswijk. Uitgeverij Macc staat er en Godijn Publishing ook - dus wil je een boek van mij bij mij kopen, kom dan naar Rijswijk.
Nog wat verder weg, maar ook leuk om aan te kondigen: op 20 en 21 november vindt HSFCon plaats, een festijn voor liefhebbers van SF, fantasy en horror. Ik ben een van de gasten en verzorg onder andere een lezing over cli-fi en een workshop ‘Hoe daag je jezelf uit als schrijver’. Ik probeer ook wat van mijn recente boeken mee te nemen.