maandag 2 september 2024

Verhalen in Paesi Sommersi, HSF en Fantastische Vertellingen, artikel voor Kamper Stripspektakel, recensies voor 'Het Blinde Volk' en 'De jongen die met geesten sprak' en meer ...

Het was een mooie zomer. Ja, het regende af en toe en soms was het wel wat benauwd warm, maar Bianca en ik konden leuke uitstapjes doen, onder andere naar de Delftse Hout, de Hortus Botanicus van Delft en MuZee in Scheveningen. Maar op schrijfgebied gebeurde er ook heel veel. Zo verscheen eind juli de verhaleneditie van HSF, het kwartaalblad van de NCSF. En mijn verhaal ‘Vele handen’ is het openingsverhaal. Daar ben ik heel trots op! In dit verhaal ontdekt de kapitein van een ruimteschip dat er iets vreemds aan de hand is …
Half augustus verscheen op Erasmuscon ‘Paesi Sommersi’ - de Italiaanse bundel van Future Fiction met Nederlandse SF! Deze was mede samengesteld door Roderick Leeuwenhart en bevat naast bijdragen van de beste SF-auteurs uit ons taalgebied, mijn verhaal ‘Ritorno a Casa’! (een vertaling van ‘Thuisreis’, dat eerder verscheen in Ganymedes-17). Een nieuwe buitenlandse publicatie. Hier ben ik heel trots op!
Verder lag ook Fantastische Vertellingen nr 71 weer in de brievenbus! Met van mijn hand het korte verhaal ‘De thuiskomst van de heldin’, over de nasleep van een interstellaire oorlog en iemand die een oude bekende terugziet. Verder schreef ik voor deze editie een essay over de vraag of cli-fi de wereld kan veranderen en een recensie over een recente SF-roman. Je kunt een los nummer bestellen, maar een abonnement is nog veel leuker! 

Voor het magazine van het Kamper Stripspektakel schreef ik een groot artikel over SF en stripverhalen: 'Kijken met andere ogen: sciencefiction en stripverhalen'. Ik geef hierin onder andere veel leestips. Het magazine staat als pdf online. Vanaf pagina 48 lees je mijn artikel.
Voor de blog ‘Mel’s Day’ stelde ik een top 5 samen van Nederlandstalige SF. Natuurlijk werd het stiekem een top 10. Er zijn namelijk, ook in ons taalgebied, veel goede SF-romans!Het blijft natuurlijk mijn eigen smaak, dus anderen zullen een heel andere top 5 hebben!
Op 'Out of this World' verscheen mijn essay dat eerder op Fantasy-Schrijven stond: 'De waarde en de waarheid van het horrorgenre'. Geen ander genre is zo in staat om onze angsten, onzekerheid en pijn te laten zien. Het vertalen van angst in fictie zorgt niet alleen dat anderen beter kunnen begrijpen wat je doormaakt, het stelt jezelf ook in staat er beter mee om te gaan. 
Op dezelfde website lees je mijn essay 'Alistair MacLean en zijn zinderende actiescènes'. Hoe zorg je dat je lezer op het puntje van zijn/haar stoel blijft zitten? Alistair MacLean was er een meester in dat te bewerkstelligen ... 
Ook verscheen er mijn column 'Huiveren om de kosmos' - over de angst voor betekenisloosheid die de kern vormt van de zogenoemde kosmische horror. Ik schreef zelf kosmische horror in 'Ruisreizigers' en 'Scherven vol ogen' en mijn verhalen in 'Vampieren & Demonen'. 

Lezers wisten mijn boeken ook weer te vinden de afgelopen maanden. De eerste recensie van 'Het blinde volk' kwam van Ferry Visser. Hij noemt het boek 'een keerpunt in de geschiedenis van de Nederlandstalige fantasy.' Hij besluit: 'Het is een spannend verhaal met een duistere ironie die aanzet tot nadenken over actuele maatschappelijke thema’s. Is met deze roman een stukje geschiedenis geschreven in de Nederlandstalige verbeeldingsliteratuur? JA!' 
'Hoe Johan het voor elkaar krijgt om zo’n rijke wereld te creëren is gewoon weg fantastisch', schrijft de recensent van een andere bespreking van mijn nieuwe boek. 'Het is fantastisch geschreven. Johan zet een mooie, geloofwaardige wereld neer met een volk wat niet alleen qua politiek is uitgewerkt, maar ook qua tradities en geloof.' De samenvatting van de recensie is: 'Ik wil meer!' 
Youtuber Vincent toonde weer zijn nieuwe aanwinsten - waaronder mijn boek 'Het blinde volk', waar hij van genoten heeft. Hij zegt onder andere: 'Ik vond het heel knap dat de schrijver het zo spannend en boeiend wist te maken vanuit een niet menselijk perspectief ... Dit waren totaal geen mensachtigen! ... Een uniek boek.' 
In Fantastische Vertellingen 71 stond een bespreking van mijn korte SF-roman ‘De jongen die met geesten sprak’ die eerder dit jaar uitkwam. ‘Johan speelt een aantal van zijn sterktes uit in dit boek’, meent de recensent. ‘Zo is de wereldbouw prima geïntegreerd in zowel de dagdagelijkse handelingen van de personages … als in de spetterende actie.’ Hij vervolgt: ‘De roman is slim opgebouwd… Het valt op dat Johan de juiste strategieën inzet om zijn verhaal vaart en diepgang te geven.’ 
Ferry Visser dacht nog dieper na over de thema's in mijn SF-boek. Hij gaat de diepte in en concludeert: 'Johan Klein Haneveld weet in zijn werk wetenschap en rationaliteit tegenover spiritualiteit en fantasie te zetten, waardoor zijn werk een thematiek en dynamiek heeft die de lezer steeds weer iets te vertellen heeft en te laten zien.' 
Een recensie van ‘De jongen die met geesten sprak’ op de Science Fiction & Fantasy Boekenclub vindt dat de niet-chronologische opbouw heel goed werkt! ‘Op die manier is het de auteur gelukt om de verschillende puzzelstukjes zo neer te zetten dat het volledige plaatje pas helemaal op het eind bij elkaar komt, zonder dat het gebrek aan informatie irritant wordt.’ De conclusie: ‘Een bijzondere novelle die ik van harte kan aanraden aan mensen die graag relatief “harde” sci-fi lezen maar tegelijkertijd ook van diepgang houden.’ 
Youtuber Vincent las het boek ook en deed daar verslag van. Hij is fan van mij als schrijver, zegt hij. 'Zijn boeken zijn gewoon mooi om te lezen. Het zet je altijd aan het denken over de toekomst van onze planeet Aarde.' 
Ook mijn oudere boeken bleken nog in de handen van lezers terecht te komen! Op de Science Fiction & Fantasy Boekenclub deelde een lezer haar reactie op 'De anti-materie tovenaars', een combinatie van old school SF en fantasy. Wat viel er voor haar op te merken? 'De humor, de verwijzingen naar huidige boeken en films, de verhouding tussen de gestranden, het idee dat aardse ruimtereizigers het goede brengen, de middeleeuwse levensomstandigheden van de bewoners van de planeet.'
Op Goodreads verscheen een nieuwe recensie voor mijn dystopische novelle 'De groene toren', die elk jaar weer actueler lijkt te worden ... 'Een mooi sciencefiction verhaal,' schrijft deze lezer. 'Spannend en het zet je ook aan het denken ... De afloop is prachtig en bracht een lach op mijn gezicht. De schrijver heeft het goed uitgedacht.' 
Een nieuwe lezer ontdekte mijn fantasyroman 'Hoeder van de vulkaan' en schreef op Goodreads: 'Een bijzonder boek dat verteld wordt in de tweede persoon, iets dat niet veel gedaan wordt. Het werkt hier heel goed. Pas ergens voorbij de helft leer je wie de ik-persoon is. De wereld die geschapen is zit goed in elkaar en tot het eind blijft het heel spannend. Een aanrader!'  
Ook mijn bundel 'Ruisreizigers' vond een nieuwe lezer. 'Fantastisch, sterk geschreven', schrijft ze. 'Deze verhalen grijpen je bij de keel, laten je in een ruk doorlezen en later je dan met een verward en enigszins ontevreden gevoel achter omdat je meer wilt.' En: 'Heerlijk grotesk en wanstaltig. Een van de beste zo niet de beste scifi thriller verhalen bundel die ik las.' 
Mijn Ziltpunknovelle 'Plastic Vriend' werd nog gerecenseerd op de SF & Fantasy Boekenclub. 'De wereld staat in brand. Het poolijs is gesmolten, er is bijna geen voedsel meer, het zeeniveau stijgt en de vervuiling van het water met plastic is groot. Toch heeft Plastic Vriend een vrolijke en positieve insteek ... Al met al een verhaal wat mij met een glimlach achter heeft gelaten.' 
Ook Hanneke Simons had lovende woorden voor 'Plastic Vriend'. 
Jos Lexmond las Fantastische Vertellingen 70 en was enthousiast! Over mijn verhaal 'Tot stof zult gij wederkeren' schrijft hij: 'Een schip gestrand bij een zon zonder planeten, met aan boord cipiers en gevangenen. Ze wachten op redding van de aarde, intussen overlevend. Meer dan intrigerend verhaal.'  
Olav Heirman schreef over mijn verhaal 'Vele handen' in de nieuwe HSF: 'Een leuk uitgewerkt verhaal rond het kloon-thema, creatief gecombineerd met het 'hive mind'-idee. Goede vondst om het bekende spreekwoord als afsluiting te gebruiken!'
Mijn recensie van 'Fantastische Vertellingen 71' is gepubliceerd op de website. Charles van Wettum was me voor en schreef over mijn verhaal 'De thuiskomst van de heldin': '... een uitstekend verteld verdrietig verhaal. Wat mij betreft een tweede topper in deze FV.' 

Natuurlijk heb ik ook weer geschreven - dat ik vakantie had, betekende voor mij alleen maar dat ik nog meer tijd had voor creativiteit. Ik voltooide het manuscript van 'Meester van het paradijs'. Nadat ik er nog eens met de stofkam doorheen ging, telt het 63.203 woorden, Het is mijn meest rauwe werk ooit, zei mijn eerste vaste proeflezer (mijn vrouw) en dat kan kloppen, want om de hoofdpersoon te kunnen beschrijven greep ik terug op herinneringen uit een tijd waarin ik zelf helemaal niet goed in mijn vel zat. Bovendien heb ik al mijn onzekerheid over determinisme, vrije wil en het menselijke bewustzijn erin proberen te verwerken. En daarnaast nog alternatieve universa en horrormomenten.
Ik schreef verder zeven artikelen voor de bundel 'Heliocentrisme', die wordt samengesteld door Hal Finn A. Incandenza. In deze bundel komen verhalen, gedichten, muziekbesprekingen en artikelen over plekken in ons zonnestelsel. Ik schreef over Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto, de Kuipergordel, de Oortwolk en de zon. In totaal zullen er drie verhalen van mijn hand in komen en zeven columns.
En na een paar weken rust, begon ik met mijn nieuwe schrijfproject! Het wordt een SF-verhaal dat zich afspeelt op Aarde 200 miljoen jaar in de toekomst, met als voorlopige titel: ‘De god van de mieren’. De uitdaging voor mij is ditmaal dat ik heb gekozen voor een alwetend vertelperspectief. Dat is voor mij wennen, omdat ik meestal dicht bij één personage blijf. De proloog bevat al een groot monster. Het eerste hoofdstuk is ook al af en de teller staat nu op 6034 woorden. Een goede start …


De zomer is ook altijd een mooie tijd voor fantasyfestivals en andere boekgerelateerde activiteiten. Ik stond bijvoorbeeld op 7 juli op de Dordtse boekenmarkt bij Quasis Uitgevers! Dat was leuk! Ik kon meerdere lezers blij maken met ‘Het blinde volk’. Patrick Berkhof zette me ook nog aan het werk om wat exemplaren van ‘Acmala’ te signeren.
Op 2 en 3 augustus waren we op Castlefest. Bianca en ik hadden het heel erg naar ons zin! We zagen weer verklede mensen, genoten van de muziek en de gesprekken met schrijvers en lezers. En er was veel belangstelling voor mijn boeken. Vooral ‘De anti-materie tovenaars’ vond gretig aftrek! 
De schrijversdag van Uitgeverij Macc op 10 augustus was weer een feestje! Een overzicht van het jaar, lekker eten en drinken en goede en inspirerende gesprekken! Er komt van de uitgeverij ook een golf nieuwe publicaties aan!
16 en 17 augustus was Erasmuscon in Rotterdam. Ik zat zelf de eerste dag in twee panels - één over Ziltpunk en Nederlandse klimaatfictie en een over schrijven in gedeelde werelden. Beide inspirerend! Op de tweede dag vond de presentatie plaats van 'Paesi sommersi'. De lezingen en paneldiscussies waren heel inspirerend en ik hoop snel weer naar een con te kunnen.
De volgende gelegenheid is op 7 september. Dan is het in Nieuw-Vennep tijd voor Fantasticon-V! Er zijn discussies en lezingen (ik trap af met een lezing over het verzinnen van buitenaardse ecosystemen!). De bundel 'Ganymedes-24' (met mijn verhaal 'Piratenjager') wordt gepresenteerd en de Bemoste Beeld-prijs wordt uitgereikt. Ook de bundel 'Bang voor spoken?' (met mijn bijdrage 'Het Tasmaanse spook') is dan voor het eerst te verkrijgen en iedere aanwezige krijgt een exemplaar van 'Fantastische Verbeeldingen-3' (het stripboek waaraan ik ook mocht meewerken). 
Vervolgens is er op zaterdag 19 oktober in Kerkrade een mooi evenement voor SF- en fantasyliefhebbers: 'Magie van het Zuiden'! Met onder andere schrijvers, illustratoren en muziek. Ik ben ook van de partij met mijn boeken en neem deel aan het panel.
In mijn volgende tweemaandelijkse blogbericht kan ik jullie vertellen hoe het er geweest is. Maar nog leuker is het als je gewoon zelf een kijkje komt nemen.