dinsdag 28 april 2020

Nieuwe bundel Ruisreizigers, verhaal in Fantastische Vertellingen en meerdere essays

Het zijn rare tijden om een tweemaandelijkse update van mijn activiteiten als auteur te schrijven, want zoals voor bijna iedereen veranderde mijn leven behoorlijk met het uitbreken van het Coronavirus. Toch is er genoeg gebeurd de afgelopen weken. Het begon allemaal op 7 maart met het officiële verschijnen van mijn bundel verontrustende verhalen: 'Ruisreizigers'. Wat als je een ras moet bezoeken dat agressief wordt van zelfs het geringste onderlinge verschil? Of als je een fossiel vindt van voor de moderne levensvormen ontstonden? Wat als je in een tweedehands boekwinkel een variant van het ‘Voynich-manuscript’ tegenkom? Of als je dochter tijdens het touwtje springen op het schoolplein spoorloos verdwijnt? Deze bundel bevat 23 verhalen. Je kunt hem bestellen bij elke (online) boekwinkel of bij de uitgever.
Mijn bundel verontrustende verhalen 'Ruisreizigers' staat op Goodreads en op Hebban. Wil je mijn boek lezen, dan kun je het daar aangeven en later een beoordeling of recensie plaatsen!

De boekpresentatie van 'Ruisreizigers' vond overigens plaats op het Fantasy/SciFi-event van Godijn Publishing in Arnhem. Een enorm gezellige dag! Ik mocht beginnen met een workshop over worldbuilding. Daarna volgde een panel met fantasyschrijvers, dat ik mocht leiden. De discussie was levendig. Het slot was de uitslag van de ‘Zonderlingen’-wedstrijd. Omdat ik in de jury zat van deze verhalenwedstrijd mocht ik ook het podium weer op om over een aantal verhalen iets te zeggen. De wedstrijdbundel 'Zonderlingen' werd ook gepresenteerd. De 25 beste verhalen uit de wedstrijd en een bonusverhaal van Joost Uitdehaag. Je kunt de bundel bestellen bij elke (online) boekwinkel, of bij de uitgever.
Op The Book Dragons Nook verscheen een leuk verslag van deze dag!


Er verschenen naast mijn boek ook weer meerdere korte verhalen van mijn hand de afgelopen maanden. Hoogtepunt voor mij is toch wel altijd als de nieuwe Fantastische Vertellingen uitkomt! Nummer 53 had wat vertraging opgelopen, maar nu was hij er toch echt. Ik had voor deze editie de eer drie recensies te mogen aanleveren, een gedicht, een stripje en mijn verhaal ‘De dans van de inktvissen’, waarbij ik zelf een illustratie maakte. In mijn verhaal gebruiken mensen inktvissen om de oogst binnen te halen op zeewierboerderijen. Ze onderschatten echter hun intelligentie ... 
De bundel ‘Auteurs voor Australië’ (met onder meer mijn romantische SF-verhaal ‘Een grote sprong voor een analist’ was vanaf begin maart te koop via de webshop van het WNF. De opbrengsten gaan naar het door bosbranden getroffen Australië!
In het online tijdschrift De Vallei nr. 43 verscheen mijn verhaal 'Het verloren oerwoud'. Een ruimtereiziger zoekt naar het laatste oerwoud, nadat op Aarde alle natuur verloren is gegaan.
Bazarow plaatste een voorpublicatie uit mijn bundel ‘Ruisreizigers’! Het gaat om mijn Lovecraftiaanse verhaal ‘De tuinen van R’lyeh’. Duikend op het Groot Barrièrerif komen biologen een vreemde levensvorm tegen ...
In het aprilnummer van Kings Things verscheen mijn verhaal 'De Tyrannosaurus' dat ik dertien jaar geleden schreef. Het bevat een aantal geeky verwijzingen ... Het meinummer bevatte vervolgens het eerste deel van mijn vervolgverhaal 'Open deur'. De hoofdpersoon krijgt telefoon van zijn beste vriend, die hem vraagt langs te komen. Maar dan moet hij wel door het raam klimmen ...

Er kwam op Facebook veel discussie over een essay van mijn hand, gepubliceerd op Fantasize, met de titel 'Deelnemen aan het grote gesprek'. Ik betoogde daarin dat het voor schrijvers belangrijk is zelf ook veel te lezen. Niet alleen omdat je zo beter gaat schrijven, maar ook omdat je dan kunt deelnemen aan het grote gesprek dat gaande is in de literatuur.
Verder schreef ik voor Modern Myths een top 5 van mijn favoriete Europese SF-strips. De Europese stripcultuur is springlevend en er worden fantastische (in meerdere betekenissen van het woord) verhalen uitgebracht.
Op Fantasy-schrijven verscheen mijn essay 'Huiveren om de kosmos ...', gewijd aan het genre van de 'kosmische horror' - verhalen die proberen je een existentiële angst aan te jagen. Als het heelal zo groot, oud en vreemd is, wat heeft mijn leven dan nog voor betekenis? Vooral H.P. Lovecraft werd vanwege deze vorm van horror bekend, maar ik en anderen schrijven het nog steeds.
Mijn novelle 'Plastic vriend' was boek van de maand op het Godijn Publishing Boekencafé op Facebook. Ik vertelde iets over mijn novelle, waarvan de opbrengsten gaan naar de Plastic Soup Foundation en legde uit wat het Ziltpunkgenre eigenlijk inhoudt. Ik beantwoordde ook de vraag wat ik zou wensen als ik een wens mocht doen.
Sonn Franken zette in het kader van de boekenweek onbekende schrijvers in het zonnetje op zijn website. Hij interviewde ook mij!
In de voorjaarscatalogus van uitgeverij Versa schreef ik een stuk over mijn bijdrage aan het Dizary-project: 'Acmala'
Tenslotte verscheen in de nieuwe editie van HSF (het blad van het Nederlands Contactcentrum voor Science Fiction, NCSF) mijn column 'tweedeling' - over twee soorten lezers en twee soorten schrijvers. Ik was er trots op weer in dit blad gepubliceerd te worden.

Ferry Visser was een van de eersten die mijn bundel 'Ruisreizigers' las. Volgens hem zijn de verhalen 'allemaal op een eigen manier verontrustend'. Hij schrijft dat de bundel 'de veelzijdigheid, het vakmanschap en de beheersing van de thematiek van deze auteur bewijst' en besluit: 'Dus voor alle lezers die griezelige literair gelaagde verhalen willen lezen, waarin een variatie aan onderwerpen aan bod komt, die kan ik ‘Ruisreizigers’ van harte aanraden!'
Ook Martijn Kregting schreef een recensie over 'Ruisreizigers': 'Johan is in staat veel verschillende soorten korte verhalen te schrijven. Ouderwetse Lovecraftiaanse horror, vermengd met onze vrees voor wat er gebeurt als AI het van ons overneemt (De stoet), of kinderrijmpjes die deuren naar andere werelden openen (In spin) ... Het boek als geheel staat, juist door zijn veelzijdigheid in soorten verhalen, wat mij betreft als een huis. Ik zou zeggen, lees deze bundel en vind je eigen favoriet.'
Schrijfvriend Frans van der Eem liet nog weten: 'Ruisreizigers is een bundel goede ‘verontrustende’ (horror)verhalen van de hand van een gedreven en zeer goede verteller ... In deze bundel trof ik, veteraanlezer van duizenden SF-, fantasy en horror-verhalen, een paar verhalen die ook hadden kunnen staan in zo'n anthologie van verhalen uit ''The Golden Years'.' Dat is een compliment waar ik trots op ben!
Kings Things plaatste een triorecensie van 'De Quantumdetectives', het boek dat ik schreef samen met Theo Barkel. Een citaat: 'Je wordt vanzelf het verhaal ingetrokken en voortgesleurd door je nieuwsgierigheid die maar aangewakkerd blijft worden ... Een heerlijk verhaal dat ik niet had willen missen.' 
Modern Myths besprak het boek ook. ‘Bladerunner in de polder’ wordt het zelfs genoemd. ‘Het verhaal houdt flink de vaart erin en aan de voorkant van het boek en de titel kan je niet afleiden waar deze thriller nu echt om draait. Laat je gewoon verrassen en verwonderen over de reikwijdte van het verhaal dat zich nu eens niet in Amerika of op een globale schaal afspeelt, maar gewoon hier in Nederland.’
‘De quantumdetectives’ werd bovendien gerecenseerd in SF-tijdschrift SF Terra! ‘Hoewel er twee auteurs betrokken zijn bij dit boek heb ik niet kunnen achterhalen waar Theo Barkel en waar Johan Klein Haneveld voor verantwoordelijk is, wat ik een compliment waard vind. Verder leest ‘De Quantumdetectives’ makkelijk weg en is het duidelijk dat de schrijvers veel plezier hebben gehad met het schrijven.’
In de nieuwe Fantastische Vertellingen (nr 53) stond ook nog een recensie. De recensent had een paar kritische opmerkingen maar schreef ook: ‘In de actiescènes zijn de auteurs op hun best. De zinnen rijgen zich alleen tot een rijk pallet aan bewegingen, tegenacties en gevolgen daarvan. Gevechten van vrouw tegen robot worden weergaloos beschreven en je ijlt door de zinnen, verlangend naar de volgende wending.’
Ook 'IJsbrekers', het vijfde deel van de serie 'De zwijgende aarde', werd de afgelopen maanden gelezen. Zo gaf veellezer Marcel van der Rijst het boek vier sterren! 'Johan zet een spannend verhaal neer. Het zit vol actie en vaart en ik vind zijn meerminnen en -mannen mooi weergegeven ... Dit verhaal heeft voor mij een plus. Het speelt geheel onder water af en heeft de sfeer van Sfeer van Michael Crichton en de spanning van De afgrond van Orson Scott Card.' 
Marcel las ook 'Plastic Vriend': 'Dit is een Ziltpunk verhaal ten top. Geen verdoemenis, geen negatieve gevolgen van de klimaatveranderingen. Maar juist een positief verhaal over hoe mensen weten te overleven, vriendschap sluiten en lief hebben. En daarnaast maakt Johan er ook nog een spannend verhaal van.'
Op Connie's Boekenblog verscheen een uitgebreide recensie van mijn SF-roman 'De afvallige ster'. 'Er zijn twee verhaallijnen in het boek die heel ver van elkaar af lijken te staan. De sfeer is heel anders en ook de werelden waarin de hoofdpersonages verblijven zijn totaal verschillend, net als de hoofdpersonen zelf. Het lijkt onwaarschijnlijk dat deze twee verhalen samen toch 1 geheel gaan worden. Het is een ingewikkelde maar goed te volgen manier waarop uiteindelijk alles in elkaar schuift en alle losse onderdelen toch stukjes van een groter geheel blijken te zijn. Dit is verrekte knap gedaan om het zo maar eens te zeggen.'
Jos Lexmond recenseerde de bundel ‘Verhalen vertellers 2’ voor het NCSF. Hij is enthousiast en schrijft onder andere: ‘De bundel opent met ‘De schat van Mars’ van Johan Klein Haneveld. Niet onaardig, maar het haalt het niet bij zijn tweede verhaal ‘Misrekening’ wat ik zeer goed vond met een bijzonder verrassend einde.’ 


In maart ben ik druk bezig geweest met het herschrijven van mijn 'sword & sorcery'-roman 'Hoeder van de vulkaan'. Vince Penders had veel goede opmerkingen bij het manuscript en het is een stuk beter geworden door de veranderingen die hij voorstelde. Volgens mij is dit boek het beste dat ik tot nu toe heb geschreven. Ik heb het naar de uitgever gestuurd en het staat op de planning voor september dit jaar.  
Ik legde ook de laatste hand aan de eindredactie van de bundel 'Voorbij de storm', met 25 SF-verhalen over klimaatverandering van Nederlandstalige auteurs. Variërend van realistische scenario's tot ziltpunk, van parabels tot far future SF. Ik heb het manuscript naar de uitgever gestuurd. Nu kunnen we gaan bepalen wanneer de bundel gaat verschijnen.
De Coronacrisis zorgt voor stress, bezorgdheid, onrust en dat is allemaal niet goed voor de creativiteit. Ik heb dan ook een tijd geen nieuw werk geschreven. Maar uiteindelijk raak je aan veranderde omstandigheden gewend en mijn creatieve radertjes gingen weer draaien. Gelukkig! Het eerste wat ik schreef was een deel in een vervolgverhaal op Facebook. Mijn bijdrage is hoofdstuk acht. 
Daarna schreef ik een verhaal van 4197 woorden. Twee broers maakten twintig jaar geleden een vakantie naar Schotland. Nu gaan ze terug om de hoogtepunten van die reis nog een keer te beleven. Een van de plekken waar ze beide herinneringen aan hebben was een kasteel met daaronder een bijzondere grot. Volgens de een bevond zich daar een mysterieuze steencirkel, volgens de ander was het allemaal een uit de hand gelopen grap ...
Op verzoek van de redactie van Kings Things schreef ik een vervolgverhaal, getiteld 'Open deur'. Het is uiteindelijk 4910 woorden lang geworden. Er komt iemand in voor die de perfecte misdaad denkt te plegen, een dodelijke ziekte (lekker actueel) en een confrontatie met een Lovecraftiaanse oude god ... Het eerste deel is al verschenen!
Speciaal voor het volgende Maccazine van Uitgeverij Macc schreef ik ook nog een verhaal van 1404 woorden, dat zich afspeelt direct na de gebeurtenissen uit mijn deel van de Castlefest Kronieken, 'De gevonden wereld'.


Het weekend van 29 februari en 1 maart stond voor mij in het teken van FantasyFest in Rijswijk. Ik was er allebei de dagen in de stand van Uitgeverij Macc, en ik mocht een week voor de officiële verschijningsdatum alvast mijn bundel 'Ruisreizigers' meenemen. Het was een leuk festival, en ik heb weer met veel mensen gesproken, zowel lezers als schrijvers.
Verder zette Patrick Berkhof me aan het werk (ik signeerde alvast een stapel van ‘Acmala’) en ik bewonderde zijn nieuwe uilrobot.
Ik zou verder ook naar de Dutch Comiccon gaan en naar Elfia, maar die evenementen werden afgelast. In plaats daarvan ging ik online in het Godijn Publishing Boekencafe. Om te beginnen las ik mijn verhaal 'Eenwording' voor. Een week later las ik mijn verhaal ‘Spelavond’ voor, beantwoordde vragen en vertelde meer over mijn bundel ‘Ruisreizigers’ maar ook de boeken die er nog aankomen dit jaar!
Edge.Zero, de jaarlijkse wedstrijd om het beste verhaal uit het fantastische genre te vinden uit het voorgaande jaar, wordt ook dit jaar georganiseerd. Ik kon negen verhalen opsturen die van mijn hand verschenen in 2020. Nu afwachten of ik in de shortlist kom en in de bundel verschijn ... Na de zomer weten we meer!
Tenslotte was het leuk dat ik een van de proeflezers mag zijn van de 'Almanac of Bulgarian Speculative Fiction' - ik kwam met een van de samenstellers uit Bulgarije in aanraking via Goodreads waar we elkaar zijn gaan volgen. Leuk om nu (op bescheiden wijze) ook een bijdrage te mogen leveren aan de SF-gemeenschap daar!