dinsdag 31 december 2019

De quantumdetectives, gepubliceerde verhalen en andere schrijfavonturen

Het hoogtepunt van de afgelopen twee maanden was wel het verschijnen van mijn vijftiende boek: 'De Quantumdetectives’. Dit boek is extra bijzonder omdat ik het heb geschreven samen met Theo Barkel. In deze spannende SF-thriller die zich afspeelt in het najaar van 2035 vinden bouwlieden tijdens restauratiewerkzaamheden een lijk, ingemetseld in de muur van een tientallen jaren oud flatgebouw. De politie denkt in de eerste instantie aan maffiapraktijken, totdat de patholoog tijdens de autopsie een heel bijzondere ontdekking doet. Je kunt het boek bestellen bij elke (online) boekwinkel en bij de uitgever. Het boek staat ondertussen op Goodreads en op Hebban. Dus je kunt aangeven dat je mijn boek wilt lezen en eventueel een recensie plaatsen!
In mijn vorige tweemaandelijkse update schreef ik al dat ik de auteursexemplaren van mijn roman 'IJsbrekers' had ontvangen. In november verscheen deze roman, deel van de reeks 'De zwijgende aarde' officieel! Je kunt het boek bestellen bij elke (online) boekwinkel en op de site van de uitgever. Op 8 december was in Leiden een feestje ter gelegenheid van het vijfjarig jubileum van Quasis! Deel van het programma was de presentatie van de boeken van ‘De zwijgende aarde’. Ik mocht iets voorlezen uit mijn SF-roman ‘IJsbrekers’. En daarna signeren.
Op 30 november toog ik naar Amersfoort voor de presentatie van de bundels ‘22 groene kevers’ en ‘18 verloren zielen’, de twee nieuwste bundels in het cijferproject van Godijn Publishing. Mijn horrorverhaal ‘Het zwarte veld’ is het openingsverhaal van de laatste. In het verhaal komt de hoofdpersoon op een veld waar vreemde planten groeien. Hij denkt dat het een droom is, maar de keuzes die hij maakt blijken ook in het echte leven door te werken. Je kunt de bundel bestellen bij de uitgever.
Het nieuwste nummer van Fantastische Vertellingen kwam begin december uit. Gedrukt op mooi glanzend papier, en met bijdrages van Marcel Ozymantra, Eowen Valk, Frank Roger en Paul van Leeuwenkamp - mooi werk van Remco Meisner! Van mij staan er drie boekbesprekingen in, een unieke aflevering van mijn webcomic 'Schrijversperikelen' en een ingezonden brief ... Te bestellen op de website van Fantastische Vertellingen!
Op Fantasize verscheen mijn korte verhaal 'Kwantumzelf Inc'. Als je advies vraagt van je zelf uit alternatieve universa kan dat wel eens niet zijn wat je verwacht ...  Op de blog van Tazzy Jeninga publiceerde ik een nieuw horrorverhaal 'Steen des aanstoots'. Een man voelt een steentje tegen zijn schoen tikken en schopt het weg. Even later rolt een iets groter steentje op hem af ...
Een andere mijlpaal was de publicatie van mijn verhaal ‘Gevallen engel’ in de nieuwste HSF, het tijdschrift van de NCSF. In mijn dystopische kerstverhaal stort een gevleugelde man neer op Aarde. Ik ben er trots op in dit tijdschrift te verschijnen, in het gezelschap niemand minder dan Floris Kleijne, Tais Teng, Marcel Ozymantra en Frank Roger.

Ik was in december schrijver van de maand op de blog 'Ik hou van horror, fantasy en spanning' van Tazzy Jeninga. In mijn eerste bijdrage schreef ik over de reeks 'De zwijgende aarde' en hoe die tot stand is gekomen, met een voorpublicatie van mijn roman 'IJsbrekers', waarbij twee zeemeermannen onder het ijs van Europa een schokkende ontdekking doen ... Verder schreef ik een stukje over hoe het was om samen met Theo Barkel een boek te schrijven, gecombineerd met een voorpublicatie uit 'De quantumdetectives', waarin rechercheur Nadine Sanders bij een zaak betrokken raakt die al snel behoorlijk bizar zal worden ...  Tenslotte leek het me een goed idee in een blogbericht vooruit te kijken naar 2020 en zelfs naar 2021. Wat kunnen jullie allemaal aan boeken van me verwachten? Onder andere 'Ruisreizigers', 'Voorbij de storm', 'Hoeder van de vulkaan', 'De groene toren' en nog veel meer ...
Als je nog nooit eerder sciencefiction hebt gelezen maar je wilt het toch wel eens proberen, waar begin je dan? Heel wat schrijvers gaan er immers vanuit dat je van SF houdt en belangrijke concepten en ideeën al kent. Voor Modern Myths schreef ik een 'Top 5 SF-boeken voor beginners'. Met tips om daarna verder te lezen.

Samen met Elly Godijn heb ik me gebogen over de verhalen uit de longlist van de wedstrijd ‘Zonderlingen’. We kwamen bij elkaar om te bepalen wie er in de bundel komen en wie de wedstrijd winnen. Intensief overleg kwam eraan te pas, maar er staat een lijst waar we als jury trots op zijn. De bundel 'Zonderlingen' verschijnt op het Fantasy/Sci Fi Arnhem-event op 7 maart. Dan wordt ook bekend wie de bijbehorende award wint.
Mijn volgende boek zal trouwens op hetzelfde evenement verschijnen, namelijk mijn bundel verontrustende verhalen 'Ruisreizigers'. De cover daarvan is van de hand van mijn goede vriend Cornell Göksu, die ook de covers van mijn eerdere bundels 'Conquistador' en 'Het teken in de lucht' tekende. Ik ben er erg trots op. 'Ruisreizigers' staat al in de voorjaarsbrochure van Uitgeverij Godijn Publishing en je kunt de bundel al reserveren via de webshop www.godijnpublishing.nl.
Ik begon eind november na anderhalve maand niet te hebben geschreven aan mijn volgende project: 'Scherven vol ogen' - een SF/horror-verhaal. Het speelt zich af in Nederland rond het jaar 2080, wanneer de meeste Hollanders in vluchtelingenkampen wonen omdat het halve land onder water staat en grote bedrijven de dienst uitmaken. Hoofdpersoon Jennifer raakt haar baan kwijt en dreigt op straat te komen staan. Het nieuwe instituut 'Perfect' biedt aan mensen gegarandeerd nuttig te maken voor werkgevers. Jennifer gaat op hun aanbod in, maar dat had ze misschien beter niet kunnen doen. Ik heb ondertussen vijf hoofdstukken geschreven en de teller staat op 29.741 woorden.
Natuurlijk werk ik ook nog hard aan de klimaatbundel 'Voorbij de storm'. Ik heb alle verhalen ontvangen en heb ze zelf geredigeerd en teruggezonden naar de auteurs. De eerste definitieve versies van de verhalen druppelen ook al binnen. Het wordt een heel diverse bundel kan ik al wel zeggen! Ondertussen begint zich ook al een mooie indeling van de bundel af te tekenen ... Van realistische toekomstbeelden via verhalen over de menselijke natuur naar hoopgevende scenario's en fantastische vluchten van de verbeelding. De bundel verschijnt in juni of juli en de opbrengsten gaan naar een klimaatgerelateerd goed doel.

De eerste recensie van 'IJsbrekers verscheen in Fantastische Vertellingen. De recensent was enthousiast: ‘Johan Klein Haneveld is de hedendaagse Asimov .... IJsbrekers toont dat hij zich stap voor stap ontwikkelt tot een steeds betere romanschrijver ... IJsbrekers sluit een opmerkelijke reeks heel mooi af.’
Jos Lexmond las de roman voor het NCSF en bleek positief: 'Een spannend verhaal dat alle kanten uitkan en dat eindigt in een verrassing die zomaar een aanzet zou kunnen zijn tot een nieuw en zelfs groter verhaal. Als je nog steeds niet bent begonnen aan deze reeks… schaam je en pak snel ‘Revolte’ van Jorrit de Klerk ter hand. De andere vier volgen dan automatisch.'
Nog steeds ontdekken lezers mijn SF-bundel ‘Het teken in de lucht’. Op Hebban verscheen een nieuwe lezersreactie: ‘Wat ik zeer positief vond, is dat de vrouwen in deze verhalen eindelijk echt de gelijken zijn van de mannen. Laten we hopen dat dit geen “fiction” is, binnen afzienbare tijd. De verhalen duiden ook op een groot milieubewustzijn van de schrijver. Verder zorgt de vlotte schrijfstijl voor een paar aangename leesuurtjes.’
Op Modern Myths verscheen een recensie van mijn ziltpunknovelle ‘Plastic Vriend’. De recensent is vooral enthousiast over de rijke wereld die ik voor het verhaal heb gebouwd. ‘Er zitten veel ideeën in over de consequenties van klimaatverandering en de maatschappij die kan ontstaan als we daar niets aan doen ... Er zitten heel veel ideeën in dit boekje over sociaal maatschappelijke kwesties en technologie, terwijl er een waarschuwing over de toekomst wordt gegeven.’
Er kwam ook een nieuwe recensie online voor mijn fantasyroman 'De Krakenvorst, boek 1: Keruga': 'Keruga is een prettig geschreven boek, dus ideaal voor de stukjes die ik moest reizen ... Het was erg verfrissend om te lezen. Het is uniek. Zeker met rassen zoals de Wurg en Fanarg.'

Wat evenementen betrof was het de afgelopen twee maanden rustig. Wel stond ik op zaterdag 7 december met mijn collega's van Godijn Publishing op de Midwinter Fair in het Archeon in Alphen aan den Rijn. Het Archeon is een mooie locatie en we stonden ook nog eens dicht bij tweedehands boeken en mooie muziek. Ik heb weer genoten van alle contacten!
Op 25 januari is er weer een Boek10-dag van Godijn Publishing waar tien auteurs hun boek presenteren. Ik ga er ook heen, want aan deze dag is altijd een schrijfwedstrijd gekoppeld.  Mijn verhaal ‘Het breukvlak’ staat op de longlist voor de nieuwste wedstrijd ‘Olifanten dansen op het ijs’. Op de Boek10-dag krijg ik te horen of het in de bundel komt!
Ook leuk is dat mijn twee verhalen 'Het paradijs gevonden' en 'Doggerland' op de lijst staan met geselecteerde werken voor de bundel 'Eindtijden in de polder'. Deze bundel met verhalen van Nederlandstalige auteurs geïnspireerd door de verhalen van William Hope Hodgson verschijnt waarschijnlijk begin januari. In mijn volgende tweemaandelijkse bericht lezen jullie er vast meer over!